Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) (далі – Благодійна організація) (…), щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що у зв’язку
з розробленням у тісній координації з національними органами влади, міжнародними та місцевими організаціями Плану гуманітарного реагування в осінньо-зимовий період 2025-2026 років (далі – План), метою котрого є захист найбільш вразливих людей, які постраждали від війни, від впливу холодної погоди протягом зимових місяців шляхом надання їм критично важливої багатосекторальної гуманітарної допомоги із пріоритезацією грошової модальності наданої допомоги.
У процесі погодження та координації заходів, передбачених Планом,
між гуманітарними організаціями та урядом погоджено суму одноразової зимової виплати домогосподарствам, що найбільше потребуватимуть допомоги у зимовий період у розмірі (…) гривень (…) копійок.
В рамках Плану, реагування допомога надаватиметься у межах
10 кілометрової зони від лінії фронту у 9 областях усім потребуючим домогосподарствам, як передбачено постановою Кабінету Міністрів України
від 13 серпня 2025 року № 985 «Деякі питання надання допомоги населенню
на придбання твердого пічного побутового палива протягом опалювального сезону», та поза її межами – найбільш вразливим домогосподарствам, включаючи осіб похилого віку, людей з інвалідністю, вразливих родин із дітьми. При цьому надання грошової допомоги здійснюватиметься більш як 50 різними гуманітарними та благодійними організаціями серед яких, як міжнародні організації та Агенції ООН, представництва іноземних (міжнародних) неурядових організацій, а також українські благодійні організації та фонди.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:
1. Чи оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором благодійна допомога, яка надається постраждалим (особи з інвалідністю, особи похилого віку, фізичні особи, які проживають у 10 кілометровій зоні, тощо)?
2. Чи оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором благодійна допомога особам, які мешкають (мешкали) у зоні активних бойових дій (фізичні особи, які проживають у 10 кілометровій зоні, тощо)?
3. Чи оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором благодійна допомога особам, яка надається на користь фізичних осіб, які постраждали внаслідок агресії Російської Федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану?
4. Яким чином зазначені фізичні особи або Благодійна організація має підтвердити правовий статус отримувача?
5. Чи повинна Благодійна організація підтверджувати ціль використання допомоги наданої фізичним особам, які мешкають (мешкали) на території ведення бойових дій згідно постанови Кабінету Міністрів України
від 26 листопада 2014 року № 653 «Про затвердження переліку потреб,
сума (вартість) благодійної допомоги для задоволення яких не включається
до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб»?
6. Чи потрібно Благодійній організації подавати Додаток 4 ДФ до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Розрахунок)?
7. Які мають бути сформульовані Благодійною організацією призначення платежів під час перерахунку коштів зазначеним фізичним особам для забезпечення прозорості та підзвітності?
Згідно з частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Пунктом 191.1 ст. 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається, зокрема:
сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням п. 170.7 ст. 170 Кодексу іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов'язаним з ними фізичним особам (п.п. «в» п.п. 165.1.4 п. 165.1 ст. 165 Кодексу);
сума (вартість) благодійної допомоги виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» на користь фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах (абзац четвертий п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Крім того, звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, п.п. 3 і 4
п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Порядок оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.7.1 п. 170.7 ст. 170 Кодексу для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.
Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Щодо питань першого, третього
Відповідно до п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.
Благодійна допомога, що надається на зазначену ціль, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через благодійні організації, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Дія цього підпункту поширюється на благодійну допомогу, яка надається у формі іншій, ніж грошові кошти, на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком,
що визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. «б» п.п. 170.7.8 п. 170.8 ст. 170 Кодексу.
Порядок підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою не включення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, визначається Кабінетом Міністрів України.
Разом з тим згідно з п. 26 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України
від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», до його припинення або скасування положення п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття Кабінетом Міністрів України порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою не включення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.
Враховуючи викладене, допомога, яка надається особам, зазначеним
у п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, не оподатковується податком
на доходи фізичних осіб та військовим збором за умови, підтвердження статусу зазначеними особами. При цьому благодійник самостійно визначає статус зазначених осіб.
Водночас, якщо благодійна допомога надається на користь фізичних осіб, які не зазначені у п.п. «в» п.п. 170.7.2 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, тобто не підтвердили свій правовий статус, то таку допомогу слід розгляд розглядати як нецільову благодійну допомогу порядок оподаткування якої здійснюється відповідно до п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу.
Щодо питань другого, п’ятого
Відповідно до п.п. «б» п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з
п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначених п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставкою 18 відсотків, встановленою п. 167.1
ст. 167 Кодексу, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.
При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада
2014 року № 653 затверджено Перелік потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб (далі – Перелік).
Так, п. 2 Переліку передбачено забезпечення «паливом, необхідним для приготування їжі та обігрівання приміщення».
Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025
№ 376, зі змінами, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Враховуючи викладене, якщо благодійна допомога надається фізичним особам, зазначеним у п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу,
то сума такої благодійної допомоги не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором за умови, що така допомога надається виключно на цілі, зазначені у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу та Переліку,
а також за умови підтвердження свого правового статусу зазначеними особами.
Щодо питання четвертого
Підтвердження статусу зазначених осіб, з метою не включення до оподатковуваного доходу зазначених вище фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.
Водночас для підтвердження статусу зазначених осіб надаються, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують місце реєстрації на території, де проводяться (проводилися) бойові дії згідно із затвердженим Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, довідка внутрішньо переміщеної особи, якщо особи вимушено покинули місце проживання, посвідчення учасника бойових дій тощо.
Щодо питання шостого
Підпунктом «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу визначено, що особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску (далі – єдиний внесок) подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, Розрахунок, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Форма Розрахунку і Порядок заповнення та подання податковими агентами податкового Розрахунку (далі – Порядок), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами.
Порядок заповнення показників Додатка 4 ДФ до Розрахунку, визначений
п. 4 розділу IV Порядку.
Так, відповідно до п. 4 розділу IV Порядку в Додатку 4 ДФ до Розрахунку
у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу, наведена у розділі 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатка 2 до Порядку.
Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеного у додатку 2
до Порядку, сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі та,
що перевищує встановлений граничний розмір, відображається податковим агентом у Додатку 4 ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «169».
Щодо питання сьомого
Відповідно до п. 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджено постановою Правління Національного банку України від 21 січня 2004 року № 22 (далі – Інструкція № 22), безготівкові розрахунки – це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою у касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.
Порядок заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції, на підставі якої ініціюється платіжна операція з рахунку користувача, та вимоги щодо їх заповнення, визначено Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163.
Разом з тим у випадках, наведених у вашому зверненні Благодійна організація у призначені платежу платіжної інструкції на перерахування благодійної допомоги може зазначати як приклад:
«Благодійна допомога постраждалому внаслідок збройної агресії Російської Федерації у період дії воєнного стану»;
«Благодійна допомога на придбання палива у відповідності до Переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада
2014 року № 653».
Водночас з питання правильності заповнення призначення платежу платіжної інструкції під час перерахування коштів на розрахунковий рахунок фізичної особи можете звернутися до Національного банку України.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
______________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |