X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.09.2025 р. № 5222/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Товариство у своєму зверненні повідомило, що набуло статусу резидента Дія Сіті 24.10.2024 та знаходиться на загальній системі оподаткування.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. За яким кодом бюджетної класифікації зобов’язаний перерахувати/сплатити податок на доходи фізичних осіб з доходів спеціалістів резидента Дія Сіті податковий агент – резидент Дія Сіті, який у відповідний календарний місяць не відповідав вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667), що були виплачені протягом такого календарного місяця?

2. Яка ставка податку на доходи фізичних осіб застосовується до доходів спеціалістів резидента Дія Сіті:

у випадку, якщо резидент Дія Сіті повністю відповідає вимогам законодавства;

у випадку, якщо резидент Дія Сіті не відповідає або частково відповідає таким вимогам?

3. За яким кодом класифікації доходів бюджету податковий агент – резидент Дія Сіті повинен сплачувати різницю між ставками податку на доходи фізичних осіб (18 відс. – 5 відс.), у випадку якщо в календарному місяці не виконані умови застосування пільгової ставки?

4. Які коди класифікації доходів бюджету застосовуються у разі сплати різниці між ставками податку на доходи фізичних осіб (18 відс. – 5 відс.):

для доходів у вигляді заробітної плати;

для доходів, отриманих гіг-спеціалістами?

5. Чи застосовуються штрафні (фінансові) санкції та/або пеня у випадку, якщо податковим агентом-резидентом Дія Сіті при сплаті податку на доходи фізичних осіб була помилково зазначена невірна ознака або код класифікації доходів бюджету, за умови що сума податку була своєчасно та в повному обсязі перерахована до бюджету?

6. Яким чином відображати у Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого із них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Розрахунок) суму податку на доходи фізичних осіб, сплачену за ставкою 5 відс., та суму різниці
(13 відс.), яку сплачує податковий агент у разі невиконання вимог резидента Дія Сіті?

Організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму Дія Сіті визначаються Законом № 1667.

Юридична особа набуває статусу резидента Дія Сіті з дня внесення відповідного запису до реєстру Дія Сіті з урахуванням положень частини сьомої ст. 2 Закону № 1667 (частина друга ст. 4 Закону № 1667).

Згідно зі ст. 5 Закону № 1667 резидентом Дія Сіті може бути юридична особа, зареєстрована на території України в установленому законодавством України порядку, незалежно від її місцезнаходження та місця провадження господарської діяльності, яка відповідає, зокрема, таким вимогам:

розмір середньої місячної винагороди залученим працівникам та
гіг-спеціалістам, починаючи з календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому набуто статус резидента Дія Сіті, кожного календарного місяця становить не менше, ніж еквівалент 1200 євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим Національним банком України станом на перше число відповідного календарного місяця (п. 2 частини першої ст. 5 Закону № 1667);

середньооблікова кількість працівників та гіг-спеціалістів юридичної особи (у разі залучення) за підсумками кожного календарного місяця, починаючи з наступного за календарним місяцем, в якому юридичною особою набуто статус резидента Дія Сіті, становить не менше дев'яти осіб (п. 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667).

Щодо питань першого, третього та четвертого питань

Статтею 8 Бюджетного кодексу України встановлено, що бюджетна класифікація є обов’язковою для застосування всіма учасниками бюджетного процесу в межах бюджетних повноважень.

Однією зі складових частин бюджетної класифікації є класифікація доходів бюджету.

Для резидентів Дія Сіті введено окремий код класифікації доходів бюджету 11011200 «Податок на доходи фізичних осіб із доходів спеціалістів резидента Дія Сіті» (наказ Міністерства фінансів України від 27.03.2023 № 154).

Інформацію про реквізити бюджетних рахунків, у т. ч. коди бюджетної класифікації, для сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) ви можете дізнатися на офіційному вебпорталі ДПС в рубриці «Бюджетні рахунки» (http://tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/).

Отже, резиденти Дія Сіті мають сплачувати податок на доходи фізичних осіб на бюджетні рахунки, відкриті на ім’я територіальних громад за вказаним вище кодом - 11011200 «Податок на доходи фізичних осіб із доходів спеціалістів резидента Дія Сіті».

Зауважуємо, що класифікація доходів бюджету затверджена наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію», із змінами, п. 3 якого визначено, що надавати роз’яснення з питань застосування, зокрема, класифікації доходів бюджету уповноважено Департамент прогнозування доходів бюджету та галузеві департаменти Міністерства фінансів України.

Щодо другого питання

Особливості оподаткування доходів спеціалістів резидента Дія Сіті передбачені п. 170.141 ст. 170 Кодексу.

Відповідно до п.п. 170.141.1 п. 170.141 ст. 170 Кодексу податковим агентом платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті під час нарахування (виплати) на його користь доходів у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податку у зв'язку з трудовими відносинами чи у зв'язку з виконанням гіг-контракту, укладеного у порядку, передбаченому Законом № 1667, є резиденти Дія Сіті.

Згідно з п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу за ставкою, визначеною
п. 167.2 ст. 167 Кодексу, оподатковуються доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що нараховуються (виплачуються) на його користь резидентом Дія Сіті починаючи з календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому набуто статус резидента Дія Сіті, у вигляді:

а) заробітної плати;

б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;

в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.

Доходи спеціалістів резидента Дія Сіті, передбачені пп. «а» – «в»
п.п. 170.141.2 п. 170. 141 ст. 170 Кодексу, що були нараховані (виплачені) у календарному місяці, в якому набуто статус резидента Дія Сіті, оподатковуються за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Водночас згідно з п.п. 170.141.5 п. 170.141 ст. 170 Кодексу у разі якщо податковий агент – резидент Дія Сіті у відповідний календарний місяць не відповідав вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667 (крім випадків, зазначених в абзаці першому пп. 170.141.6 п. 170.141 ст. 170 Кодексу), такий податковий агент зобов'язаний у межах податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску самостійно нарахувати податок за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу, щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, передбачених пп. «а» і «б» пп. 170.141.2 п. 170. 141 ст. 170 Кодексу, що були нараховані (виплачені) протягом такого календарного місяця, та за власний рахунок сплатити (перерахувати) до подання податкового розрахунку податок до бюджету за вирахуванням податку, що був сплачений (перерахований) до бюджету з таких доходів.

При цьому сума такого сплаченого (перерахованого) податку податковим агентом не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу спеціалістів резидента Дія Сіті.

Разом з тим відповідно до абзацу першого п.п. 170.141.6 п. 170.141 ст. 170 Кодексу до 31 грудня календарного року, наступного за календарним роком, у якому податковий агент набув статусу резидента Дія Сіті відповідно до частини третьої ст. 5 Закону № 1667, положення п.п. 170.141.5 п. 170.141 ст. 170 Кодексу щодо податкових наслідків невідповідності вимозі, визначеній п. 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, не застосовуються. Оподаткування таких доходів спеціалістів резидента Дія Сіті здійснюється відповідно до положень
п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу.

Якщо після настання терміну, визначеного абзацом першим п.п. 170.141.6
п. 170.141 ст. 170 Кодексу, такий податковий агент – резидент Дія Сіті продовжує не відповідати вимозі, визначеній п. 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, такий податковий агент – резидент Дія Сіті зобов'язаний у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, самостійно нарахувати та сплатити (перерахувати) за власний рахунок до бюджету податок за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу, щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, передбачених пп. «а» – «в» п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу, виплачених протягом податкових періодів, коли податковий агент не відповідав вимозі, визначеній п. 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, в межах останніх трьох місяців календарного року, наступного за календарним роком, в якому податковий агент набув статусу резидента Дія Сіті, за вирахуванням податку, що був сплачений (перерахований) до бюджету з таких доходів. При цьому сума такого сплаченого (перерахованого) податку податковим агентом не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу спеціалістів резидента Дія Сіті (абзац другий п.п. 170.141.6 п. 170.141 ст. 170 Кодексу).

Водночас, відповідно до п. 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 04 грудня 2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 4113)положення абзацу другого п.п. 170.141.6 п. 170.141 ст. 170 Кодексу застосовуються до резидентів Дія Сіті, які набувають статусу резидента Дія Сіті відповідно до частини третьої ст. 5 Закону № 1667, починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем набрання чинності Законом № 4113, тобто з 1 лютого 2025 року.

Ставка податку на доходи фізичних осіб становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу) (п. 167.1 ст. 167 розділу IV Кодексу).

Відповідно до інформації вказаної у зверненні, Товариство набуло статусу резидента Дія Сіті 24.10.2024.

Отже, у разі якщо Товариство, як податковий агент – резидент Дія Сіті,
у відповідний календарний місяць не відповідав вимогам, визначеним, зокрема,
п. 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, то такий податковий агент зобов'язаний у межах податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку,
а також сум нарахованого єдиного внеску самостійно нарахувати податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, передбачених пп. «а» і «б» п. 170.141.2 п. 170. 141 ст. 170 Кодексу, що були нараховані (виплачені) протягом такого календарного місяця, та за власний рахунок сплатити (перерахувати) до подання податкового розрахунку податок до бюджету за вирахуванням податку, що був сплачений (перерахований) до бюджету з таких доходів.

При цьому, ставка податку на доходи фізичних осіб у розмірі 5 відсотків застосовується до доходів у вигляді заробітної плати на підставі трудового договору та винагороди на підставі гіг-контракту за умови, що резидент Дія Сіті, у відповідний календарний місяць відповідав вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667.

Щодо п’ятого питання

Згідно з п. 119.1 ст. 119 Кодексу неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі
1020 гривень.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 2040 гривень.

Передбачені п. 119.1 ст. 119 Кодексу штрафи не застосовуються у випадках, якщо недостовірні відомості або помилки в податковій звітності про суми доходів, нараховані (сплачені) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), виникли у зв'язку з виконанням податковим агентом вимог
п. 169.4 ст. 169 Кодексу та були виправлені відповідно до вимог ст. 50 Кодексу.

Відповідно до частини першої ст. 1634 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі – КупАП) неповідомлення або несвоєчасне повідомлення контролюючим органам за встановленою формою відомостей про доходи громадян, - тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян - суб'єктів підприємницької діяльності у розмірі від двох до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дії, передбачені частиною першою ст. 1634 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Щодо шостого питання

Підпунктом «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу передбачено, що особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, Розрахунок до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Порядок заповнення та подання Розрахунку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (далі – Порядок).

Порядок заповнення додатка до Розрахунку визначено п. 4 розділу IV Порядку:

Графи 4а та 4 розділу I додатка 4ДФ до Розрахунку заповнюються відповідно до п.п. 2 п. 4 розділу IV Порядку, зокрема:

у графі 4а «Сума нарахованого податку на доходи фізичних осіб» відображається сума податку, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством за звітний період
(5 відсотків);

у графі 4 «Сума перерахованого податку» відображається фактична сума перерахованого податку до бюджету у звітному періоді (5 відсотків) .

Відображення показників у додатку 4ДФ до Розрахунку здійснюється на підставі відповідних первинних документів та бухгалтерського обліку податкового агента за звітний податковий період.

Тобто Порядком передбачено відображення у додатку 4 ДФ до Розрахунку, зокрема, сум податку фактично нарахованих та перерахованих до бюджету у відповідному періоді.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.