Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «_______» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування операцій із надання благодійної допомоги та/або безповоротної фінансової допомоги, неприбутковим організаціям під час дії воєнного стану на території України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Товариством протягом звітного (податкового) року надано безповоротну фінансову допомогу неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), як тим, що перелічені в п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, так й іншим неприбутковим організаціям, що не перелічені у зазначеному підпункті, але внесені до Реєстру. При цьому наводиться приклад, в якому за три квартали звітного (податкового) року підприємством надано безповоротну фінансову допомогу у розмірі 50 відсотків неприбутковим організаціям, що перелічені в п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та 50 відсотків – неприбутковим організаціям, які внесені до Реєстру, але не включені до вищезазначеного переліку, що в загальній сумі досягло ліміту 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, встановленого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу. У четвертому кварталі звітного (податкового) року Товариством надано безповоротну фінансову допомогу неприбутковим організаціям, не включеним до переліку згідно з п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, і при цьому сума наданої допомоги перевищила наведений вище ліміт 4 відсотки.
Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію із таких запитань:
1. Чи потрібно враховувати суми наданої благодійної допомоги неприбутковим організаціям, переліченим саме у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (в тому числі допомогу Збройним Силам України), у загальній сумі наданої допомоги усім неприбутковим організаціям для цілей коригування фінансового результату згідно з п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу з подальшим виключенням цих сум із розрахунку у випадку перевищення ліміту 4 відсотки?
2. Чи потрібно враховувати при такому розрахунку черговість платежів у розрізі звітних періодів з метою визначення, які саме перерахування вплинули на перевищення ліміту 4 відсотки в останньому звітному періоді, або враховувати суму перерахувань і їх напрями загалом за звітний рік?
3. Враховуючи, що коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів зазначених вище, чи має право Товариство не включати взагалі вказані суми, надані отримувачам згідно з п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до розрахунку перевищення ліміту 4 відсотки?
Щодо запитань 1 – 3
Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (далі – Указ № 64/2022), затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (далі – Закон № 2102), справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України.
Отже, якщо під час дії воєнного стану платник податку на прибуток підприємств надає благодійну допомогу шляхом безоплатного передання грошових коштів, товарів, робіт, послуг на користь отримувачів, зазначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та які перебувають у статусі неприбуткових організацій на дату такого надання благодійної допомоги, для потреб забезпечення оборони держави, різниця щодо сум таких добровільно перерахованих (переданих) коштів, товарів, виконаних робіт (наданих послуг), встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Такі суми наданої платником податку на прибуток підприємств благодійної допомоги неприбутковим організаціям за переліком отримувачів, на які поширюються положення п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не включаються до розрахунку перевищення наданої благодійної допомоги та/або безповоротної фінансової допомоги над лімітом 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року згідно з п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.
Крім того, відповідно до п. 72 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу установлено, що за звітні (податкові) періоди, з 2025 року до кінця календарного року, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом № 64/2022, затвердженим Законом № 2102, коригування, встановлені абзацом першим п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів та/або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що не перевищує 8 відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, за умови що з цієї суми (вартості) більше 4 відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року було перераховано (передано) благодійним організаціям, внесеним до Реєстру.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |