X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.09.2025 р. № 4741/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства  щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно обігу тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України  (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що є платником податку на прибуток на загальних підставах, зареєстроване як платник податку на додану вартість, має ліцензію на виробництво тютюнових виробів та ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами.

Товариство здійснює діяльність з виробництва тютюнових виробів. У ході виробничого процесу утворюється тютюнова сировина у вигляді тютюнового пилу, обрізків, залишків, що класифікується за кодом згідно з   УКТ ЗЕД 2401 30 00 00 «Тютюнові відходи». Також, Товариство здійснює  імпорт  такої  сировини

за кодом УКТЗЕД 2401 30 00 00 «Тютюнові відходи» для виробництва тютюнових виробів.

Як зазначено у зверненні, незважаючи на свою назву «Тютюнові відходи», така сировина не вибуває з технологічного процесу, а використовується у подальшому виробництві тютюнових виробів Товариством.

Враховуючи викладене вище та вимоги  Закону України від 18 червня        2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), Товариство просить підтвердити або спростувати правильність твердження, що тютюнова сировина, яка класифікується за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2401 30 00 00 «Тютюнові відходи», не включається в 5 відсотків норми втрат та відходів ферментованої тютюнової сировини для цілей застосування п. 214.6 ст. 214 Кодексу за умови, що така сировина не є втраченою та в подальшому призначена для виробництва тютюнових виробів.

Щодо зазначеного  питання

Згідно з п. 215.1 ст. 215 Кодексу до підакцизних товарів належать, зокрема:

тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;

тютюнова сировина, тютюнові відходи.

Відповідно до п. 214.6 ст. 214 Кодексу та частини шостої ст. 20                 Закону № 3817 сукупні втрати та відходи ферментованої тютюнової сировини під час її зберігання, транспортування і використання у виробництві тютюнових виробів протягом календарного (звітного) місяця не можуть перевищувати 5 відсотків загального обсягу такої тютюнової сировини, використаної для виробництва тютюнових виробів протягом такого календарного (звітного) місяця.

Сукупні втрати та відходи неферментованої тютюнової сировини під час зберігання, транспортування, виробництва ферментованої тютюнової сировини протягом календарного (звітного) місяця не можуть перевищувати 5 відсотків загального обсягу (ваги) неферментованої тютюнової сировини, використаної для виробництва ферментованої тютюнової сировини протягом календарного (звітного) місяця.

Згідно з п. 214.6 ст. 214 Кодексу за наявності понаднормативних сукупних втрат та відходів ферментованої тютюнової сировини під час її зберігання, транспортування і використання у виробництві тютюнових виробів або неферментованої тютюнової сировини під час її зберігання, транспортування, виробництва ферментованої тютюнової сировини базою оподаткування є втрачений обсяг тютюнової сировини, який перевищує сукупні норми втрат та відходів, визначені Кодексом, за відповідний календарний (звітний) місяць.

Тютюнові відходи згідно з УКТ ЗЕД класифікуються за кодом 2401 30 00 00 та відповідно до п.п. 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 Кодексу є підакцизною продукцією.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, тютюновими виробами, тютюновою сировиною регулює Закон № 3817. При цьому Закон № 3817 не містить визначення терміну «тютюнові відходи».

Згідно із п. 84 частини першої ст. 1 Закону № 3817 тютюнова    сировина - цілі рослини тютюну чи його листя у природному стані або у вигляді сушеного чи ферментованого листя, цілого чи з відділеною середньою жилкою, обрізаного чи необрізаного, роздавленого чи розрубаного, що відносяться до товарної позиції 2401 згідно з УКТЗЕД (включаючи відходи листя тютюну, тютюновий пил), а також гомогенізований (відновлений), розширений та різаний тютюн, що відноситься до товарної позиції 2403 згідно з УКТЗЕД, не готовий для куріння або не призначений для споживання/використання кінцевим споживачем.

Отже, відповідно до п. 84 частини першої ст. 1 Закону № 3817 відходи листя тютюну, тютюновий пил, що відносяться до товарної позиції 2401 згідно з        УКТ ЗЕД, є тютюновою сировиною.

Слід зазначити, що визначення терміну «відходи» наведено в Законі України від 20 червня  2022 року № 2320-IX «Про управління відходами» (далі –  Закон № 2320).

Згідно з п. 7 ст. 1 Закону № 2320 відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися.

Відповідно до п. 24 ст. 1 Закону № 2320 підготовка відходів до повторного використання - проведення операцій з відновлення (перевірка, очищення або ремонт), після яких речовини, предмети та/або їх складові (компоненти), які були відходами, можуть бути використані повторно без будь-якого іншого оброблення.

Таким чином, Закон № 3817 передбачає можливість використання тютюнових відходів (зокрема, відходів листя тютюну та тютюнового пилу), як сировини у виробництві тютюнових виробів, що не суперечить нормам         Закону № 2320, який передбачає можливість повторного використання відходів.

В той же час положення п. 214.6 ст. 214 Кодексу, які, зокрема, визначають норми втрат та відходів ферментованої тютюнової сировини під час її зберігання, транспортування і використання у виробництві тютюнових виробів (як частки до обсягу тютюнової сировини, використаної для виробництва тютюнових виробів у звітному місяці – не більше 5 відсотків), не передбачають, що при розрахунку такої частки мають враховуватися лише ті обсяги відходів, які не будуть використані повторно у виробництві тютюнових виробів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.