X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.09.2025 р. № 4962/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з орендної плати за землю та, керуючись статтею  52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство поінформувало, що є орендарем земельної ділянки комунальної власності на підставі укладеного у 2011 році договору оренди (далі – Ділянка, Договір) з …… міською радою ……. області (далі – Рада). У пункті  1.3 Договору визначено нормативну грошову оцінку (далі – Оцінка) Ділянки згідно з Витягом з технічної документації про Оцінку від 21.04.2011 у розмірі 12 236 084,10 гривень.

Листом виконавчого комітету Ради від  20.03.2025 №  1004 (далі – лист Ради) поінформовано Товариство про рішення Ради від  25.06.2020 № 1529-65-VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту міста  ….. ….. області, сіл …та ……. міської ради ……області» (далі – рішення Ради), яке набуло чинності з 1 січня 2021 року, а також зобов’язано у місячний термін з дня отримання цього листа укласти договір про внесення змін до Договору та провести його державну реєстрацію відповідно до чинного законодавства України.

Враховуючи інформацію, надану листом Ради, Товариство отримало Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від  …..03.2025              (далі – Витяг), згідно з відомостями якого розмір Оцінки становить 246 813 913,27  гривень, проведення Оцінки датується 24 березня 2025 року.

Товариство без надання підтверджуючих документів повідомляє, що відповідно до технічної документації розмір Оцінки Ділянки за 2021 рік становить 101 664 417,42 гривень, а з урахуванням коефіцієнтів індексації за період 2021-2025 роки вважає, що Оцінка Ділянки у 2025 році має становити у розмірі 151 384 092,08 гривень.

Товариство просить надати роз’яснення:

1) чи має право ініціювати перегляд розміру орендної плати у разі виявлення «неправильного визначення» Оцінки Ділянки у Витягу;

2) чи має право у випадку самостійного розрахунку та сплати суми орендної плати за Ділянку, виходячи з її актуальної Оцінки віднести суму орендної плати до складу витрат при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток ? Який документ у такому випадку буде підставою для віднесення сплаченої суми орендної плати до витрат при обчисленні податку на прибуток ?

Питання 1.

Відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі» (зі змінами)                (далі – Закон), законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (абзац перший статті  2 Закону), а справляння орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності – Кодексом.

Орендна плата справляється відповідно до статті  288 Кодексу. Підставою для нарахування орендної плати є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами) (пункти  288.1,   288.4, 288.5 Кодексу).

Технічна документація з Оцінки є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з Оцінки (пункт 4 постанови Кабінет Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок»).

У відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (частина дванадцята статті  59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), то рішення Ради є регуляторним актом про вартісні показники Оцінки земель, тоді як отримані Витяги з Державного земельного кадастру (Держгеокадастр) з технічної документації про Оцінку Ділянки – це результат отримання адміністративної послуги.

Отже при обчисленні податкових зобов’язань з орендної плати за Ділянку застосовується Оцінка земель, встановлена регуляторним актом – рішенням Ради, з урахуванням кумулятивного коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Слід звернути увагу, що текст Договору не містить підстав для перегляду розміру орендної плати за Ділянку у разі виявлення «неправильного визначення» Оцінки у Витягу.

Разом з цим, чинне законодавство передбачає наявність права у Товариства ініціювати внесення змін за спільною згодою з Радою – власником Ділянки до Договору в частині перегляду розміру орендної плати та інше.

Питання  2.

Відповідно до пункту  44.1 статті  44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту .

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (пункт  44.2 статті  44 Кодексу).

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено Законом України
від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) (зі змінами).

Згідно з частиною першою статті  9 Закону №  996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, визначені частиною другою статті  9 Закону № 996.

Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів встановлено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704 (зі змінами).

Отже, підставою для формування витрат для визначення фінансового результату та відповідно об’єкту оподаткування податком на прибуток, є первинні документи, які складені відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до підпункту  134.1.1 пункту  134.1 статті  134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Положеннями Кодексу не передбачено податкових різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суму орендної плати за земельну ділянку.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування на підставі належним чином оформлених первинних документів.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті  6 Закону № 996).

Отже, з питання формування витрат у бухгалтерському обліку на суму сплаченої орендної плати за земельну ділянку доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт  52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

 

Дана  індивідуальна  податкова  консультація  діє до зміни/втрати чинності законодавства, щодо яких  надано  індивідуальну  податкову консультацію.