Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування операцій з отримання часткової компенсації від держави на придбання товарів за програмою «Доступні кредити 5-7-9» та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником ПДВ.
Товариство придбало енергообладнання – сонячні панелі (далі – обладнання) за програмою «Доступні кредити 5-7-9» та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2024 № 952 «Про реалізацію експериментальних проектів у рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні»» (далі – Постанова № 952) отримало часткову компенсацію витрат на придбання такого обладнання з бюджету.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) які податкові наслідки для Товариства виникають при отриманні часткової компенсації з податку на прибуток підприємств та ПДВ?
2) чи повинне Товариство нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ в описаній у зверненні ситуації;
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу І ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для врегулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положенням ПКУ, для врегулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Порядок реалізації експериментального проекту щодо часткової компенсації вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні» затверджено Постановою № 952 (далі – Порядок).
Порядок визначає процедуру реалізації експериментального проекту щодо часткової компенсації вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні» за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) за бюджетною програмою «Підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги»
(пункт 1 Порядку).
Відповідно до пункту 2 Порядку метою реалізації експериментального проекту є підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари шляхом надання часткової компенсації покупцям вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва.
Координатором експериментального проекту є Мінекономіки (пункт 3 Порядку).
Згідно з пунктом 4 Порядку часткова компенсація надається суб’єктам господарювання приватного права (юридичним особам та фізичним особам - підприємцям), що здійснюють закупівлю техніки і обладнання вітчизняного виробництва, комунальним підприємствам, що здійснюють закупівлю техніки і обладнання вітчизняного виробництва за рахунок коштів, отриманих ними від провадження їх господарської діяльності.
Відповідно до пункту 5 Порядку бюджетні кошти спрямовуються на здійснення покупцям часткової компенсації вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва, що закуплені у підприємств вітчизняного машинобудування та/або їх дилерів та включені до затвердженого Мінекономіки переліку техніки і обладнання, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів.
Часткова компенсація надається покупцям на безповоротній основі у розмірі 15 відсотків вартості (без урахування ПДВ) за придбані техніку і обладнання, вартість яких зазначена в актах приймання-передачі та інших документах, що підтверджують повну оплату через уповноважений банк.
Частковій компенсації підлягає техніка і обладнання, які на момент здійснення через уповноважений банк повної оплати були включені до переліку.
Вартість техніки і обладнання, придбаних починаючи з 1 грудня поточного бюджетного періоду, підлягає частковій компенсації у разі визначення обсягу бюджетних призначень за бюджетною програмою «Підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги» на відповідний бюджетний період з урахуванням цільового призначення (пункт 13 Порядку).
Техніка і обладнання, придбані покупцями з частковою компенсацією, протягом трьох років не підлягають відчуженню та використовуються за призначенням, крім випадків, коли техніка і обладнання придбані як комплектувальні частини для виробництва готової продукції або прийняті уповноваженими банками у заставу і відчужуються в разі невиконання позичальником зобов’язань за кредитним договором (пункт 24 Порядку).
У Додатку № 1 до Порядку наданий Перелік видів техніки і обладнання вітчизняного виробництва, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів зазначено, зокрема, енергетичне та кліматичне обладнання.
Слід зазначити, що цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом для цілей оподаткування визнається бюджетним грантом згідно з підпунктом 14.1.2771 пункту 14.1 статті 14 розділу І. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1 (оподаткування податком на прибуток підприємств)
Правові основи оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено розділом ІІІ та підрозділом 4 розділу XX ПКУ.
При цьому, для застосування положень ПКУ щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:
1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (підпункт 14.1.2771 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах
та
2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.
Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» (зі змінами та доповненнями).
Мінекономіки не включено до переліку надавачів бюджетних грантів та не є надавачем бюджетних грантів.
Отже, часткова компенсація вартості обладнання вітчизняного виробництва в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні», яку отримують від Мінекономіки юридичні особи, платники податку на прибуток не є бюджетним грантом, тому положення підпункту 140.4.8 та підпункту 140.5.16 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ до операцій з отримання та використання такого фінансування не застосовується.
Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при визначенні фінансового результату до оподаткування та, відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
Водночас зазначаємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої статті 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Отже, питання порядку відображення у бухгалтерському обліку операцій з часткової компенсації вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні» належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо питань 1 та 2 (оподаткування ПДВ)
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІ ПКУ, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, ПДВ та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками – суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом (пункт 187.7 статті 187 розділу V ПКУ).
Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 198, 199 і 201 розділу V ПКУ.
Відповідно до пункту 198.3 статті 198 розділу V ПКУ податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6 статті 198 розділу V ПКУ).
Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН у терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, − у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).
Пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ визначено, що у разі, якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково − ні, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.
Отже, якщо кошти, у тому числі з бюджету України, на покриття витрат за впровадження діяльності, визначеної пунктом 5 Порядку № 952, не є оплатою за поставлені платником ПДВ товари/послуги, то такі кошти згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V ПКУ не включаються до бази оподаткування ПДВ.
Якщо такі кошти розглядаються як оплата (компенсація) за надані платником ПДВ товари/послуги, то вони включаються до бази оподаткування ПДВ, оскільки згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг на митній території України.
Безпосередньо отримання Товариством часткової компенсації у розмірі
15 відсотків вартості обладнання відповідно до Порядку не впливає на нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ.
Так, якщо придбане Товариством з ПДВ обладнання призначене для використання і використовується виключно в оподатковуваних ПДВ операціях у межах господарської діяльності Товариства, то обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ, не виникає, незалежно від того, чи отримувалася Товариством часткова компенсація у розмірі 15 відсотків вартості такого обладнання відповідно до Порядку, чи ні.
Водночас, якщо придбане Товариством з ПДВ обладнання призначене для використання або починає використовуватися виключно в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю, то у Товариства виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ.
Якщо придбане Товариством з ПДВ обладнання частково використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях, а частково в неоподатковуваних ПДВ операціях, то у Товариства виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |