X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.09.2025 р. № 4911/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що планує здійснювати публічний збір благодійних пожертв для надання допомоги різним верствам, зокрема, особам, які постраждали внаслідок бойових дій, хворим, людям
з інвалідністю, дітям, а також для підтримки обороноздатності держави.

Збір планується проводити через особисті карткові рахунки та популярні платіжні сервіси (зокрема, Monobank, Wayforpay, GoFundMe), а також шляхом отримання пожертв у натуральній формі (товари, обладнання, медзасоби тощо). Окремі пожертви можуть надходити також у криптовалюті.

Фізична особа не входить до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі – Реєстр волонтерів)
та не співпрацює з благодійними організаціями, але має намір співпрацювати
з такими організаціями, передаючи їм зібрані кошти або товари для подальшого розподілу. Частина коштів може використовуватись на адміністративні потреби, пов’язані з організацією допомоги (логістика, пакування, зв’язок тощо).

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи вимагається внесення такої особи до Реєстру волонтерів для здійснення публічних зборів грошових коштів?

2. Чи передбачається гранична сума коштів або вартості товарів, що можуть бути звільнені від оподаткування?

3. Як тлумачити бенефіціарів відповідно до п.п. 165.1.68 п. 165.1 ст. 165 Кодексу та Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073)?

4. Якими документами підтверджується те, що особа здійснює публічний збір від імені благодійної організації?

5. Чи потрібно такій особі подавати податкову декларацію про майновий стан та доходи при отриманні пожертв з публічних зборів, та якщо так, то в якому рядку це повинно зазначатися?

6. Якими документами підтверджується отримання та цільове використання коштів публічних зборів? Чи достатньо запиту до благодійної організації, цілей в її установчих документах, звернень фізичних осіб або банківських платіжних доручень, і чи прийнятні скріншоти зборів та переказів як доказ?

7. Якщо публічний збір здійснюється на користь осіб, визначених пп. «а» та «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, то яким положенням слід керуватись щодо оподаткування?

8. Як визначається оподатковуваний дохід, якщо частина зібраних коштів використовується на адміністративні потреби?

9. Чи потрібно заздалегідь вказувати конкретні цілі збору (наприклад, допомога Збройним Силам України, медична допомога) в оголошенні про збір?

10. Чи є різниця в оподаткуванні та звітності залежно від того, чи збір проводиться через українські чи міжнародні платіжні системи?

11. Чи дозволяється приймати благодійні пожертви у вигляді криптовалюти під час публічного збору?

Згідно з частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Пунктом 191.1 ст. 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених цим Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з частиною першою ст. 7 Закону України від 19 квітня 2011 року
№ 3236-VI «Про волонтерську діяльність» (далі – Закон № 3236) волонтер – це  фізична особа, яка добровільно здійснює соціально спрямовану неприбуткову діяльність шляхом надання волонтерської допомоги.

При цьому відповідно до частини другої ст. 7 Закону № 3236 волонтери надають волонтерську допомогу на базі організації чи установи, що залучає до своєї діяльності волонтерів, на підставі договору про провадження волонтерської діяльності, укладеного з такою організацією чи установою, або без такого договору.

Волонтери можуть надавати волонтерську допомогу індивідуально,
при цьому вони зобов’язані повідомляти отримувачів волонтерської допомоги про те, що вони не співпрацюють з організаціями та установами, що залучають до своєї діяльності волонтерів. Волонтери не можуть надавати волонтерську допомогу індивідуально за напрямами, визначеними абзацами сьомим і восьмим частини третьої ст. 1 Закону № 3236.

Волонтерська діяльність є формою благодійної діяльності (ст. 1 Закону
№ 3236).

Відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку,
а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені
або за дорученням бенефіціара.

Статтею 4 Закону № 5073 визначено, що суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073,
а також інші благодійники та бенефіціари.

Відповідно до п. 2 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону № 5073 Реєстр волонтерів формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та оприлюднюється на його офіційному вебсайті. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Щодо питань першого, другого, п’ятого, сьомого, восьмого, десятого

Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, відповідно до п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є, зокрема:

загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1
ст. 163 Кодексу);

іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (п.п. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається, зокрема, сума (вартість) благодійної допомоги, отриманої благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у п.п. «а» та п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з'єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету), у розмірі, фактично використаному на такі цілі, та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.

Положення п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу застосовуються до благодійної допомоги, отриманої зазначеними благодійниками – фізичними особами у таких звітних податкових роках:

у звітному податковому році, що передує року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів;

у звітному податковому році, в якому фізичну особу внесено до Реєстру волонтерів;

у звітних податкових роках, наступних після року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів, але не пізніше 31 грудня року, наступного за роком,
в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації (п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Зазначені у п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац п’ятнадцятий п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Механізм включення фізичних осіб – благодійників до Реєстру волонтерів та структура цього реєстру встановлюються Порядком формування та ведення Реєстру волонтерів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.10.2014 № 1089, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.11.2014 за № 1471/26248 (далі – Порядок).

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4
п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок оподаткування благодійної допомоги регламентується п. 170.7
ст. 170 Кодексу.

Водночас перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).

Під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).

Відповідно до п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені п. 162.1
ст. 162 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»
Кодексу).

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу,
є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить, зокрема:

для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Особою, яка не є податковим агентом, вважається нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб'єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка перебуває на обліку у контролюючих органах як особа, що провадить незалежну професійну діяльність (п.п. 168.2.2 п. 168.2 ст. 168).

Враховуючи викладене, у разі якщо фізична особа – резидент здійснює збір коштів на свій поточний рахунок для подальшого їх використання на користь фізичних осіб, зазначених у «а» та «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, то з метою застосування положень п.п. «б» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 такій фізичній особі – благодійнику доцільно зареєструватись у Реєстрі волонтерів згідно з вимогами Порядку та Закону № 5073.

У разі реєстрації зазначеної фізичної особи – благодійника у Реєстрі волонтерів, кошти, які будуть збиратися та перераховуватися на користь осіб, зазначених у «а» та «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, не підлягає оподаткуванню за умови дотримання вимог п.п. «а», «б» та «в» п.п. 165.1.54
п. 165.1 ст. 165 Кодексу.

Разом з тим, якщо зазначена фізична особа здійснює збір коштів без реєстрації у Реєстрі волонтерів, то дохід у вигляді зібраних коштів включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податків як іноземний дохід, якщо джерело надходження цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо кошти надходять від фізичних осіб – резидентів, та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс. і військовим збором за ставкою 5 відс. у порядку, визначеному розділом IV Кодексу та п. 161
підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) та строки сплати податків передбачено ст. 179 Кодексу, згідно з
п. 179.1 якої платник податку зобов’язаний подавати річну декларацію про майновий стан і доходи(податкову декларацію) (далі – Декларація) відповідно до Кодексу.

Форма Декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859, зі змінами. При цьому додатки є складовою частиною податкової декларації. Додатки заповнюються та подаються виключно за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься
у цих додатках (п. 2 розділу II Інструкції).

Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платника податку на доходи фізичних
осіб, у тому числі самозайнятих осіб, – до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).

Фізична особа зобов’язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).

Разом з цим наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжуються.

Щодо питання одинадцятого

Верховною Радою України 17 лютого 2022 року було прийнято Закон України № 2074-IX «Про віртуальні активи» (далі – Закон № 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у звязку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обовязки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів.

Водночас положення Закону № 2074 наберуть чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування такого Закону.

Таким чином, оскільки на сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема, відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею, а також заважаючи на те, що Державна податкова служба України у своїй діяльності керується положеннями Кодексу, то регулювання оподаткування доходів фізичних осіб від операцій з віртуальними активами (криптоактивами) можливе лише у разі визначення в Україні правового статусу віртуальних активів (криптоактивів) та внесення відповідних змін до Кодексу.

Щодо питань третього, четвертого, шостого, дев’ятого

Згідно з п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, сім’ї та єдності України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від
21 липня 2025 року № 904, Міністерство соціальної політики України, сім’ї та єдності України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Таким чином, з питань щодо ведення волонтерської діяльності (документів, встановлення цілей збору, порядку підтвердження цільового використання коштів тощо), доцільно звернутися до Міністерства соціальної політики України, сім’ї та єдності України.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.