X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.08.2025 р. № 4413/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі ‒ Кодекс), розглянула звернення ….. щодо роз’яснення норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що ….. селищною радою, в межах своїх повноважень, відповідно до Закону України від 21 травня 1997 року  № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280), затверджено Програму соціального захисту окремих категорій населення селищної ради на 2025 рік (далі – Програма). Одним із заходів фінансування Програми є «виплата допомоги на ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації» мешканцям громад, які постраждали внаслідок стихійного лиха (факт якого зафіксований відповідними актами) у  граничній сумі 50,0 тис грн на одну особу, визначених Програмою.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Які із пунктів та статей Кодексу є підставою для цілей оподаткування даної допомоги?

2. Яку ознаку доходів фізичних осіб застосовувати для відображення виплаченої допомоги в звітності форми 4ДФ?

3. Чи є підстави не включати до оподатковуваного доходу суму допомоги на ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації повністю, в тому числі таку, що перевищує суму граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу, встановленого на 1 січня такого року?

Згідно з п. 1 ст. 16 Закону № 280 органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування (п. 22 ст. 26 Закону № 280).

Статтею 34 Закону № 280 визначено повноваження органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення.

Пунктами 1 та 4 ст. 61 Закону № 280 передбачено, що органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно складають та схвалюють прогнози відповідних місцевих бюджетів, розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України. Самостійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу встановлено ст. 165 Кодексу.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включається, зокрема сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, які отримує платник податку з бюджетів згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України (абзац перший п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Крім того, до оподатковуваного доходу не включається цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податків, який постраждав внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють загрозу здоров'ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви чи втрату власності громадян, у зв'язку з якими рішення про залучення (надання) благодійної допомоги було прийнято відповідно Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування, у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування відповідно.

Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через благодійні організації, Товариство Червоного Хреста України, внесені до Реєстру неприбуткових організацій та установ (п.п. «б» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу).

Підпунктом 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу передбачено,  що звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, п.п. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Таким чином, якщо …. селищною радою здійснюється надання допомоги на користь фізичних осіб, які постраждали внаслідок стихійного лиха, відповідно до затвердженої програми соціально-економічного розвитку за рахунок місцевого бюджету, то уся сума такої допомоги може бути віднесена до доходів, зазначених як у п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу так і у п.п. «б» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, тобто не оподатковуватися податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

При цьому особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається (п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу).

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, із змінами (далі – Порядок).

Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведених у додатку 2 до Порядку:

за ознакою доходу «128» відображаються соціальні виплати з відповідних бюджетів;

за ознакою доходу «169» відображається уся сума (вартість) благодійної допомоги, яка надається фізичним особа, у тому числі та, що перевищує встановлений граничний розмір

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.