X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.09.2025 р. № 5061/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство (Субпідрядник), який є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником ПДВ, уклало договір з Генпідрядником про виконання будівельних робіт. В ході проведення Товариством робіт Генпідрядник на підставі акту приймання-передачі надав Товариству послуги автокрану на безоплатній основі для виконання останнім будівельних робіт в межах зазначеного договору.

Надані Товариству послуги автокрану Генпідрядник планує включити до акту виконаних будівельних робіт КБ-2в та до довідки про вартість виконаних будівельних робіт КБ-3 як послуги, надані Генпідрядником.

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи зобов’язане Товариство (Субпідрядник) визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти податкову накладну на безоплатно отримані послуги від Генпідрядника;

2) чи виникають в даному випадку у Субпідрядника дохід/витрати;

3) чи може Субпідрядник для виконання робіт безоплатно отримувати від генпідрядника послуги згідно з актом приймання-передачі?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Щодо питання 1

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та                 підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Відповідно до підпункту «в» підпункту 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ під постачанням послуг також розуміється постачання послуг іншій особі на безоплатній основі.

Правила формування податкових зобов'язань та податкового кредиту,  складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено статтями 187, 198 і 201 розділу V ПКУ.

Враховуючи те, що об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, необоротних активів, а не їх придбання, то безоплатне отримання Субпідрядником послуг автокрану від Генпідрядника не є об'єктом оподаткування ПДВ у розумінні пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ для Субпідрядника. За такою операцією з отримання послуг Субпідрядником податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, податкова накладна не складається.

Водночас ДПС наголошує, що будь-які висновки щодо оподаткування ПДВ конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались. Таким чином, для отримання більш детальної відповіді на порушене питання платник податку може повторно звернутись з детальним описом здійснюваних операцій. 

Щодо питання 2

Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (пункт 44.2 статті 44 розділу ІІ ПКУ).

Правові основи оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено розділом ІІІ та підрозділом 4 розділу XX ПКУ.

Відповідно до абзацу першого підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу ІІІ ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.

Положеннями ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з отримання послуг на безоплатній основі, у тому числі від Генпідрядника за договором субпідряду в рамках виконання будівельних робіт.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування та відповідно, об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.

Водночас повідомляємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Таким чином, питання порядку відображення у бухгалтерському обліку Субпідрядника операцій з отримання послуг на безоплатній основі, у тому числі від Генпідрядника за договором субпідряду, належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо питання 3

Оскільки відповідно до підпункту 191.1.28 пункту 191.1 статті 191 розділу І ПКУ до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання щодо порядку вчинення та виконання правочинів (в тому числі можливість безоплатного отримання послуг субпідрядником від генпідрядника) регулюються нормами цивільного законодавства та не належать до компетенції ДПС.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).