X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.09.2025 р. № 5164/ІПК/99-00-19-04-04 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо питань, пов’язаних з вимогами добровільного дотримання податкового законодавства, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що протягом наступних декількох місяців отримає статус юридичної особи – правонаступника в результаті реорганізації шляхом приєднання іншої юридичної особи  Підприємства.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо відповідності вимогам, передбаченим підпунктом 69.41.1 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, з метою включення до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік платників), у разі, якщо під час перевірки припиненого Підприємства, контролюючим органом будуть нараховані штрафні санкції.

 

Щодо порушених платником питань слід зазначити таке.

Відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення визначений у статті 107 ЦКУ.

Згідно з частиною другою статті 107 ЦКУ після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов’язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюються сторонами.

Перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми (частина перша статті 108 ЦКУ).

Відповідно до частини восьмої статті 4 Закону України від 15 травня
2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних
осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755)
у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

У підпункті 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу визначено, що контролюючими органами є – податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) – щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених у підпункті 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 Кодексу), законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Функції контролюючих органів передбачено у статті 191 Кодексу. Зокрема, згідно з підпунктом 191.1.1. пункту 191.1 статті 191 Кодексу контролюючі органи, визначені у підпункті 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.

Відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Кодексу документальна позапланова перевірка здійснюється у разі якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

У пункті 86.1 статті 86 Кодексу визначено, що результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписують посадові особи контролюючого органу та платники податків або їх законні представники (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Відповідно до пункту 86.8. статті 86 Кодексу податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому у статті 58 Кодексу, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу протягом п’ятнадцяти робочих днів із дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному у статті 42 Кодексу.

За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом’якшувальних обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до Кодексу, поданих у порядку, встановленому у статті 86 Кодексу, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені у пункті 86.7 статті 86 Кодексу.

Відповідно до вимог пункту 58.2. статті 58 Кодексу форму та порядок надіслання податкового повідомлення-рішення визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими у Кодексі, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

У разі зменшення (збільшення) контролюючим органом суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платнику податків надсилаються (вручаються) окремі податкові повідомлення-рішення.

При проведенні заходів податкового контролю, пов’язаних із ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (пункт 11.6 розділу ХІ Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 14.05.2014 за № 503/25280 (зі змінами та доповненнями).

Разом із тим порядок погашення грошових зобов’язань або податкового боргу у разі реорганізації платника податків або передачі єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства в оренду чи концесію, або продажу єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства у процесі приватизації визначено у статті 98 Кодексу.

Під реорганізацією платника податків у статті 98 Кодексу розуміється зміна його правового статусу, яка передбачає будь-яку з таких дій або їх поєднання, зокрема згідно з підпунктом 98.1.2 пункту 98.1 статті 98 Кодексу злиття платників податків, а саме передачу майна платника податків до статутних капіталів інших платників податків, унаслідок чого відбувається ліквідація платника податків, який зливається з іншими.

Підпунктом 98.2.2 пункту 98.2 статті 98 Кодексу передбачено,  
що реорганізація здійснюється шляхом об’єднання двох або більше платників податків в одного платника податків із ліквідацією платників податків, що об’єдналися, об’єднаний платник податків набуває усіх прав і обов’язків щодо погашення грошових зобов’язань чи податкового боргу всіх платників податків, що об’єдналися.

Реорганізація платника податків не змінює строків погашення грошових зобов’язань або податкового боргу платниками податків, утвореними у результаті такої реорганізації (пункт 98.7 статті 98 Кодексу).

Відповідно до підпункту 69.41.2 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу центральний орган виконавчої
влади, що реалізує державну податкову політику, забезпечує формування та
затвердження Переліку платників з урахуванням вимог, визначених підпунктом 69.41.1 цього підпункту, та критеріїв, визначених цим підпунктом, не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада.

Згідно з підпунктом 69.41.1 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу до платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства належать юридичні особи та фізичні особи - підприємці, що одночасно відповідають всім вимогам даного підпункту, в т.ч.:

а) податковий борг та/або заборгованість з інших платежів, контроль за стягненням яких покладено на контролюючі органи, не перевищує 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та з дня їх виникнення минуло не більше 30 днів;

г) відсутність фактів порушення платником податків податкових обов’язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу.

Відповідно до абзацу 8 підпункту 69.41.2 підпункту 69.41 підпункту пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу показники визначені підпунктами «а», «б», «в», «д», «е», «є», «ж», «з», «и», «і» підпункту 69.41.1 цього підпункту, визначаються станом на дату формування Переліку платників податків.

Згідно з абзацом дев’ятим підпункту 69.41.2 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу показники, визначені підпунктом «г» та «ґ» підпункту 69.41.1 цього підпункту, розраховуються за останні 12 місяців, що передують місяцю формування Переліку платників.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу Ⅲ Порядку формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.10.2024 № 495 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 жовтня 2024 року за № 1539/42884 (зі змінами), передбачено, що для визначення відповідності платника податків вимозі підпункту «г» підпункту 69.41.2 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу використовується інформація щодо відсутності податкових повідомлень-рішень за формою «ПС», прийнятих за порушення платником податків податкових обов'язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 розділу I Кодексу, пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу за останні 12 місяців, що передують місяцю затвердження Переліку платників.

Слід зазначити, що відповідно до статті 104 ЦКУ у разі проведеної реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації юридичної особи права та обов’язки переходять до правонаступників.

Відповідно до наказу ДПС України від 29.08.2025 року №873 Товариство включено до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства станом на серпень 2025 року.

У разі якщо після включення платника податків до Переліку платників, контролюючий орган виявив факт невідповідності платника податків критеріям, визначеним у підпунктах «ж», «з», «и» підпункту 69.41.1 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, такий платник податків виключається з Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства у день виявлення такого факту.

З огляду на вищезазначене, виключення з Переліку платників передбачене лише у разі виявлення фактів невідповідності платника податків критеріям, визначеним підпунктами «ж», «з», «и» підпункту 69.41.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Наступний Перелік платників буде сформовано та
затверджено
не пізніше останнього робочого дня листопада 2025 року (підпункт 69.41.2 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Підпунктом 69.41.1 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що платник податків може бути включеним до Переліку платників у разі одночасної відповідності всім вимогам, визначеним у цьому підпункті.

Одночасно повідомляємо, що, відповідно до підпункту 69.41.6 підпункту 69.41 підпункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу факт включення або виключення платника податку до/з Переліку платників застосовується виключно для цілей цього підпункту та не тягне за собою додаткових обмежень.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).