X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.08.2025 р. № 4451/ІПК/05-99-24-04

Головне управління ДПС у Донецькій області (далі – ГУ ДПС) за результатами розгляду звернення фізичної особи - підприємця (далі – ФОП) від ,  без  номеру  (вх.  реєстраційний  індекс  ГУ  ДПС   від       №     ) щодо звільнення від сплати  єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування  (далі – єдиний внесок), у період з 2014 року до закінчення військового стану по ФОП, який зареєстрований на тимчасово окупованій території, але здійснює діяльність на підконтрольній території та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє таке.

У своєму зверненні  ФОП повідомив, що зареєстрований в Головному  управлінні  ДПС  у Донецькій області, Центрально-міський район м. Горлівки, яка з 2014 року є тимчасово окупованою територією. ФОП веде господарську діяльність на підконтрольній Україні території, але залишається бути зареєстрованим на непідконтрольній. У зв’язку з воєнними діями  ФОП не подавав звітність з єдиного внеску та не здійснював його сплату. Водночас, щоквартально подавалася звітність з єдиного податку  та здійснювалася його сплата.   

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:

Чи має право ФОП, зареєстрований на тимчасово окупованій території, не сплачувати єдиний внесок, відповідно до  статті 25 Закону України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", а також на підставі листа ДПС України  від 04.03.2022 № 1940/7/99-00-04-03-07  та спільного листа Пенсійного фонду України та ДПС України від 26.06.2018 № 28000/05-10/6-2805/7/99-00-21-03-01-07. Чи вважаються правомірними дії такого ФОП, якщо він не сплачував єдиний внесок, з 2014 року до отримання після завершення  воєнного стану, висновку Торгово - промислової палати України про підтвердження обставин непереборної сили.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464).

Пунктом 4 частини першої статті 4 Закону № 2464 визначено, що платниками єдиного внеску є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону № 2464 платники єдиного внеску зобов'язані своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, а також подавати обов'язкову звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску.

Відповідно до частини 12 статті 9 Закону № 2464 єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Разом з тим, з аналізу наведених правових норм та з у рахуванням безпосередньо абзацу третього пункту 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 (в редакції, що діяла до 14.01.2020),  Верховний  Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Верховний  Суд) (викладено  в  постанові від 06.11.2018 по справі № 812/292/18) дійшов висновку, що факт перебування платників  єдиного  внеску  на  обліку  в  податкових  органах, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція (далі – АТО), є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону 2464, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Крім того, судом вказано, що звільнення від відповідальності передбачено безпосередньо у законі, в силу його прямої дії, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО.

Враховуючи зазначене, Закон 2464 (в редакції, що діяла до 14.01.2020), не скасовував обов'язків для платника єдиного внеску, а надавав можливість на період АТО не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Статтею 141 Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі – Закон № 1669), Торгово-промисловій палаті України надано право засвідчувати форс – мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видавати сертифікати про такі обставини, але наявність сертифікату Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини, не звільняє платника від сплати єдиного внеску.

Законом України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено зміни до Закону  № 1669, зокрема, скасовані положення Закону № 1669 щодо звільнення платників єдиного внеску від виконання  обов’язків,  передбачених  частиною  другою  статті 6  Закону  2464, а також щодо списання недоїмки з єдиного внеску.

Законом України  від 14.01.2020 № 440-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи» (набрав чинності 12.02.2020), пункт 94  Закону № 2464 -  виключено.

Отже, за  невиконання у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі обов'язків платника єдиного внеску за період АТО з 14.04.2014 по 12.02.2020, до платників, заходи впливу та стягнення передбачених  нормами статей 25 і 26 Закону № 2464 не застосовуються.

Відповідно до  змін,   внесених  Законом  України від 01 липня 2021 року № 1617-ІX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо адміністрування податків і зборів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя» (набрав чинності 21.11.2021), пункт 9 3 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 викладено в новій редакції.

Тимчасово на період дії особливого правового режиму, визначеного Законом України від 15 квітня 2014 року № 1207 «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон № 1207) для цілей Закону № 1207:         

зупиняється застосування до платників єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України норм статей 25 і 26 Закону № 2464, якими визначено заходи впливу, стягнення та відповідальність за порушення Закону № 2464;         

платники єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України звільняються від виконання обов’язків, визначених статтею 6 Закону № 2464.         

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1207 адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається КМУ. 

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.2024 № 1496 (далі – ПКМУ № 1496) затверджено Порядок добровільної сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України. Відповідно до пункту 6 ПКМУ № 1496, за текстом: «У разі зміни  місцезнаходження (місця проживання) платника єдиного внеску з тимчасово окупованої  території на іншу територію України до такого платника єдиного внеску не застосовуються положення цього Порядку».  

Враховуючи наведене, платники,  які змінили місце проживання зобов’язані сплачувати єдиний внесок та подавати звітність відповідно до чинного законодавства.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).