X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.09.2025 р. № 4896/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

                                                         

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення    Товариства щодо окремих питань здійснення господарської діяльності юридичною особою - платником єдиного податку, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство повідомило, що є платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків. Господарська діяльність Товариства ще не розпочата, оскільки виникли питання щодо правильного вибору  КВЕДів та можливостей оподаткування з  урахуванням специфіки діяльності. Товариство має найманих працівників, а також достатньо потужностей для подальшого розвитку для потреб ЗСУ.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Які КВЕДи є найбільш відповідними для діяльності, що включає: розробку, виробництво та продаж систем РЕБ, (пристроїв для генерації та випромінювання високочастотного сигналу в діапазоні 200-600 Мгц, призначених для порушення зв’язку між ворожими  FPV-дронами та їх операторами)?
    1. Якщо це декілька КВЕДів, то який має бути основний?
  2. Чи передбачено чинним законодавством пільгове оподаткування для такої діяльності, зокрема з метою зниження кінцевої вартості  продукції для ЗСУ?

2.1 Пільгова діяльність без ПДВ;

2.2 Пільговий податок на прибуток.

Якщо так – то за яких умов?

 

Щодо першого питання.

Основні засади господарювання в Україні визначені Господарським кодексом України від 16 січня 2003 року № 436- IV (далі – ГКУ).

 Згідно з частиною першою статті 19 ГКУ суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству.

   Відповідно до частини першої статті 44 ГКУ, підприємництво здійснюється на основі, зокрема, вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності.

Класифікація видів економічної діяльності (далі – КВЕД ДК 009:2010) затверджена наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 (далі – Наказ № 457).

Основне призначення Класифікації видів економічної діяльності – визначити та кодувати основні та другорядні види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб.

Згідно з абзацом другим розділу 1 Наказу № 457 визначено, що основне призначення КВЕД – визначити та кодувати основні та другорядні види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців.

Основний вид діяльності – це вид діяльності суб’єкта, на який припадає найбільший внесок у валову додану вартість (або інший визначений критерій) (абзац дев’ятнадцятий розділу 4 Наказу № 457).

Другорядні види економічної діяльності – це будь-які інші (крім основного) види економічної діяльності  суб’єкта з виробництва товарів або надання послуг  (абзац тринадцятий розділу 4 Наказу № 457).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Кодекс (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.

Пунктом 291.3 статті 291 Кодексу визначено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою  1 розділу XIV Кодексу.

До суб’єктів господарювання третьої групи, належать, зокрема, юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року (підпункт 3 пункту 291.4 статті 291 Кодексу).

Юридична особа, яка обирає спрощену систему оподаткування відповідно до пункту 298.3 статті 298 Кодексу у заяві зазначає такі обов'язкові відомості, зокрема, обрані суб'єктом господарювання види господарської діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010.

Пунктом 291.5 статті 291 Кодексу визначено перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

У разі внесення змін щодо видів господарської діяльності до Єдиного державного реєстру, платник єдиного податку відповідно до підпункту 298.3.1 пункту 298.3 статті 298 Кодексу повинен надати заяву, до якої, зокрема, включаються відомості про зміну видів господарської діяльності.

Відповідно до підпункту 298.2.3. пункту 298.2. статті 298 Кодексу платники єдиного податку зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, зокрема:

у разі здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування, або невідповідності вимогам організаційно-правових форм господарювання - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності або відбулася зміна організаційно-правової форми (підпункт 5 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу);

у разі здійснення видів діяльності, не зазначених у реєстрі платників єдиного податку (крім платників єдиного податку третьої групи - електронних резидентів (е-резидентів), платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності (підпункт 7 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу).

Ставка єдиного податку для платників третьої групи (юридичні особи) встановлюються у подвійному розмірі ставок, визначених пунктом 293.3 цієї статті, зокрема, до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування (підпункту 3 пункту 293.5 статті 293 Кодексу).

Враховуючи вищевикладене, юридична особа - платник єдиного податку самостійно визначає основний вид діяльності відповідно КВЕД ДК 009:2010 з урахуванням Методологічних основ та пояснення до позицій національного класифікатора ДК 009:2010 КВЕД-2010, затвердженого наказом Державного комітету статистики України від 23.12.2011 № 396.

Для з’ясування до якого виду економічної діяльності буде відноситися діяльність, що включає: розробку, виробництво та продаж систем РЕБ, (пристроїв для генерації та випромінювання високочастотного сигналу в діапазоні 200-600 Мгц, призначених для порушення зв’язку між ворожими  FPV - дронами та їх операторами, Товариству необхідно звернутись до Державної служби статистики України.

 

Щодо другого питання.

Статтею 30 Кодексу визначено, що податкова пільга - це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 Кодексу.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (пункт 30.2 статті                      30 Кодексу).

Відповідно до пункту 30.9 статті 30 Кодексу податкова пільга надається шляхом: податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування до нарахування податку та збору, зменшення податкового зобов'язання після нарахування податку та збору, встановлення зниженої ставки податку та збору і звільнення від сплати податку та збору.

Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії (пункт 30.3 статті 30 розділу I Кодексу).

Платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено Кодексом. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету (пункт 30.4 статті 30 розділу I Кодексу).

Податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно Кодексом, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до Кодексу                                   (пункт 30.5 статті 30 розділу I Кодексу).

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт 291.2 статті 291 Кодексу).

Тому, відповідно до норм Кодексу для платників єдиного податку не передбачено податкових пільг, зокрема,  з діяльності з розробки та виробництва РЕБ.

Водночас, відповідно до пункту 297.1 статті 297 Кодексу визначено, що платники єдиного податку звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів:

1) податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених абзацами другим і третім підпункту 133.1.1 та підпунктом 133.1.4 пункту 133.1 статті 133 цього Кодексу;

2) податку на доходи фізичних осіб у частині доходів (об’єкта оподаткування), що отримані в результаті господарської діяльності платника єдиного податку першої - четвертої групи (фізичної особи) та оподатковані згідно з цією главою;

3) податку на додану вартість з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, крім податку на додану вартість, що сплачується фізичними особами та юридичними особами, які обрали ставку єдиного податку, визначену підпунктом 1 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу, а також що сплачується платниками єдиного податку четвертої групи;

4) податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва;

5) рентної плати за спеціальне використання води платниками єдиного податку четвертої групи.

Щодо оподаткування податком на додану вартість.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

За загальновстановленими правилами об’єкт оподаткування ПДВ виникає з дати реєстрації особи як платника ПДВ та можливість застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ.

Умови, при дотриманні яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2                 розділу XX Кодексу, визначено у вказаному підпункті Кодексу.

Так, операції з постачання на митній території України товарів оборонного призначення, підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу за умови, що: 

– такі товари оборонного призначення належать до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 статті 1 Закону України
від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі»
                                             (далі – Закон № 808), та класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» - «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (з урахуванням зазначених у таких абзацах обмежень), зокрема, класифікуються за підкатегоріями                                                 УКТ ЗЕД 8543 20 00 00;

– постачання товарів оборонного призначення здійснюється у межах державного контракту;

– постачальник товарів оборонного призначення є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм
Закону № 808;

– покупець є державним замовником у розумінні норм Закону № 808.

Умови, при дотриманні яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2   розділу XX Кодексу, визначено у вказаному підпункті Кодексу.

Так, операції з постачання на митній території України товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що: 

- такі товари належать до категорії товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, зокрема, класифікуються у товарній позиції 8543 згідно з УКТ ЗЕД;

- кінцевим отримувачем таких товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено:

правоохоронні органи;

Міністерство оборони України;

Збройні Сили України та інші військові формування;

добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України;

інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України;

підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.

У разі недотримання зазначених вище умов вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.

Водночас, за загальновстановленими правилами податкові пільги з ПДВ надаються не окремим платникам ПДВ, а застосовуються до операцій з постачання тих чи інших товарів/послуг, які є об’єктом оподаткування ПДВ.

Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств.

Пунктом 291.2 статті 291 розділу XIV Кодексу встановлено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 ПКУ, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Відповідно до пункту 133.5 статті 133 розділу ІІІ Кодексу не є платниками податку суб’єкти господарювання, що застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, визначені главою 1 розділу XIV ПКУ, крім випадків, передбачених абзацами другим та третім підпункту 133.1.1 та підпункту 133.1.4 пункту 133.1 статті 133 розділу ІІІ Кодексу.

Кодексом не передбачено окремого порядку пільгового оподаткування податком на прибуток підприємств діяльності платників податку з розробки та виробництва РЕБ.

Водночас повідомляємо, що згідно із пунктом 55 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 січня 2035 року, застосовуються особливості оподаткування прибутку підприємства - інвестора із значними інвестиціями (крім тих, що реалізують інвестиційні проекти у сферах добування з метою подальшої переробки та/або збагачення корисних копалин), яке є стороною спеціального інвестиційного договору, укладеного відповідно до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні», за умови, що такий прибуток отриманий внаслідок виконання такого спеціального інвестиційного договору.

Зазначений в абзаці першому цього пункту прибуток підприємства - інвестора із значними інвестиціями звільняється від оподаткування податком на прибуток підприємств протягом п’яти послідовних років починаючи з першого числа першого місяця календарного кварталу, який визначено платником податку – інвестором із значними інвестиціями у поданій ним до контролюючого органу за місцем реєстрації такого платника податку у довільній формі заяві про використання права на застосування передбаченого цим пунктом звільнення, але не раніше дати подання такої заяви, а також зазначеної у реєстрі інвестиційних проектів із значними інвестиціями дати виконання інвестором із значними інвестиціями зобов’язань, передбачених спеціальним інвестиційним договором, щодо внесення обсягу значних інвестицій в об’єкти інвестування та початку функціонування таких об’єктів інвестування в рамках реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями та за умови виконання платником податку - інвестором із значними інвестиціями своїх зобов’язань за спеціальним інвестиційним договором. При цьому період застосування такого звільнення не може перевищувати строку дії спеціального інвестиційного договору.

Загальна сума вивільнених від оподаткування коштів (сум податку, що не сплачуються до бюджету та залишаються у розпорядженні платника податку - інвестора із значними інвестиціями) враховується у складі загального обсягу передбаченої спеціальним інвестиційним договором державної підтримки інвестиційного проекту із значними інвестиціями, яка надається відповідно до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні».

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).