X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.09.2025 р. № 4740/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення (далі -Підприємство) щодо оподаткування доходів, отриманих від виконання проєкту у вигляді грантів (коштів) в рамках проєкту (програми) міжнародної технічної допомоги «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, підприємство є комерційним, діє на принципах повного госпрозрахунку, є платником ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах.

Підприємство створено, зокрема, але не виключно для виконання функцій замовника при здійсненні будівництва, залучення інвестицій в економіку населених пунктів, що входять до складу в Вінницької міської територіальної громади, для функціонування та розвитку промислових підприємств малого та середнього підприємництва тощо.

Підприємство є замовником двох об’єктів будівництва:

«…» (далі – Об’єкт 1);

«…» (далі – Об’єкт 2) .

З метою оптимізації витрат місцевого бюджету та забезпечення будівництва об’єктів підприємство завершує перемовини щодо часткового фінансування таких проєктів в рамках проєкту (програми) міжнародної технічної допомоги (далі – МТД) «Згуртованість та регіональний розвиток України», UCORD».

Вказаний проєкт (програма) фінансується Урядом Швейцарської Конфедерації через Швейцарську агенцію з розвитку та співробітництва Міністерства закордонних справ Швейцарської Конфедерації, та реалізуються в рамках Угоди між Урядом України і Урядом Швейцарської Конфедерації про технічне та фінансове співробітництво від 13.10.1997.

За результатами перемовин очікується підписання меморандуму, грантової угоди, договору підряду та внесення відповідних змін до реєстраційної картки проєкту UCORD, де будуть визначені такі ролі сторін.

На даний момент сторонами узгоджується проєкт договору підряду, який визначає умови реалізації та фінансування будівництва об’єктів (Об’єкт 1 та Об’єкт 2) за участі трьох сторін.

Замовником будівництва виступає Підприємство, уповноважене на здійснення закупівлі та забезпечення будівництва об’єктів (Сторона 1).

Фінансування частини вартості робіт за рахунок МТД забезпечується …, що діє як виконавець проєкту UCORD та здійснює часткову оплату робіт та послуг (Сторона 2).

Підрядником (Сторона 3) буде підприємство, визначене переможцем у процедурі публічних закупівель, що відповідає за виконання робіт у повному обсязі. Умовами договору підряду передбачається змішана модель фінансування, згідно з якою 50% загальної вартості  будівництва об’єктів сплачується за рахунок коштів бюджету Вінницької міської ради, а решта 50% — за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги, наданої донором у рамках відповідного проєкту безпосередньо підприємству-підряднику.

Очікується, що будівельні роботи розпочнуться у 2025 році та завершаться у 2026 році. Станом на кінець 2025 року на балансі підприємства обліковуватимуться капітальні інвестиції, сформовані за рахунок бюджетного фінансування та внеску UCORD. Ці активи матимуть статус незавершених капітальних інвестицій до моменту введення об’єктів в експлуатацію.

Завершення всіх робіт з нового будівництва об’єктів очікується до кінця строку реалізації проекту UCORD (30.10.2026). Створені об’єкти будуть прийняті у власність Вінницької територіальної громади в особі Вінницької міської ради. Балансоутримувачем створених об’єктів буде Підприємство.

З урахуванням вищевикладеного, заявник запитує:

1. Чи включаються до об’єкту оподаткування податком на прибуток вартість матеріалів, обладнання, робіт та послуг, отриманих Підприємством для будівництва Об’єкту 1 та Об’єкту 2 від виконавця Проекту (програми) міжнародної технічної допомоги «Згуртованість та регіональний розвиток України, UCORD», який фінансується Урядом Швейцарської Конфедерації через Швейцарську агенцію з розвитку та співробітництва Міністерства закордонних справ Швейцарської Конфедерації (SDC)?

2. При наявності пільги з податку на прибуток, який код відповідної пільги необхідно буде відобразити у Додатку ПП до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств?

3. Який порядок відображення в бухгалтерському обліку вартості незавершеного будівництва на кінець звітного періоду (31.12.2025 р.), яке створене частково за кошти МТД і в майбутньому буде передане у власність територіальної громади?

4. Чи надавались ДПС узагальнюючі податкові консультації з аналогічних питань? Якщо так, просимо надати їхні реквізити та посилання.

Щодо питань 1-2

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (п. 1.1 ст. 1 ПКУ).

Відповідно до п. 5.3 ст. 5 ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Відповідно до п. 30.1 ст. 30 ПКУ податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 ст. 30 ПКУ.

Пунктами 3.1 та 3.2 ст. 3 ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.

Процедура залучення, використання та моніторингу МТД, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентується Порядком № 153.

Відповідно до п. 2 Порядку № 153:

грантова угода - угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми);

МТД - фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України;

виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі.

Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації. Державна реєстрація проектів (програм) провадиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України (пункти 11, 13 Порядку № 153).

Пунктом 3 Порядку № 153 встановлено, що міжнародна технічна допомога може залучатись у вигляді:

будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проектів (програм), яке ввозиться або набувається в Україні;

робіт і послуг;

прав інтелектуальної власності;

фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті;

інших ресурсів, не заборонених законодавством, у тому числі стипендій.

Пунктом 12 Порядку № 153 встановлено, що державна реєстрація проектів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.

Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.

Отже, підставою для застосування податкової пільги у межах реалізації проекту (програми) МТД є, зокрема реєстраційна картка проекту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153.

При цьому, пільги з оподаткування встановлюються кожним конкретним міжнародним договором окремо.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок стосовно порядку оподаткування операцій, що здійснюються платником податку, має розглядатися за умови чіткої деталізації усіх обставин та договірних умов таких операцій, а також первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались. При цьому у зверненні не зазначено номер картки проєкту МТД та не прикладена копія документу.

За інформацією заявника проєкт МТД реалізуються в рамках Угоди між Урядом України і Урядом Швейцарської Конфедерації про технічне та фінансове співробітництво від 13.10.1997 (далі – Угода).

Відповідно до п. 2.6 Угоди швейцарська сторона надає фінансову допомогу українській стороні шляхом фінансування поставок швейцарських товарів, матеріалів і обладнання для пріоритетних проєктів а також послуг та передачі ноу-хау, необхідних для успішної реалізації проєктів співробітництва.

Фінансова допомога надаватиметься для пріоритетних проектів розвитку інфраструктури і відбудови економіки, що не є комерційно окупними. При цьому особлива увага приділятиметься проектам співробітництва в сфері охорони довкілля, охорони здоров’я, в енергетичному секторі, а також проектам, які сприяють розвитку приватного сектора в економіці (п. 2.7 Угоди).

З метою сприяння реалізації проектів співробітництва обладнання, матеріали та послуги, які фінансуються Швейцарською Стороною на безвідплатній основі та обладнання, тимчасово ввезене для потреб реалізації проектів в рамках даної Угоди, звільняються від податків, мит, зборів (крім митних зборів, які сплачуватимуться українськими отримувачами), інших обов’язкових платежів (п. 3.1 Угоди).

При цьому Угодою не передбачено пільг з оподаткування податком на прибуток підприємств.

Щодо питань 3 - 4

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року №  996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Крім того повідомляємо, що відповідно до п.п. 14.1.173 п. 14.1 ст. 14 ПКУ узагальнююча податкова консультація - оприлюднення позиції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що склалася за результатами узагальнення індивідуальних податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків, та/або у разі виявлення обставин, що свідчать про неоднозначність окремих норм такого законодавства.

Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.

Враховуючи вищезазначене, питання щодо порядку відображення у бухгалтерському обліку вартості незавершеного будівництва на кінець звітного періоду (31.12.2025 р.), яке створене частково за кошти МТД і в майбутньому буде передане у власність територіальної громади, а також надання узагальнюючих податкових консультацій, відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 ПКУ).