Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства на отримання індивідуальної податкової консультації, щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно змішування пального, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство зазначає, що планує розпочати діяльність зі змішування (додавання) біоетанолу до бензинів автомобільних шляхом подавання біокомпоненту в потік базового бензину під тиском під час перекачування з резервуару зберігання базового бензину автомобільного до ємності (резервуару)/автоцистерни для зберігання/перевезення бензину автомобільного з вмістом біокомпонентів на виконання норм статті 1 Закону України від 14 січня 2000 року № 1391-XIV «Про альтернативні види палива» (далі – Закон № 1391).
Товариство зазначає, що відповідно до статті 1 Закону № 1391 під нормативно визначеною обов'язковою часткою вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах бензинів автомобільних розуміється вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) у всіх обсягах бензинів автомобільних, що відпускаються з місць оптової торгівлі пальним, місць роздрібної торгівлі пальним, крім бензинів з октановим числом 98 і вище та бензинів, що поставляються для потреб Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, та для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що становить з 1 травня 2025 року не менш як 5 відсотків об'ємних, за абсолютної похибки визначення ± 1 відсоток.
Враховуючи зазначене Товариство запитує:
1. Яким чином здійснюється реєстрація місць зберігання біоетанолу в Єдиному державному реєстрі місць зберігання? Які вимоги до резервуарів для зберігання спирту етилового, біоетанолу? Чи може товариство зберігати спирт етиловий, біоетанол, інші біокомпоненти, що будуть використовуватись для додавання до бензинів автомобільних обов'язкової частки біоетанолу на виконання вимог Закону № 1391, у пересувних акцизних складах (автомобільних чи залізничних цистернах)? Чи потрібно Товариству реєструвати пересувний акцизний склад (де буде зберігатись спирт етиловий, біоетанол, інші біокомпоненти, що будуть використовуватись для додавання до бензинів автомобільних), як місце зберігання біоетанолу в Єдиному державному реєстрі місць зберігання?
2. Чи потрібно Товариству реєструватися платником акцизного податку з реалізації спирту етилового при виробництві бензинів автомобільних із залученням біоетанолу, при дотриманні умов цільового використання біоетанолу? Оскільки поняття «реалізація спирту етилового» застосовується виключно до суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність з виробництва спирту етилового?
3. Чи вірно розуміє Товариство, що при змішуванні (додаванні до бензинів автомобільних обов’язкової частки біоетанолу) бензинів автомобільних із залученням біоетанолу (підпункт г підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу) не потрібно реєструвати акцизний склад, встановлювати та реєструвати на таких акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри на кожному місці отримання та відпуску біоетанолу? Оскільки такий обов’язок поширюється виключно на виробників спирту етилового (підпункт 230.1.1 пункту 230.1 статті 230 Кодексу, пункт 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 77 «Про затвердження вимог до обліку, зберігання, відпуску, приймання і транспортування спирту етилового та норм втрат спирту етилового під час зберігання та транспортування залізничним, водним і автомобільним транспортом» (далі – Постанова №77)) та суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції, визначеної у підпунктах д-ж підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу?
4. Чи має змогу Товариство отримувати біоетанол за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту відповідно до підпункту г підпункту 229.1.1 пункту 229.1 ст. 229 Кодексу, що буде використовуватись для додавання до бензинів автомобільних обов’язкової частки біоетанолу на виконання вимог Закону № 1391, за умови організації податкового посту на підприємстві відповідно до підпункту 229.1.4 пункту 229 статті 229 Кодексу та оформлення податкових векселів в порядку, визначеному статтею 229 Кодексу?
5. Чи вважається в розумінні Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), Закону № 1391, Кодексу, Постанови № 77 діяльність суб’єктів господарювання з додавання біоетанолу до бензинів автомобільних обов’язкової частки біоетанолу на виконання Закону № 1391- виробництвом?
Чи потрібно Товариству, яке має ліцензію на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі отримувати додатково ліцензію на право виробництва пального при здійсненні додавання до бензинів автомобільних обов’язкової частки біоетанолу на виконання Закону № 1391, враховуючи норми:
частин четвертої статті 8 Закону № 1391, що змішувати паливо моторне та/або паливо моторне альтернативне з рідким біопаливом (біокомпонентами) мають право суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним, на підставі виданих ліцензій на право:
виробництва пального;
оптової торгівлі пальним;
частини п’ятої статті 8 Закону № 1391, що змішування палива моторного та/або палива моторного альтернативного з рідким біопаливом (біокомпонентами) здійснюється лише на місці виробництва пального та/або місці оптової торгівлі пальним, де загальна місткість розташованих ємностей (резервуарів), що використовуються для зберігання пального, становить не менше 1500 кубічних метрів, а суб'єкт господарювання, який на підставі відповідної ліцензії здійснює діяльність на зазначеному місці, є власником акредитованої випробувальної лабораторії або уклав договір з акредитованою випробувальною лабораторією щодо визначення показників якості пального. На кожну партію палива моторного та/або палива моторного альтернативного з вмістом рідкого біопалива (біокомпонентів) за результатами випробування в акредитованій випробувальній лабораторії складається документ про якість такого палива (паспорт якості);
частини тринадцятої статті 8 закону № 1391, що до бензинів автомобільних, імпортованих на територію України чи вироблених в Україні без вмісту нормативно визначеної обов'язкової частки рідкого біопалива (біокомпонентів) або з недостатньою кількістю рідкого біопалива (біокомпонентів), рідке біопаливо (біокомпоненти) для дотримання нормативно визначеної обов'язкової частки їх вмісту в бензинах автомобільних додається суб'єктами господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва та/або імпорту пального та/або здійснюють оптову торгівлю пальним на митній території України.
6. Чи відповідає нормам Закону № 3817, Закону № 1391, Кодексу, Постанови №77 технологічна схема здійснення змішування (додавання) біоетанолу до бензинів автомобільних шляхом подання біокомпоненту в потік базового бензину під тиском під час перекачування з резервуару зберігання базового бензину автомобільного до ємності (резервуару)/автоцистерни для зберігання/перевезення бензину автомобільного з вмістом біокомпонентів, де:
подача біоетанолу до потоку здійснюватиметься безпосередньо з автомобільних або залізничних цистерн (пересувний акцизний склад);
подача бензину автомобільного без вмісту нормативно визначеної обов'язкової частки рідкого біопалива до потоку здійснюватиметься зі стаціонарного складу «резервуару» (зареєстрованого в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального);
Готова продукція у результаті змішування (бензин автомобільний з обов'язковою часткою вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів)) з трубопроводів, де відбувається змішування у потоці, потраплятиме в стаціонарний резервуар, обладнаний витратомірами-лічильниками та рівнемірами лічильниками, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі або автоцистерну (у випадку коли змішування (додавання) відбувається при наливі в автоцистерну)?
Щодо питань 1 – 2
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва і обігу, зокрема, біоетанолу визначено Законом № 3817.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 3817:
біоетанол – спирт етиловий зневоджений, вироблений з біомаси або із спирту етилового-сирцю для використання як біопалива або біокомпонента, що відноситься до товарної позиції 2207 згідно з УКТЗЕД (пункт 3 частини першої статті 1 Закону № 3817);
місце зберігання - місце, що використовується для зберігання спирту етилового, біоетанолу та спиртових дистилятів, або приміщення, що використовується для зберігання алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного реєстру місць зберігання (пунктом 47 частини першої статті 1 Закону № 3817).
Відповідно до статті 14 Закону № 3817:
зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу здійснюється суб'єктом господарювання у місцях зберігання, внесених до Єдиного реєстру місць зберігання (частина перша статті 14 Закону № 3817);
зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу також дозволяється в місцях їх виробництва/утворення, за умови внесення таких місць до Єдиного реєстру місць зберігання (частина друга статті 14 Закону № 3817).
Згідно з частиною першою статті 39 Закону № 3817 зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється суб'єктом господарювання в місцях зберігання зазначених товарів (продукції), внесених до Єдиного реєстру місць зберігання, крім випадків, визначених цим Законом.
Частиною четвертою статті 39 Закону № 3817 встановлено, що внесення відомостей про місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання здійснюється, зокрема, посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, – щодо місць зберігання спирту етилового, у тому числі біоетанолу, за результатами розгляду заяви заявника про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання.
Також, статтею 39 Закону № 3817, зокрема, визначено:
перелік відомостей, які містить Єдиний реєстр місць зберігання, серед яких загальна місткість ємностей для зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, розташованих у такому місці зберігання (частина п’ята статті 39 Закону № 3817);
перелік відомостей, які повинні бути зазначені в заяві про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання, серед яких загальна місткість ємностей для зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу (частина десята статті 39 Закону № 3817);
перелік документів, копії яких додаються до заяви про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання (частина одинадцята статті 39 Закону № 3817).
Отже, зберігання спирту етилового, біоетанолу може здійснюватися в місцях зберігання, внесених до Єдиного реєстру місць зберігання, та в місцях виробництва/утворення спирту етилового, біоетанолу, за умови внесення таких місць до Єдиного реєстру місць зберігання. Внесення місць зберігання біоетанолу до Єдиного реєстру місць зберігання здійснюється посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами розгляду відповідної заяви суб’єкта господарювання, яка відповідає вимогам частини десятої статті 39 Закону № 3817 та до якої додано копії документів, визначені частиною одинадцятою статті 39 Закону № 3817.
Законом № 3817 можливість зберігання спирту етилового, біоетанолу у транспортних засобах не передбачена.
Щодо вимог до резервуарів для зберігання спирту етилового, біоетанолу, повідомляємо, що підпунктом 229.1.8 пункту 229.1 статті 229, підпунктом 230.1.1 пункту 230.1 статті 230 Кодексу встановлено обов’язок обладнання на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового витратомірами-лічильниками в наведених у цих підпунктах випадках.
Що стосується інших вимог до резервуарів, то відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 903, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінекономіки є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, але не виключно, формування та реалізує державну політику з питань продовольчої безпеки держави, розвитку харчової і переробної промисловості.
Що стосується реєстрації платником акцизного податку з реалізації спирту етилового та реєстрації акцизних складів пересувних спирту етилового, то відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу реалізація, зокрема, спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) спирту етилового з переходом права власності на такий спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Поняття «реалізація спирту етилового» застосовується виключно для суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність з виробництва спирту етилового.
Згідно з підпунктом 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 Кодексу платником акцизного податку є особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.
Отже, оскільки Товариство не є виробником спирту етилового, то у нього відсутня необхідність реєструватися платником акцизного податку з реалізації спирту етилового та реєструвати як акцизні склади пересувні транспортні засоби, в яких транспортується спирт етиловий.
Водночас, відповідно до підпункту 230.1.5 пункту 230.1 статті 230 Кодексу транспортні засоби, що використовуються суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий (далі – Перелік).
Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку здійснюється автоматично на підставі, зокрема, заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового. Такі заявки подаються суб’єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизних складів, до переміщення митною територією України у транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки. Такі заявки у формі електронних документів надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Щодо питання 3
Відповідно до підпункту 14.1.6 пункту 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад – це:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі – приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Розпорядник акцизного складу – суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (підпункт 14.1.224 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Згідно з підпунктом 230.1.1 пункту 230.1 статті 230 Кодексу акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, у тому числі біоетанол, повинні бути обладнані:
на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового неденатурованого, розташованому на акцизному складі, витратомірами-лічильниками спирту етилового, що призначені для безперервного вимірювання, запам'ятовування, фіксування та відображення в електронній формі даних про обсяг отримання або відпуску спирту етилового в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20° C (далі - витратомір-лічильник спирту етилового), зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;
на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового денатурованого, у тому числі біоетанолу, розташованому на акцизному складі, масовими витратомірами, що призначені для безперервного вимірювання, запам'ятовування, фіксування та відображення в електронній формі даних про обсяг отримання та/або відпуску спирту етилового денатурованого, у тому числі біоетанолу, у кілограмах (далі - масовий витратомір), зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов'язані:
а) зареєструвати усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри у розрізі акцизних складів – в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;
б) зареєструвати усі акцизні склади – у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
в) надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів засобами електронного зв'язку не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів.
Підпунктом 229.1.8 пункту 229.1 статті 229 Кодексу встановлено для суб’єктів господарювання, які використовую спирт етиловий для виробництва продукції, визначеної у підпунктах «д» – «ж» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу обов’язок обладнання кожного місця отримання та місця відпуску спирту етилового неденатурованого витратомірами-лічильниками обсягу виробленого спирту етилового, а кожного місця отримання та місця відпуску у виробництво спирту етилового денатурованого – масовими витратомірами, та обов’язковість реєстрації витратомірів-лічильників спирту етилового та масових витратомірів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового.
Отже, необхідність встановлювати та реєструвати витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового в Єдиному державному реєстрі витратомірів - лічильників обсягу виробленого спирту етилового у Товариства не виникає у разі, якщо Товариство:
не є виробником спирту етилового чи біоетанолу, та, відповідно, не є розпорядником акцизного складу спирту етилового;
не використовує спирт етиловий для виробництва продукції, визначеної у підпунктах «д» – «ж» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу.
Водночас, Товариство є платником акцизного податку з реалізації пального та на нього поширюються вимоги підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу щодо реєстрації акцизного складу пального, обладнання витратомірами-лічильниками кожного місця відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі та їх реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі.
Щодо питання 4
Відповідно до підпункту «г» підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу акцизний податок справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту із біоетанолу, що використовується підприємствами для виробництва бензинів моторних сумішевих із вмістом біоетанолу, етил-трет-бутилового етеру (ЕТБЕ), інших добавок на основі біоетанолу.
Згідно з підпунктом 14.1.22 пункту 14.1 статті 14 Кодексу векселедавець для цілей розділу VI цього Кодексу – суб'єкт господарювання - виробник, який одержує, зокрема, з акцизного складу спирт етиловий для виробництва алкогольних напоїв, визначених статтею 225, а також для виробництва окремих видів продукції, визначених пунктом 229.1 статті 229 розділу VI Кодексу.
Векселедержатель для цілей розділу VI – контролюючий орган за місцем реєстрації векселедавця (підпункт 14.1.23 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Відповідно до підпункту 14.1.176 пункту 14.1 статті 14 Кодексу податковий вексель, авальований банком (податкова розписка) (далі – податковий вексель для цілей розділу VI цього Кодексу), – простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем, зокрема, до отримання з акцизного складу спирту етилового, і є забезпеченням виконання ним зобов'язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтями 225, 229 цього Кодексу.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 229.1.5 пункту 229.1 статті 229 Кодексу податковий вексель може бути виданий нафтопереробними заводами (чи іншими суб'єктами господарювання), які використовують біоетанол для виробництва бензинів моторних сумішевих із вмістом біоетанолу, етил-трет-бутилового етеру (ЕТБЕ), інших добавок на основі біоетанолу.
До отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (спирту технічного), біоетанолу, що використовуються для виробництва окремих видів продукції та на які підпунктом 229.1.1 цієї статті встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, видається податковий вексель на суму податку, нарахованого на обсяг спирту, що отримується виходячи із ставки, визначеної у пункті 215.3 статті 215 цього Кодексу (підпункт 229.1.2 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).
Податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтв
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |