X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.09.2025 р. № 4715/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «________» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування операцій із надання благодійної допомоги під час дії воєнного стану у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, керуючись ст. 52 та п.п. «в» п.п. 69.41.3 п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно зі зверненням в межах меморандуму про співпрацю у сфері забезпечення _______ апаратами та ________ системами підпорядкованих військових частин Збройних Сил України за клопотанням _________Збройних Сил України про передання безоплатно на користь військової частини благодійної допомоги, а також за клопотанням командира військової частини про передання безоплатно на користь військової частини певних товарів між приватним підприємством (постачальник), ________ Міністерства оборони України (одержувач) та Товариством (благодійник/платник) укладено договір поставки (далі – Договір).

За умовами Договору підприємство (постачальник) зобов’язується в порядку та на умовах, передбачених Договором, передати (поставити) товар, Товариство (благодійник) зобов’язується оплатити товар, а _______ Міністерства оборони України (одержувач) – відповідно прийняти за наявності відповідного доручення і дозвільних документів у власність товар, визначений специфікацією у додатку до Договору, який є його невід’ємною частиною.

У Договорі визначено, що кінцевим отримувачем товару є військова частина та товар може бути використаний виключно за цільовим призначенням для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, з метою сприяння обороноздатності та мобілізаційної готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану з дотриманням діючого законодавства.  

Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію із такого запитання:

чи може Товариство включити суму благодійної допомоги у вигляді оплати таким Товариством підприємству (постачальнику) товарів, що поставлено __________ Міністерства оборони України в інтересах військової частини за договором поставки, до складу витрат у повному обсязі згідно з           п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу та не проводити коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до  п.п. 140.5.9 п. 140.5  ст. 140 Кодексу?

Насамперед зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1             ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання вчинення та оформлення правочинів суб’єктів господарювання, у тому числі у сфері благодійної діяльності, не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами цивільного законодавства, Закону України від 5 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (зі змінами), інших нормативно-правових актів.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14           п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України.

Відповідно до ст. 3 Закону України від 06 грудня 1991 року № 1934-XII «Про Збройні Сили України» (зі змінами) (далі – Закон № 1934-XII)    організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з’єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.

Як передбачено ст. 15 Закону № 1934-XII, фінансування Збройних Сил України здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Фінансування Збройних Сил України може здійснюватися додатково за рахунок благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Отже, якщо під час воєнного стану Товариство – платник податку на прибуток підприємств надає благодійну допомогу шляхом добровільного перерахування сум грошових коштів за тристороннім договором у вигляді оплати товарів, поставлених постачальником на користь отримувачів, зазначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, у тому числі відповідній установі, що утримується за рахунок коштів державного бюджету, для подальшого передання таких товарів військовій частині як кінцевому отримувачу для потреб забезпечення оборони держави у законодавчо встановленому порядку, різниця щодо вартості таких оплачених Товариством товарів, встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Тож питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з добровільного перерахування сум грошових коштів за тристороннім договором у вигляді оплати товарів, поставлених установі, що утримується за рахунок коштів державного бюджету, для подальшого передання таких товарів військовій частині як кінцевому отримувачу належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).