Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування норм пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України (далі – ПКУ) до операцій з постачання товарів, зазначених у зверненні, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ, повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є виробником прожекторів пошукових в асортименті, які класифікуються за групою коду згідно з УКТ ЗЕД 9405. Між Товариством та Департаментом з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Вінницької обласної державної адміністрації (далі – Покупець) було укладено договір про постачання таких прожекторів. Визначена ціна товарів за договором включає суму ПДВ. Покупець отримав запит від обласної прокуратури, що Товариство безпідставно нараховує ПДВ на операції з постачання прожектора.
Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи звільняються від оподаткування податком на додану вартість, згідно з пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, операції з постачання прожекторів, які класифікуються за товарною групою УКТ ЗЕД 9405?
2) якщо так, то чи потрібно здійснити коригування всіх поставок з 2023 року?
3) чи можна відмовитися від пільги, визначеної пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ?
4) чи потрібно нараховувати «умовні» зобов’язання, якщо постачальник здійснює постачання товарів, що використовуються як комплектуючі у звільнених від ПДВ операціях? Чи має право Товариство на податковий кредит в описаній ситуації?
5) яка відповідальність при здійсненні операцій з постачання таких товарів з ПДВ?
6) чи потрібно проводити річний перерахунок ПДВ, у зв’язку із застосуванням пільги щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України товарів на підставі пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ?
7) який порядок присвоєння коду згідно з УКТ ЗЕД для відповідного типу товарів?
8) якщо операції з постачання вказаних у зверненні товарів підлягають звільненню від оподаткування ПДВ, то який код згідно з УКТ ЗЕД використовувати?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Правові основи застосування податкової пільги визначено статтею 30 розділу I ПКУ.
Податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу I ПКУ (пункт 30.1 статті 30 розділу I ПКУ).
Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії (пункт 30.3 статті 30 розділу I ПКУ).
Платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено ПКУ. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету (пункт 30.4 статті 30 розділу I ПКУ).
Податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно ПКУ, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до ПКУ (пункт 30.5 статті 30 розділу I ПКУ).
За загальновстановленими правилами податкові пільги з ПДВ надаються не окремим платникам ПДВ, а застосовуються до операцій з постачання тих чи інших товарів/послуг, які є об’єктом оподаткування ПДВ.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
Щодо питань 1, 2, 4, 5, 6
Операції з постачання на митній території України товарів оборонного призначення підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
– такі товари оборонного призначення належать до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 статті 1 Закону № 808, та класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» - «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (з урахуванням зазначених у таких абзацах обмежень);
– постачання товарів оборонного призначення здійснюється у межах державного контракту;
– постачальник товарів оборонного призначення є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм
Закону № 808;
– покупець є державним замовником у розумінні норм Закону № 808.
Операції з постачання на митній території України товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- такі товари належать до категорії товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
- кінцевим отримувачем таких товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено:
правоохоронні органи;
Міністерство оборони України;
Збройні Сили України та інші військові формування;
добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України;
інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України;
підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі недотримання зазначених вище умов вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Оскільки товари, які класифікуються у товарній позиції 9405 згідно з УКТ ЗЕД, не зазначені у підпункті 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то на операції з постачання таких товарів на митній території України режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений вказаними вище підпунктами ПКУ, не поширюється (незалежно від дотримання інших умов) і такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ.
При цьому у Товариства відсутня необхідність коригування податкових зобов’язань з ПДВ та повернення відповідної суми ПДВ, а також нарахування податкових зобов’язань за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та статтею 199 розділу V ПКУ за такими операціями.
Щодо питання 3
З огляду на норми, визначені пунктом 30.4 статті 30 розділу І ПКУ, платники ПДВ не мають права ні відмовитися, ні зупинити застосування (дію) пільги з ПДВ (у тому числі і пільги з ПДВ, передбаченої підпунктом 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ) на один чи декілька звітних періодів.
Щодо питань 7, 8
Згідно з частиною першою статті 11 Закону України від 02 грудня 1999 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671) торгово-промислові палати мають право, зокрема:
проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість;
засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов’язані із здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов’язковими для застосування на всій території України (частина друга статті 11 Закону № 671) і є достатньою підставою для зазначення коду згідно з УКТ ЗЕД в первинних документах та при складанні податкових накладних.
Підприємство не має права самостійно змінювати коди УКТ ЗЕД встановлені торгово-промисловими палатами та зобов’язане зазначати при складанні податкових накладних код згідно з УКТ ЗЕД визначений торгово-промисловою палатою.
Отже, Торгово-промислові палати мають право визначати коди згідно з УКТ ЗЕД товарів, що виробляються на митній території України.
Тож з питання визначення або підтвердження коду згідно з УКТ ЗЕД, за яким класифікуються товари, зазначені у зверненні, ДПС рекомендує звернутися до Торгово-промислової палати України (їх регіональних відділень).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |