Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця … (далі – Підприємець)
від … б/н (вх. ДПС № … від …) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
Як зазначено у зверненні, Підприємець здійснює діяльність з постачання інших готових страв та продаж харчових продуктів споживачам. При здійсненні продажу товарів Підприємець приймає платежі із застосуванням програмного реєстратора розрахункових операцій у тому числі через платіжний термінал.
У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків Підприємець звернувся до контролюючого органу із такими питаннями:
1. Чи може Підприємець при здійсненні продажу товарів із застосуванням платіжного терміналу (РOS-термінал) у фіскальних чеках не заповнювати його рядок 14 (тобто взагалі не зазначати рядок «сума комісійної винагороди еквайра»), у зв’язку з відсутністю такої інформації? Чи буде в такому випадку відсутнім порушення Підприємцем вимог Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13)?
2. Чи може Підприємець при здійсненні продажу товарів із застосуванням платіжного терміналу (РOS-термінал) у фіскальних чеках заповнювати його рядок 14 проставленням значення реквізиту «сума комісійної винагороди еквайра» як «0,00 грн.», враховуючи те, що «сума комісійної винагороди еквайра» не відома (тобто у Підприємця відсутня)? Чи буде в такому випадку відсутнім порушення Підприємцем вимог Положення № 13?
Оскільки сформульовані Підприємцем у зверненні питання 1 та 2 є взаємопов’язаними відповідь надається щодо них одночасно.
З метою надання відповіді на питання повідомляємо, що дія Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, (далі – Положення № 13) розроблено відповідно до Закону № 265.
Положенням № 13 визначено форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів; приймання комерційними агентами банків та небанківськими надавачами платіжних послуг та їх комерційними агентами готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.
Відповідно до пункту розділу ІІ Положення № 13 у рядку 14 фіскального касового чека на товари (послуги) (далі – фіскальний чек) зазначається сума комісійної винагороди еквайра (у разі наявності).
Поряд із цим зазначаємо, що пункт 4 розділу II Положення № 13 містить єдину умову, а саме необхідність заповнення рядків 12 –17 фіскального чека (у тому числі і рядку 14) лише у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з’єднаного або поєднаного з реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій (далі – РРО / ПРРО).
Відповідно до пунктів 45, 47, 56 Положення про порядок емісії та еквайрингу платіжних інструментів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 164, суб’єкт господарювання сплачує еквайру комісійну винагороду та/або іншу плату за еквайринг відповідно до укладеного між ними договору (далі – плата за еквайринг).
Еквайр у разі зміни (збільшення або зменшення) розміру інтерчейнджу зобов’язаний здійснити відповідне коригування плати за еквайринг згідно з умовами та в порядку, встановленими договором між еквайром та суб’єктом господарювання.
Договір між еквайром і суб’єктом господарювання (отримувачем) про здійснення еквайрингу може передбачати обслуговування платіжних інструментів для здійснення платіжних операцій та/або інших операцій, визначених цим договором.
Еквайр залежно від особливостей діяльності суб’єкта господарювання зобов’язаний зазначити в договорі, зокрема такі умови:
порядок і терміни / строки розрахунків між еквайром та суб'єктом господарювання;
розмір комісійної винагороди, яку суб’єкт господарювання сплачує еквайру;
порядок та строк ініціювання суб’єктом господарювання повернення коштів за повернутий товар (ненадану послугу), який(а) був(ла) придбаний(а) з використанням платіжного інструменту (з урахуванням вимог законодавства України з питань захисту прав споживачів).
Також, еквайр зокрема зобов’язаний перераховувати кошти на рахунок суб’єкта господарювання або надавача платіжних послуг за реквізитами та в терміни, визначені договором, укладеним між ними.
Враховуючи викладене вище, твердження у зверненні, що «сума комісійної винагороди еквайра» не відома (тобто у Підприємця відсутня) не відповідає дійсності.
Як відповідь на питання повідомляємо, що у описаній ситуації Підприємцю у рядку 14 фіскального чека слід відображати суму комісійної винагороди еквайра, яка відраховується такому еквайру із суми проведеної операції в розмірі визначеному в договорі між таким еквайром і суб’єктом господарювання.
Відповідно до вимог пункту 3 Положення № 13 у разі відсутності в розрахунковому документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Таким чином, не відображення та не заповнення відповідною інформацією рядка 14 фіскального чека призводитиме до порушення вимог Закону № 265.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
________________________________________________________________________________________________________________________
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |