Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
Відповідно до звернення, Товариство планує здійснювати господарську діяльність з розповсюдження державних лотерей, на підставі договорів доручення про розповсюдження державних лотерей з операторами державних лотерей, а також діяльність з роздрібного продажу державних лотерей як розповсюджувач державного лотерейного оператора.
У межах цієї діяльності передбачена виплата гравцям виграшів у державні лотереї через реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО).
Враховуючи викладене у зв’язку із складністю розуміння сфери застосування форм розрахункових документів Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями (в контексті звернення):
1. Яким чином необхідно проводити через РРО виплати виграшів у державні лотереї:
– як видачу коштів покупцеві за формою фіскального касового чека видачі коштів (ФКЧ-2), як це передбачено в додатку 2 до Положення № 13;
– або як службову видачу коштів, без зазначення конкретного одержувача, чи можливо іншим способом?
2. Просимо також уточнити, чи вважається виплата виграшу через РРО розрахунковою операцією в розумінні Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) і які обов’язкові реквізити повинен містити відповідний розрахунковий документ у такому випадку?
Перед наданням відповідей на поставлені податковому органу питання, звертаємо увагу Товариства, що запит хоч і відповідає вимогам статті 52 Кодексу, водночас, оформлений суто формально з метою тримання індивідуальної податкової консультації та містить лише короткий опис майбутньої діяльності та назву двох нормативно-правових актів.
Своєю чергою запит не містить опису алгоритму взаємодії з операторами державних лотерей, договірних відносин, обсягу обов’язків пов’язаних з розповсюдженням державних лотерей та інших функцій, визначених в укладеному між Товариством та оператором договорі про розповсюдження державних лотерей, нормативно-правового правового регулювання здійснення такої діяльності, що є важливим для надання вичерпних відповідей на поставлені питання.
Враховуючи викладене, консультація надається щодо фактичних обставин наведених у зверненні.
Крім цього наголошуємо, що посилання в зверненні на складність застосування норм Кодексу, не має жодного відношення до порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, та норм прямої дії Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), що є спеціальним.
Щодо питань 1 та 2
Оскільки питання 1 та 2 регулюються одними і тими ж нормативно-правовими актами, відповідь на них надається одночасно.
Основні засади державного регулювання лотерейної сфери в Україні встановлено Законом України від 06.09.2012 року № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні» (далі – Закон № 5204).
Відповідно до термінів, які вживаються у Законі № 5204
лотерея – це масова гра, незалежно від її назви, умовами проведення якої передбачається розіграш призового (виграшного) фонду між її учасниками і перемога в якій має випадковий характер, територія проведення (розповсюдження) якої поширюється за межі однієї будівлі (споруди), незалежно від способу прийняття грошей за участь у такій грі;
оператор державних лотерей – це юридична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, що одержала право на проведення державних лотерей у порядку, визначеному Законом № 5204;
розповсюджувач державної лотереї – юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у учасників, виплату призів, а також інші операції, пов’язані з розповсюдженням державних лотерей.
проведення державних лотерей – це господарська діяльність оператора державних лотерей, яка включає випуск державної лотереї, прийняття ставок у державну лотерею, проведення розіграшів призового (виграшного) фонду державної лотереї, виплату призів та інші операції, що прямо або опосередковано забезпечують проведення державних лотерей.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 5204 з розповсюджувачами державної лотереї – юридичними чи фізичними особами оператор державних лотерей укладає письмові договори.
Відповідно до частини 6 статті 12 Закону № 5204 виплата призів здійснюється через каси операторів державних лотерей (їх відокремлених підрозділів чи уповноважених ними осіб), а у випадках, передбачених умовами проведення державної лотереї, – через розповсюджувачів державних лотерей у готівковому вигляді або за бажанням переможця у безготівковому вигляді на його рахунок за рахунок суми призу.
Правові засади застосування РРО та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом № 265.
Відповідно до термінів, які вживаються у Законі № 265 розрахунковою операцією визначається приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Порядок проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) визначено статтею 3 Закону № 265.
Відповідно до пункту 2 статті 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання зобов’язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Своєю чергою форма та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів затверджені Положенням про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13).
Відповідно до пункту 1 розділу III Положення № 13 фіскальний касовий чек видачі коштів (далі – видатковий чек) – це розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій під час проведення розрахунків у разі видачі коштів покупцеві під час повернення товару, рекомпенсації послуги, прийнятті цінностей під заставу та в інших випадках, що передбачають повернення коштів споживачу відповідно до законодавства.
Аналіз наведених вище положень нормативно-правових актів прямо вказує на те, що випуск державної лотереї, прийняття ставок у державну лотерею, проведення розіграшів призового (виграшного) фонду державної лотереї, виплату призів та інші операції, що прямо або опосередковано забезпечують проведення державних лотерей є етапами цілісного процесу з проведення державних лотерей.
Частину таких етапів (операцій) в інтересах державного лотерейного оператора здійснює Товариство у межах договірних відносин.
Таким чином, операції з виплати призів гравцям, які здійснює Товариство в інтересах державного лотерейного оператора, є одним із етапів проведення державних лотерей, а тому не може кваліфікуватись як повернення коштів за ненадану послугу, рекомпенсацією послуги чи поверненням коштів споживачу.
Своєю чергою виплата призів при проведені державних лотерей не підпадає під визначення розрахункової операції.
Такі операції не повинні зменшувати загальну суму отриманої Товариством торгівельної виручки, а повинні лише призводити до отримання винагороди відповідно до договору компенсації здійснених виплат організатором лотерей, згідно з договором про розповсюдження державних лотерей.
Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Порядку реєстрації та застосування РРО, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 внесення чи видача готівки з місця проведення розрахунків повинні реєструватися через РРО з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача», якщо такі внесення чи видача не пов'язані з проведенням розрахункових операцій:
операція «службова видача» використовується для реєстрації суми готівки, яка вилучається з місця проведення розрахунків та/або видається держателям електронних платіжних засобів.
Для Товариства, як розповсюджувача лотерей, видача призів гравцю не повинна супроводжуватись розрахунковою операцією, тому що не повинна зменшувати загальну суму отриманої виручки, а лише призводити до отримання винагороди відповідно до договору компенсації здійснених виплат організатором лотерей, згідно з договором доручення про розповсюдження державних лотерей.
Враховуючи викладене вище, та як відповідь на питання 1 – 2 звернення повідомляємо, що оскільки операції з виплати призів гравцям, які здійснює Товариство в інтересах державного лотерейного оператора, є одним із етапів проведення державних лотерей та не підпадають під визначення розрахункової операції, виплату призів у державні лотереї Товариство має здійснювати із використанням операції «службова видача» та вказанням причини видачі коштів.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |