X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.08.2025 р. № 4302/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення  платника податків про надання індивідуальної податкової консультації з питань щодо визначення операцій контрольованими, заповнення Звіту про контрольовані операції (далі – Звіт) та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що він 09.02.2024 року, як правонаступник, в процесі реорганізації шляхом приєднання іншого підприємства, за Передавальним актом майна, прав та обов’язків отримав на баланс суми кредиторської та дебіторської заборгованості перед нерезидентами щодо ліцензійного платежу (роялті), фінансового кредиту, процентів за користуванням кредиту та інше.

Також, платник податків зазначив, що суми заборгованостей відповідають вартісним критеріям визначення таких операцій в якості контрольованих – річний дохід платника податків перевищую 150 млн.грн від будь-якої діяльності та обсяг операцій з контрагентом складає понад 10 млн.грн без врахування суми курсових різниць. При цьому контрагенти-нерезиденти мають статус пов’язаної особи або зареєстровані у низькоподатковій юрисдикції (Перелік, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2  статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977» (із змінами)).

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових зобов’язань, що виникають як наслідок наведеної ситуації.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи зобов’язаний платник податків, як правонаступник заборгованостей перед нерезидентом, що було отримано через реорганізацію шляхом приєднання іншого підприємства, включити до складу контрольованих операцій та відобразити у Звіті суми заборгованостей станом на 09.02.2024 року зі сплати суми по ліцензійному платежу (роялті), суми фінансового кредиту (тіло кредиту), заборгованості за нараховані відсотки за кредитами, та заборгованості за сировину та матеріали в тому числі запасні частини?

2. У разі наявності такого обовязку у платника податку, який код необхідно зазначити по заборгованості по ліцензійному платежу (роялті), фінансовому кредиту (тіло кредиту), заборгованості по нарахованим відсоткам та заборгованості за сировину/запасні частини при заповненні графи 3 «код типу предмета операції» додатку «Відомості про контрольовані операції» Звіту згідно додатка № 3 Порядку складання Звіту, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 січня 2016 року № 8 «Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції» (із змінами), враховуючи що за даними операціями у графі 2 «код найменування операції» в такому разі необхідно буде зазначити код 036?

3. Які коди необхідно зазначити у графі 5 та 6 додатку «Відомості про контрольовані операції» Звіту щодо отриманих правонаступником сум заборгованостей по ліцензійному платежу (роялті), фінансовому кредиту (тіло кредиту), заборгованості по нарахованим відсоткам та заборгованості за сировину/запасні частини?

Щодо питань 1 – 3

Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) юридична особа припиняється в результаті, зокрема реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення). У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

Юридична особа згідно частини п’ятої статті 104 ЦКУ є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Частиною першою статті 106 ЦКУ визначено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, – за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Відповідно до частини другої статті 107 ЦКУ після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає, зокрема передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення).

Передавальний акт затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом (частина третя статті 107 ЦКУ).

Частиною восьмою статті 4 Закону  України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» встановлено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Підпунктом 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах – на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності) та наведені їх категорії.

Згідно з підпунктом 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах – на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема, але не виключно:

а) операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо;

б) операції з придбання (продажу) послуг;

в) операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об’єктами інтелектуальної власності;

г) фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо;

ґ) операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів;

д) операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні;

е) операції, у результаті яких обсяг доходу та/або фінансовий результат платника податку зменшується внаслідок повної або часткової, безповоротної або тимчасової передачі функцій разом з матеріальними та/або нематеріальними активами (або без них), вигодами, ризиками та можливостями іншому платнику податку (іншій особі) в тих випадках, коли у взаємовідносинах між непов’язаними особами така передача не здійснювалася б без компенсації, незалежно від того, чи відображені такі операції у бухгалтерському обліку.

Згідно з підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує  10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Підпунктом 39.2.1.9 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що обсяг господарських операцій платника податків для цілей підпункту 39.2.1.7 цього підпункту обраховується за цінами, що відповідають принципу «витягнутої руки».

Підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу передбачено, що платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, Звіт.

Відповідно до статті 1 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» господарська операція – це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобовязань, власному капіталі підприємства.

Пунктом 5 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку» № 290 від 29.11.1999, із змінами і доповненнями, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за № 860/4153, встановлено, що дохід визначається під час збільшення активу або зменшення зобов’язань, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Отже, вирішальною умовою для визначення операцій контрольованими є вплив таких операцій на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків.

Таким чином, отримані станом на 09.02.2024 року та відображені на балансі платника податків, як правонаступника в процесі реорганізації шляхом приєднання іншого підприємства, суми кредиторської та дебіторської заборгованості перед нерезидентами щодо ліцензійного платежу (роялті), фінансового кредиту (тіло кредиту), нарахованих відсотків за кредитом, сировини та матеріалів, в тому числі запасних частин не визнаватимуться контрольованими операціями та не підлягатимуть відображенню у Звіті за 2024 рік за умови, що юридична особа, яка припинилася шляхом приєднання, до затвердження передавального акту надала Звіт у якому відобразила зазначені контрольовані операції, адже до моменту державної реєстрації припинення вона не втратила своєї цивільної правоздатності і дієздатності та, відповідно, й статусу платника податків і зобов’язана сплачувати податки та збори згідно з Кодексом.

При цьому, якщо в наступних звітних періодах ці операції матимуть вплив на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств
компанії-правонаступника та будуть досягнуті
умови, визначені у підпункті 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, то такі операції відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу вважатимуться контрольованими.

Форма та Порядок заповнення Звіту затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 № 8 «Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції» (із змінами).

Відповідно до пункту 8 розділу IV Порядку заповнення додатку до Звіту «Відомості про контрольовані операції», при декларуванні зазначених вище операцій у графі 3 «код типу предмета операції» необхідно вказати наступі коди:

щодо операцій з нарахування роялті – код «202»;

щодо операцій з нарахування відсотків по фінансовому кредиту – код «206»;

щодо операцій з сировинними товарами – код «209»;

щодо інших товарних операцій – код «201»;

Відповідно до пункту 10 розділу IV Порядку заповнення додатку до Звіту «Відомості про контрольовані операції», у графі 5 зазначається код товару (у 10-значному числовому форматі) відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) у разі здійснення зовнішньоекономічної операції із товарами. В іншому разі у графі проставляється «0».

Відповідно до пункту 11 розділу IV Порядку заповнення додатку до Звіту «Відомості про контрольовані операції», у графі 6 зазначається код послуги відповідно до Класифікації зовнішньоекономічних послуг (КЗЕП), затвердженої наказом Державної служби статистики України від 27 лютого 2013 року 69, зі змінами, у разі здійснення зовнішньої торгівлі послугами. В іншому разі у графі проставляється «0».

Водночас, будь-які висновки щодо віднесення конкретних операцій платника податків до контрольованих (неконтрольованих), можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій і всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались та є предметом податкового контролю.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу)