X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.08.2025 р. № 4289/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з надання послуг з перевезення (пересилання) міжнародних експрес-відправлень (далі – МЕВ), та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є міжнародним експрес-перевізником, основним напрямком діяльності якого є пересилання МЕВ з Канади, США, Європи та їх подальша доставка до адресатів, а також обробка відправлень в Україні для відправки в Канаду, США, Європу.

Товариство приймає МЕВ до перевезення, що оформлюється міжнародним транспортним документом, який є договором на перевезення МЕВ, та супроводжує його протягом усього переміщення від відправника до одержувача. Форму міжнародного транспортного документа розроблено Товариством відповідно до вимог Порядку та умов здійснення митного контролю і митного оформлення товарів, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 04.01.2023 № 6, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.01.2023 за № 46/39102 (далі – Порядок № 6).

Доставка МЕВ здійснюється як безпосередньо експрес-перевізником (Товариством), так і з залученням сторонніх перевізників (у цьому випадку кожний із перевізників оформлює товарно-транспортний документ на свою частину перевезення). Крім того, частину перевезення по території України може здійснювати залучений перевізник – резидент України.

Також у зверненні наведено приклади (опис) операцій з доставки МЕВ, які здійснюються Товариством.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи вважається перевезення, яке здійснюється за міжнародним транспортним документом, про який йдеться у зверненні, міжнародним у розумінні підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ;

2-3) чи є зазначений міжнародний транспортний документ міжнародним перевізним документом / єдиним міжнародним перевізним документом у розумінні підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ;

4) чи оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ операції з надання послуг з міжнародного перевезення МЕВ, які надаються експрес- перевізником та підтверджені зазначеним міжнародним транспортним документом;

5, 7) чи оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ операції з надання послуг з міжнародного перевезення МЕВ, які надаються експрес- перевізником та підтверджені міжнародним транспортним документом, якщо до перевезення МЕВ залучалися сторонні перевізники (у тому числі які здійснювали перевезення митною територією України), які оформляли свою частину перевезення окремими товарно-транспортними документами;

6) який документ підтверджує, що перевезення є міжнародним у розумінні підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ, у  випадку залучення до перевезення МЕВ сторонніх перевізників, та чи оподатковується за нульовою ставкою ПДВ операція з надання послуг з такого перевезення;

8) чи оподатковується за нульовою ставкою ПДВ операція з надання послуг з міжнародного перевезення МЕВ, яке здійснюється на підставі міжнародного транспортного документа протягом усього маршруту перевезення, при цьому перевезення по території України здійснюється залученим перевізником, за операцією з отримання послуг від якого Товариство формує податковий кредит на підставі відповідної податкової накладної;

9-11) чи є операції з доставки МЕВ, описані в наведених у зверненні прикладах, міжнародними у розумінні підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ, та чи застосовується до таких операцій нульова ставка ПДВ?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «б», «е» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ, а також з постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 ПКУ).

Пунктами 186.2 − 186.4 статті 186 ПКУ визначено категорії послуг, місце постачання яких визначається залежно від місця реєстрації постачальника або отримувача відповідних послуг або від місця фактичного надання відповідних послуг.

Зокрема, місцем постачання послуг з перевезення є місце реєстрації постачальника (пункт 186.4 статті 186 ПКУ).

Підпунктом «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ встановлено, що операції з міжнародного перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом оподатковуються за нульовою ставкою. При цьому міжнародним перевезенням вважається перевезення, що здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

Перелік таких документів визначено статтею 9 Закону України від 01.07.2004 № 1955-IV «Про транспортно-експедиторську діяльність», згідно з якою такими документами можуть бути:

авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);

міжнародна автомобільна накладна (CMR);

накладна СМГС (накладна УМВС);

коносамент (Bill of Lading);

накладна ЦІМ (СІМ);

вантажна відомість (Cargo Manifest);

інші документи, визначені законами України.

Згідно з роз’ясненням Міністерства фінансів України міжнародний транспортний документ (міжнародна експрес-накладна), на підставі якого здійснюється міжнародне перевезення МЕВ (а саме: номерний товаросупровідний документ, що оформлюється експрес-перевізником відповідно до пункту 2 глави 2 розділу II Порядку № 6), на кожне окреме МЕВ, реквізити якого визначаються експрес-перевізником самостійно та який містить відомості, необхідні для здійснення митного контролю товарів у МЕВ), є таким, що складений відповідно до вимог Митного кодексу України (далі – МКУ), та з метою застосування підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ може вважатися єдиним міжнародним перевізним документом.

Частиною другою статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Пунктом 44.1 статті 44 ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності,  інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 ПКУ.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, а також з урахуванням роз’яснень Міністерства фінансів України, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1-3

З метою застосування підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ перевезення вважається міжнародним, якщо воно підтверджене єдиним міжнародним перевізним документом, який відображає шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення (без поділу маршруту на відрізки).

Якщо міжнародний транспортний документ, на підставі якого здійснюється міжнародне перевезення МЕВ, складений відповідно до вимог МКУ (а саме: є номерним товаросупровідним документом, оформленим експрес-перевізником відповідно до пункту 2 глави 2 розділу II Порядку № 6 на кожне окреме МЕВ, який містить відомості, необхідні для здійснення митного контролю товарів у МЕВ), то з метою застосування підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ такий міжнародний транспортний документ (міжнародна експрес-накладна) може вважатися єдиним міжнародним перевізним документом.

Щодо питання 4

Операції з постачання послуг з міжнародного перевезення МЕВ, яке здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

Щодо питань 5-8

Операції з постачання послуг з міжнародного перевезення МЕВ відповідно до підпункту «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ за умови, що такі послуги надаються по всьому маршруту перевезення у цілому, без поділу його на відрізки в межах митної території України та поза межами митної території України, та таке перевезення підтверджене належним чином оформленим єдиним міжнародним перевізним документом (у тому числі міжнародним транспортним документом, оформленим відповідно до вимог до пункту 2 глави 2 розділу II Порядку № 6). У разі недотримання зазначених умов нульова ставка ПДВ, передбачена підпунктом «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ, не застосовується.

При визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій платники податку повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку − превалювання сутності над формою, згідно з яким операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (найменування) (стаття 4 Закону № 996).

Отже, порядок оподаткування ПДВ (зокрема, визначення ставки оподаткування) операцій з постачання послуг (у тому числі послуг з перевезення МЕВ, які надаються, зокрема, із залученням третіх осіб, з поділом маршруту на відрізки тощо), залежить від сутності послуг, що надаються/отримуються в межах здійснення таких операцій, а також від особливостей документального оформлення таких операцій. При цьому кожен конкретний випадок стосовно оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються платником податку, має розглядатися з урахуванням усіх умов і суттєвих обставин здійснення господарських операцій, а також первинних (бухгалтерських) документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Щодо питань 9-11

В межах надання індивідуальної податкової консультації ДПС не здійснює аналіз господарських операцій платника податку, не проводить оцінку відповідності окремих операцій тим чи іншим нормам ПКУ та не визначає ставку податку, яка повинна застосовуватися за такими операціями.  Згідно зі статтею 36 ПКУ платники податку повинні самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).