Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні зазначив, що є фізичною особою - податковим резидентом України та засновником (учасником) іноземної компанії « » (Республіка Польща) у якій здійснює фактичний контроль.
При цьому платник податків не перебуває у трудових відносинах з вказаною іноземною компанією, а також у 2023 та 2024 роках не отримував дивідендів.
31.08.2023 платником податків як фізичною особою – учасником іноземної компанії, надано іноземній компанії поворотну фінансову допомогу в польських злотих, що на момент перерахування було еквівалентно 11000 євро.
23.11.2024 іноземною компанією повернуто суму поворотної фінансової допомоги в розмірі 11000 євро та сплачено відсоткову ставку в розмірі 7 відсотків (відповідно до вимог законодавства Респу6ліки Польщі), в сумі 947,21 євро.
Сплачена іноземною компанією на користь платника податків, сума коштів в розмірі 947,21 євро не є прибутком іноземної компанії, а відноситься до витрат.
Відповідно до вимог Кодексу, фізична особа сплачує визначені суми податку на доходи, отримані фізичною особою, а також фізичні та юридичні особи, які здійснюють фактичний контроль над іноземними компаніями подають до податкових органів Звіт про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт).
Розділ 30 Звіту містить інформацію про суму прибутку контрольованої іноземної компанії (далі – КІК), що була фактично виплачена на користь контролюючої особи (грн).
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи є сума коштів у вигляді відсотків за поворотною фінансовою допомогою в розмірі 947,21 євро, отриманих фізичною особою – податковим резидентом Укpaїни - засновником (учасником) та особою, яка здійснює фактичний контроль над іноземною компанією, доходом фізичної особи, в розумінні податкового законодавства України?
2. Чи підлягає відображенню в Звіті сума коштів у вигляді відсотків за поворотною фінансовою допомогою, в розмірі 947,21 євро, отриманих фізичною особою – податковим резидентом Укpaїни - засновником (учасником) та особою, яка здійснює фактичний контроль над іноземною компанією?
3. Якщо так, то в якому розділі Звіту відображається вказана сума коштів?
Щодо першого питання
Згідно з п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу фінансова допомога – це допомога, надана на безповоротній або поворотній основі. Поворотна фінансова допомога – це сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.
Правовою основою для отримання поворотної фінансової допомоги є договір позики.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема:
Загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу);
іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (п.п. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).
Статтею 165 Кодексу встановлено перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку (п.п. 165.1.31 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Підпунктом 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, п.п. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
У разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст.170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.111 ст. 170 Кодексу (п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).
Пунктом 167.1 ст. 167 Кодексу встановлено, що ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податків (крім випадків, визначених у п.п. 167.2 – 167.5 ст. Кодексу).
Під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
Також вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу.
Форма податкової декларації та Інструкція щодо її заповнення затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859, зі змінами.
Відповідно до п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу податкова декларація про майновий стан і доходи подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб - до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу.
При цьому фізична особа зобов’язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).
Враховуючи викладене, якщо фізичною особою – резидентом України отримується дохід від юридичної особи – нерезидента, зокрема у вигляді процентів, то такий дохід включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як іноземний та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому фізична особа – резидент України зобов’язана подати податкову декларацію та сплати суми податкових зобов'язань, зазначених в поданій нею податковій декларації.
Щодо другого та третього питань
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи - резидента України (п.п. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392 розділу І Кодексу).
Пунктом 392.2 ст. 392 розділу І Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.
Пунктом 392.5 ст. 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту. Зокрема, п.п. 392.5.2 п. 392.5 ст. 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту, скорочену форму Звіту та Порядок заповнення Звіту, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
У Звіті та в Порядку чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
Окремо слід зазначити, що починаючи зі звітного періоду за 2025 рік, застосовуються норми постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 року № 1505.
У графі 32 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Операції в графі 32 відображаються незалежно від того, чи включаються вони до скоригованого прибутку КІК, оскільки ця графа забезпечує транспарентність фінансових потоків між КІК та пов’язаними особами.
Водночас, варто зазначити, що кожен конкретний випадок застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу деталізованої інформації та її документального підтвердження, з урахуванням усіх обставин та підстав.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |