X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.09.2025 р. № 4865/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) (далі – Товариство) (…) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює господарську діяльність на підставі отриманої ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор у мережі Інтернет.

Для отримання можливості зробити ставку фізична особа – гравець поповнює Ігровий баланс з використанням платіжних банківських карт Visa/MasterCard за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або іншими способами, що не суперечать Закону та Закону про ПВК/ФТ, іншому діючому законодавству.

Фізична особа – гравець має право на повернення коштів, внесених для участі в азартній грі незалежно від факту попереднього здійснення ним ставки.

Згідно правил проведення азартних ігор Товариства, виграшем гравця
в азартну гру є сума коштів, що підлягає виплаті (видачі) гравцеві шляхом здійснення безготівкового переказу на його банківський рахунок в разі його виграшу в азартну гру відповідно до правил проведення такої азартної гри, розміщених на вебсайті, що перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх.

Правила азартних ігор Товариства також передбачають визначення терміну «Повернення коштів, внесених гравцем для участі в азартних іграх», яким є сума коштів, яка на вимогу гравця повертається йому шляхом перерахування на банківський рахунок та не перевищує суму загального підсумку коштів, внесених гравцем на ігровий баланс, зменшеного на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю суму.

Відповідно до правил азартних ігор Товариства, «Виплата» - операція з переказу на вимогу гравця на банківський рахунок суми коштів, яку він вказав до виводу у власному особистому кабінеті. В рамках однієї виплати частина суми може бути поверненням коштів, внесених гравцем для участі в азартних іграх, а частина – виграшем.

Товариство виплачує гравцям виграші та повертає, внесені ними кошти для участі в азартних іграх грошовими коштами.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи вважається доходом фізичної особи в цілях оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, сума коштів, виплачених організатором азартних ігор гравцю в розмірі, що не перевищує загальний підсумок (суму) коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх?

2. Чи вважається доходом фізичної особи в цілях оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, сума коштів, виплачених організатором азартних ігор гравцю в розмірі, що не перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх, якщо такий гравець робив на таку суму коштів ставки в азартні ігри?

3. Чи правильно розуміє Товариство, що для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором виграшем гравця в азартні ігри є виключно сума перевищення загального підсумку коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшеного на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх, незалежно від того чи робив гравець ставки в азартні ігри на суму попередньо внесених ним коштів?

Щодо питань першого-третього

Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

Частиною першою ст. 1 Закону № 768 наведені визначення понять, які вживаються в такому значенні:

виграш (приз) – це кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри;

виплата – це фінансова операція з виплати (повернення) гравцю зробленої ним ставки у парі у випадках, передбачених правилами проведення парі (букмекерського парі чи парі тоталізатора);

Оплата ставок, повернення коштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, виплата виграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі Інтернет з урахуванням положень Закону № 768 та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (частина дев’ята ст. 24 Закону
№ 768).

Відповідно до п.п. 3 п. 3 Положення про порядок емісії та еквайрингу платіжних інструментів, затвердженого постановою Правління Національного банку України 29 липня 2022 року № 164 (далі – Положення), віртуальний платіжний термінал – це програмне забезпечення, що дає змогу здійснювати платіжні та інші операції з використанням реквізитів електронних платіжних засобів у мережі Інтернет.

При цьому електронний платіжний засіб – платіжний інструмент, реалізований на будь-якому носії, що містить в електронній формі дані, необхідні для ініціювання платіжної операції та/або здійснення інших операцій, визначених договором з емітентом (п.п. 11 п. 3 Положення).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку
є фізичні особи – резиденти.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід до якого включаються доходи у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Порядок оподаткування виграшів та призів визначено п. 170.6 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.6.3 якого оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою 18 відс., визначеною
в абзаці першому п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Доходи, зазначені у п. 170.6 ст. 170 Кодексу, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок (п.п. 170.6.5 п. 170.6 ст. 170 Кодексу).

Крім того, вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що виграшом (призом)
є кошти, які підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру, то оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб і військовим збором підлягає уся сума коштів, що виплачується (перераховується) фізичній особі
за її рахунок незалежно від форми та способу виплати таких коштів.

При цьому утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету суб’єктом господарювання – організатором таких ігор здійснюється під час виплати зазначених коштів.

Разом з тим кошти, які не приймали участь у жодній азартній грі
у вигляді ставок і повертаються виключно організатором азартних ігор через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі Інтернет фізичній особі,
не є об’єктом оподаткування, тобто не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб і військовим збором.

Одночасно слід зазначити, що зазначена позиція погоджена з Міністерством фінансів України як головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики.

Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування конкретних доходів можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

____________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.