X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.09.2025 р. № 4972/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду           звернення Товариства  щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно виробництва продукції з використанням спирту етилового та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що здійснює випуск готової продукції, у тому числі, але не виключно, лікарських засобів зі спиртовмісною складовою (використовує спирт етиловий, отриманий за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту етилового). Товариством  зареєстроване місце зберігання спирту (зберігання спирту етилового ректифікованого місткістю 360 дал, отримано Довідку про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру та на підприємстві встановлено податковий пост.

 

 

На виконання Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), що видаються до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (технічного), біоетанолу та спирту етилового-сирцю, які використовуються суб'єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від  27  грудня 2010 року № 1257 зі змінами (далі – Порядок № 1257), Товариством видано векселедержателю податковий вексель від 21.03.2025 терміном погашення 16.09.2025 на 306,0 дал та податковий вексель від 28.05.2025 терміном погашення 23.11.2025 на 144,0 дал. На підставі вищезазначених векселів було отримано та оприбутковано на акцизний склад спирт етиловий неректифікований за ставкою акцизного податку 0 гривень за  1  літр 100-відсоткового спирту у повному обсязі, у тому числі станом на 31.07.2025 використано за цільовим призначенням для виробництва лікарських засобів 243,58 дал.

 

Водночас, внаслідок настання форс-мажорних обставин, які призвели до ушкоджень місць зберігання спирту, виробництво лікарських засобів та продукції медичного призначення Товариством неможливе до моменту проведення ремонтних робіт з відновлення потужностей   Товариства.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:

1. Яким чином відбувається подовження терміну дії податкового векселя на отримання спирту етилового за ставкою акцизного податку 0 гривень за         1 літр 100-відсоткового спирту?

2. Яким чином та згідно з яким переліком документів відбувається переміщення (на договірних засадах) спирту етилового, отриманого за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту та за повною ставкою, від Товариства до іншого суб’єкта підприємництва, який має Довідку про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру та податковий пост?

3. Чи можлива утилізація (знищення) спирту етилового, отриманого за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту та за повною ставкою акцизного податку, спеціалізованим підприємством для недопущення його вибуху?

 

Щодо питання 1

Відповідно до підпункту 14.1.176 пункту 14.1 статті 14 Кодексу податковий вексель, авальований банком (податкова розписка) (далі – податковий вексель для цілей розділу VI Кодексу), – простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем, зокрема, до отримання з акцизного складу спирту етилового і є забезпеченням виконання ним зобов'язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтями 225, 229 Кодексу.

Порядок оформлення податкових векселів передбачено статтею 229 Кодексу.

До отримання з акцизного складу, зокрема, спирту етилового, який використовується для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів та на який підпунктом 229.1.1 цієї статті встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, видається податковий вексель на суму податку, нарахованого на обсяг спирту, що отримується виходячи із ставки, визначеної у пункті 215.3 статті 215 Кодексу (підпункт 229.1.2 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Строк, на який видається податковий вексель підприємствами-виробниками для виробництва окремих видів продукції, не може перевищувати 90 календарних днів, а підприємствами первинного виноробства, виробниками вермутів та виробниками лікарських засобів - 180 календарних днів        (підпункт 229.1.3 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Видача податкового векселя здійснюється до моменту отримання спирту етилового з акцизного складу (підпункт 229.1.4 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Обов'язки з погашення податкового векселя не можуть передаватися іншим особам незалежно від їх відносин з векселедавцем (підпункт 229.1.6 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Відповідно до підпункту 229.1.8 статті 229 Кодексу податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту цільового використання спирту етилового для виробництва продукції, визначеної в підпункті 229.1.1 пункту 229.1 цієї статті, поданого векселедержателю у формі електронного документа відповідно до законодавства.

У разі нецільового використання суб'єктами господарювання спирту етилового та біоетанолу, що отримані як сировина для виробництва продукції, зазначеної в підпункті 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Кодексу, з таких суб'єктів справляється штраф у розмірі, який обчислюється виходячи з обсягів використаних не за призначенням спирту етилового та біоетанолу та ставки акцизного податку, передбаченої пунктом 215.3 статті 215  Кодексу, збільшеної в 1,5 раза (підпункт 229.1.17 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту цільового використання спирту етилового у перерахунку на 100-відсотковий спирт етиловий для виробництва окремих видів продукції з урахуванням фактично отриманого обсягу спирту етилового (абзац перший пункту 11 Порядку № 1257).

Кодексом та Порядком № 1257 передбачено погашення податкових векселів документальним підтвердженням у строк, на який відповідно до статті 229 Кодексу було видано такий податковий вексель, факту цільового використання підакцизної продукції (спирту етилового), для отримання яких за нульовою ставкою акцизного податку видавалися такі податкові векселі, та / або сплатою у такий строк суми акцизного податку, нарахованого на обсяги підакцизної продукції, цільове використання яких не підтверджено.

Кодексом та Порядком № 1257 не передбачено подовження терміну дії податкового векселя, виданого для отримання спирту етилового за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту.

Щодо питань 2 та 3

Основні засади регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, спиртом етиловим, а також посилення боротьби з його незаконним виробництвом та обігом на території України визначено Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі –                 Закон № 3817).

Відповідно до пункту 47 частини першої статті 1 Закону № 3817 місце зберігання - місце, що використовується для зберігання, зокрема, спирту етилового, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного реєстру місць зберігання.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону № 3817 зберігання, зокрема, спирту етилового здійснюється суб'єктом господарювання у місцях зберігання, внесених до Єдиного реєстру місць зберігання.

Згідно з частиною першою статті 39 Закону № 3817 зберігання, зокрема,  спирту етилового здійснюється суб'єктом господарювання в місцях зберігання, внесених до Єдиного реєстру місць зберігання, крім випадків, визначених цим Законом.

Вимоги до обліку, зберігання, відпуску, приймання і транспортування спирту етилового затверджено Постановою Кабінету Міністрів України               від 27 січня 2023 року № 77 «Про затвердження вимог до обліку, зберігання, відпуску, приймання і транспортування спирту етилового та норм втрат спирту етилового під час зберігання та транспортування залізничним, водним і автомобільним транспортом», (далі – Постанова № 77).

Відповідно до пункту 3 Постанови № 77 облік спирту етилового повинен вестися згідно з визначеними на підприємстві системою і формами внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року   № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»               з урахуванням особливостей, визначених Кодексом та цими вимогами.

Крім того, згідно з підпунктом 229.1.14 пункту 229.1 статті 229 Кодексу на підприємствах, де використовують спирт за нульовою ставкою, встановлюються податкові пости, порядок роботи яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 розділу II Порядку роботи представників контролюючих органів на акцизних складах та податкових постах, що утворюються на території підприємств, де виробляється продукція з використанням спирту етилового та біоетанолу, які отримуються за нульовою ставкою акцизного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 23 січня 2015 року № 9, зареєстрованим  в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 155/26600, представник контролюючого органу на податкових постах відповідно до покладених завдань, зокрема:

здійснює контроль за виробництвом, зберіганням, відпуском та обліком, зокрема, спирту за даними бухгалтерського обліку підприємства;

контролює додержання установленого порядку обчислення та сплати акцизного податку;

бере участь у проведенні інвентаризації, зокрема,  сировини, спирту, продукції, виробленої з використанням спирту;

здійснює контроль за відповідністю обсягів використаного спирту за нульовою ставкою акцизного податку обсягам виготовленої продукції, дані фіксуються у контрольному журналі цільового використання спирту;

надає інформацію щодо надходження і витрачання сировини, отримання та використання спирту підприємством для виробництва продукції з його вмістом до головних управлінь ДПС в областях та м. Києві, міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків для узагальнення.

Шодо переміщення спирту етилового, повідомляємо, що відповідно до підпункту 230.1.5 пунктом 230.1 статті 230 Кодексу транспортні засоби, що набули статусу акцизних складів пересувних, а також транспортні засоби, що використовуються суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, створення та ведення якого забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, здійснюється автоматично на підставі даних акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, або на підставі заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового, або на підставі митних декларацій при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України. Такі заявки подаються суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизних складів, до переміщення митною територією України у транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки. Форма заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Такі заявки у формі електронних документів надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, а також не зазначені у заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (далі – Заявка), які надіслані центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, забороняється.

Форма Заявки та  Порядок її заповнення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 05.05.2019 № 188, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.2019 за № 579/33550 (далі – Наказ № 188).

Відповідно до абзацу двадцять сьомого глави 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджених наказом Міністерства транспорту України  від 14 жовтня 1997 року № 363, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за                 № 128/2568 із змінами, товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом України «Про автомобільний транспорт» та цими Правилами  (далі – ТТН).

Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28.04.2005 № 154 «Про затвердження Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 липня 2005 року за № 817/11097 із змінами, затверджено Форму товарно-транспортної накладної на переміщення спирту етилового № 1-ТН (спирт).

Таким чином, переміщення Товариством спирту етилового на договірних засадах до іншого суб’єкта господарювання (який, як зазначено у зверненні має Довідку про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру та податковий пост), можливе при дотриманні вимог законодавства, зокрема:

наявності укладеного договору, відповідно до якого інший суб’єкт господарювання буде здійснювати зберігання спирту етилового Товариства;

оформлення ТТН за Формою № 1-ТН;

подання контролюючому органу Заявки в електронній формі за формою, затвердженою Наказом № 188;

забезпечення обліку спирту етилового відповідно до чинного законодавства.

Крім того, представник податкового посту на підприємстві, яке буде здійснювати зберігання спирту етилового Товариства, повинен здійснювати відповідний контроль для унеможливлення нецільового використання цього спирту етилового.

Після повернення спирту етилового зі зберігання Товариство зобов’язане забезпечити цільове використання спирту етилового – виготовлення з нього продукції, для виробництва якої такий спирт був отриманий.

Відповідно до підпункту 212.1.7 пункту 212.1 статті 212 Кодексу платником акцизного податку, зокрема, є особа, на яку покладається виконання умов щодо цільового використання підакцизних товарів (продукції), на які встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, 0 євро за 1000 кг нафтопродуктів у разі порушення таких умов.

У разі нецільового використання суб'єктами господарювання спирту етилового та біоетанолу, що отримані як сировина для виробництва продукції, зазначеної в пункті 229.1.1 цієї статті, з таких суб'єктів справляється штраф у розмірі, який обчислюється виходячи з обсягів використаних не за призначенням спирту етилового та біоетанолу та ставки акцизного податку, передбаченої пунктом 215.3 статті 215 цього Кодексу, збільшеної в 1,5 раза (підпункт 229.1.17 пункту 229.1 статті 229 Кодексу).

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 із змінами)                                         (далі – Положення № 227).

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення № 227 основними завданнями ДПС є реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 903, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінекономіки є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, але не виключно, формування та реалізує державну політику з питань продовольчої безпеки держави, розвитку харчової і переробної промисловості.

 З питань законодавства щодо утилізації (знищення) спирту етилового спеціалізованими підприємствами Товариству доцільно звернутись до Мінекономіки.

Водночас відповідно до підпункту 212.1.7 пункту 212.1 статті 212 Кодексу особа, на яку покладається виконання умов щодо цільового використання підакцизних товарів (продукції), на які встановлено ставку податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, 0 євро за 1000 кг нафтопродуктів у разі порушення таких умов, є платником акцизного податку.

Пунктом 223.2 статті 223 Кодексу встановлено подання платниками акцизного податку, визначених пунктом 212.1 статті 212 Кодексу, декларації  з акцизного податку.

У разі порушення умов щодо цільового використання спирту етилового особа, яка не забезпечила виконання умов цільового використання, повинна подати декларацію з акцизного податку з відображенням податкових зобов’язань з акцизного податку, які виникли внаслідок такого невиконання.

У випадку нецільового використання спирту етилового з особи, що не забезпечила умови цільове використання, відповідно до підпункту 229.1.17 пункту 229.1 статті 229 Кодексу справляється штраф у розмірі, який обчислюється виходячи з обсягів використаних не за призначенням спирту етилового та біоетанолу та ставки акцизного податку, передбаченої пунктом 215.3 статті 215 Кодексу, збільшеної в 1,5 раза.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.