X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.08.2025 р. № 4268/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства … щодо надання індивідуальної податкової консультації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Податок), керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство повідомило, що є власником комплексу нежитлових будівель, який складається з шести будівель, за адресою: м. Київ, … (далі – Комплекс), який внаслідок ракетного удару (02.01.2024) було пошкоджено.

У зверненні Товариство зазначило, що інформація про пошкодження Комплексу внесена до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі – Реєстр), за реєстровим номером об’єкта нерухомого майна в РПЗМ –  ОНМ-00.00.0000-000000.

Враховуючи значні руйнування будівель Комплексу літ. «І», «Ф» та «А» Товариством було прийнято рішення про знищення (знесення) будівель  літ. «Ф» та «А»  і проведення капітального ремонту будівлі  літ. «І» та поточного ремонту будівель  літ. «Ч1», «Х», та «Я» власними силами,  в результаті чого  загальна площа Комплексу з  4299,30 кв. м. зменшилася до 3782,6 кв. м. та зміни  про це відображені в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр).

Товариство, посилаючись на статтю 52 та підпункт 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»  (далі – підпункт 69.22) Кодексу, просить надати податкову консультацію з наступних питань:

1) чи може Товариство бути звільнене від сплати Податку щодо нежитлових будівель  літ. «І», «Ч1», «Х» та «Я» Комплексу, які постраждали внаслідок ракетного удару та були відновлені шляхом проведення капітального ремонту власними силами Товариства; 

2) чи може бути зменшено ставку Податку щодо нежитлових будівель  літ. «І», «Ч1», «Х» та «Я» Комплексу;

3) чи потрібно отримувати рішення органу місцевого самоврядування щодо звільнення від сплати Податку або зменшення ставки Податку;

4) чи можливе звільнення від сплати Податку або зменшення ставки Податку на нерухоме майно, яке постраждало внаслідок ракетного удару та було відновлено шляхом проведення капітального ремонту власними силами Товариства, без отримання рішення органу місцевого самоврядування на підставі витягу з Реєстру та/або на підставі інформації, що міститься в Державному реєстрі. Які для цього потрібно вчинити дії;

5) які дії потрібно вчинити Товариству щоб зняти нарахування податку на нерухоме майно, а саме щодо будівель літ. «Ф» та «А» Комплексу нежитлових приміщень.

Аналізуючи надані до звернення витяги з Державного реєстру ….  визначено, що об’єкти нерухомості – нежитлові будівлі мають різні реєстраційні номери, а саме:  № 0000000000 –  будівлі  літ. «Ч1», «Ю», «Я», «І»; № 0000000000000 – будівля  літ. «Ф»; № 1874531280000 – будівля літ. «А»;  № 0000000000000 – будівля  літ. «Х», а також не міститься інформації, що ці об’єкти складають комплекс нежитлових будівель.

На підставі витягу з Реєстру  … (далі – Витяг), доданого до звернення,  визначено, що до Реєстру внесена інформація тільки по одному об’єкту нерухомості –виключно по будівлі літ. «Х», реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна у Державному  реєстрі – 0000000000000.

У Витягу встановлена орієнтовна дата пошкодження – 02.01.2024, визначено  категорію пошкоджень – 1.а, наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, але без порушення вимог щодо механічного опору та стійкості за граничним станом першої та другої групи, пошкодження 20%. При цьому стосовно будівель  літ. «І», «Ф», та «А» (охорона), у Витязі зазначено, що вони зазнали значних руйнувань, потребують технічного обстеження. Стосовно будівель літ. «Ч1», «Х», «Я» зазначено, що вони можуть бути відновлені шляхом поточного (капітального) ремонту. Станом  на  17.12.2024 року роботи не розпочаті.

Оскільки у Витязі чітко ідентифіковано об’єкт нерухомого майна згідно з реєстраційним номером у Державному реєстрі, то незважаючи на висновок, зазначений у Витягу, вбачається, що інформація щодо встановленої категорії пошкоджень застосовується саме до ідентифікованого об’єкту нерухомого майна, а саме  нежитлової будівлі літ. «Х» (реєстраційний номер у Державному реєстрі 0000000000000), а не до всіх шести будівель Комплексу.

Оскільки, до звернення не надано інформацію з Реєстру про пошкодження об’єктів нерухомості з реєстраційними номерами, що відповідають будівлям літ. «А», «І», «Ч1», «Ф», «Я», то ДПС надає роз’яснення загальних норм податкового законодавства щодо викладених питань по цим об’єктам нерухомості.

Водночас зазначаємо, що ДПС не наділена повноваженнями щодо ведення та наповнення Реєстру  відповідною інформацією.

Підпунктом 69.22 Кодексу встановлено, що  тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, по 31 грудня  року в якому припинено або скасовано воєнний стан, положення статті 266 Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей, зокрема, підставою для обчислення податкових зобов’язань з Податку за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичної або юридичної особи, що були пошкоджені або знищені, є відомості, визначені статтею 266 Кодексу, дані  Реєстру, та дані Переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеному у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Перелік та обсяг відомостей (інформації) для реєстрації в Реєстрі визначається Порядком ведення Реєстру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2023 № 624 (зі змінами)  (далі – Порядок) (пункт 35 Порядку).

Так, абзацом п’ятим підпункту 1 пункту 35 Порядку визначено, що під час реєстрації в Реєстрі об’єкту пошкодженого чи знищеного нерухомого майна зазначається реєстраційний номер такого об’єкта нерухомого майна згідно з записами  Державного реєстру.

Згідно  з  особливостями справляння Податку, передбаченими абзацом вісімнадцятим підпункту 69.22 Кодексу, за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, пошкоджені (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації) у податкових (звітних) періодах починаючи з   1 січня 2023 року внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі – Бойових дій), Податок не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження житлової та/або нежитлової нерухомості за даними Реєстру, до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру  об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання/для використання за цільовим призначенням.

Абзацами дев’ятнадцять – двадцять один  підпункту 69.22 Кодексу визначено, що у частині об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок Бойових дій, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту, сільські, селищні, міські ради, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації мають право:

  1. встановлювати ставки Податку, в розмірі, меншому за розмір  Податку, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;
  2. звільняти від сплати Податку.

Слід зазначити, що справляння Податку здійснюється окремо за кожен об’єкт нерухомості на підставі документів, що підтверджують право власності на об’єкт нерухомості та інших відомостей, що є підставами для справляння Податку.

Оскільки у Витязі чітко ідентифіковано об’єкт, як об’єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 0000000000000) (нежитлова будівля літ. «Х»), то Товариству доцільно звернутися до органу місцевого самоврядування для прийняття ним рішення, відповідно до повноважень наданих  підпунктом 69.22 Кодексу,  щодо встановлення індивідуальної ставки Податку для такого об’єкту нерухомості.

Водночас зазначаємо, що у разі присвоєння по об’єкту нерухомості – реєстраційний номер 0000000000 (будівлі літ. «Ч1», «Ю», «Я», «І»)  категорію пошкоджень 1.а (наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, але без порушення вимог щодо механічного опору та стійкості за граничним станом першої та другої групи, пошкодження 20%) та за умови внесення відповідної інформації по цьому об’єкту нерухомості до Реєстру, то  відповідно до абзаців дев’ятнадцять – двадцять один  підпункту 69.22 Кодексу, Товариство має право звернутися до органу місцевого самоврядування для прийняття ним рішення щодо встановлення індивідуальної ставки Податку для цього об’єкта нерухомості.

Щодо об’єктів нерухомості  літ. «А» та «Ф», які за інформацією Товариства зазнали значних руйнувань та  по яким Товариством прийняте рішення про знищення (знесення)  таких об’єктів нерухомості зазначаємо наступне.

Пунктом 75 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (зі змінами) визначаються  підстави проведення державної реєстрації припинення права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт будівництва у зв’язку з його знищенням.

Відповідно до витягів з Державного реєстру  … , які додані до звернення, 29 січня 2025 року до Державного реєстру  внесена інформація,  що речове право припинено, об’єкти  нерухомого майна  (0000000000000 – нежитлова будівля літ. «А» загальною площею 39,6 кв.м. та 0000000000000 – нежитлова будівля літ. «Ф» загальною площею 718,7 кв.м.) закриті,  підстава – знищення об’єкта речових прав.

Товариство має право не нараховувати та не сплачувати Податок  за ці об’єкти нерухомості, по яким припинено речове право, починаючи з 1 січня 2025 року.

Разом з цим зазначаємо, що до звернення не надано документів,  що підтверджують внесення інформації  по цим об’єктам нерухомості (0000000000000 – будівля літ. «А», 0000000000000 –  будівля літ. «Ф») в Реєстр, а також встановлення категорії пошкоджень цих будівель.

Отже, за умови наявності в Реєстрі інформації по об’єктам нерухомості (реєстраційний номер в Державному реєстрі № 0000000000000 – нежитлова будівля  літ. «А» та № 0000000000000 – нежитлова будівля літ. «Ф»), яка свідчить про пошкодження  таких об’єктів та встановлення для них ІІ або ІІІ категорії пошкоджень, то Товариство матиме право скористатися нормами абзацу вісімнадцятого підпункту 69.22 Кодексу  щодо  нарахування та сплати Податку з 01 січня 2024 року, за умови що дата пошкодження визначена, як січень 2024 року.  

При цьому зазначаємо, що норми абзацу вісімнадцятого підпункту 69.22 Кодексу є нормами прямої дії, тобто підлягають обов’язковому застосуванню та не потребують отримання  рішень органів місцевого самоврядування. Отже за умови внесення до Реєстру  інформації  про об’єкт нерухомого майна що пошкоджений  внаслідок Бойових дій та потребує капітального ремонту, реконструкції чи реставрації (ІІ або ІІІ категорія пошкоджень), то Товариство має право скористатися нормами положень абзацу вісімнадцятого підпункту 69.22 Кодексу без отримання рішення органу місцевого самоврядування.

Статтею 50 Кодексу передбачено підстави та порядок внесення змін до податкової звітності. За наявності підстав та за умови додержання вимог статті 50 Кодексу платник податків має право внести такі зміни до податкової звітності.

Отже, Товариство може самостійно обчислити суму Податку та подати контролюючому органу за  місцезнаходженням об’єкта оподаткування уточнюючу Декларацію за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України  від 10.04.2015 № 408, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України  29 квітня 2015 року за  № 479/26924, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 10.11.2022 № 371 (зі змінами) за типом «Уточнююча».

Обов’язковим до заповнення є рядок 8 Декларації з зазначенням підстави для зменшення податкових зобов’язань.

При цьому зазначаємо, оскільки до звернення не надано Витягів з Реєстру щодо об’єктів нерухомого майна, за реєстраційними номерами 0000000000 (літ. «Ч1», «Ю», «Я», «І»), 0000000000000 (літ. «Ф»), 0000000000000   (літ. «А»), то Товариству доцільно повторно звернутися за консультацією з наданням відповідних документів, зокрема  витягів з Реєстру за визначеними об’єктами нерухомого майна.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.