Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та в межах компетенції повідомляє наступне.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що фізична особа – підприємець – іноземець надає резиденту України незалежні особисті послуги за межами України. При цьому зазначений іноземець надав довідку встановленого зразка, яка підтверджує його податкове резидентство в державі, з якою укладено Конвенцію про уникнення подвійного оподаткування, відповідно до якої незалежні особисті послуги резидента договірної держави оподатковуються тільки в цій державі і її положення розповсюджується на податок на доход і всі подібні або аналогічні по суті податки.
Отже, юридична особа просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання: чи є надана довідка підставою для неутримання податку на доходи фізичних осіб та військового збору під час виплати доходу фізичній особі – підприємцю – іноземцю за надані незалежні особисті послуги?
Відповідно до пункту 15.1 статті 15 Кодексу платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з Кодексом.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до підпункту 162.1.2 пункту 162.1 статті 162 якого платниками податку є фізичні особи - нерезиденти.
Згідно з підпунктом 163.2.1 пункту 163.2 статті 163 Кодексу об'єктом оподаткування фізичної особи – нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні.
Відповідно до підпункту 14.1.54 пункту 14.1 статті 14 Кодексу дохід з джерелом походження з України – це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.
Порядок оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, регулюється підпунктом 170.10.1 пункту 170.10 статті 170 Кодексу, яким встановлено, що доходи з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, оподатковуються за правилами та ставками, визначеними для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами розділу IV Кодексу для нерезидентів).
Згідно з підпунктом 170.10.3 пункту 170.10 статті 170 Кодексу у разі якщо доходи з джерелом їх походження в Україні виплачуються нерезиденту резидентом – юридичною або самозайнятою фізичною особою, такий резидент вважається податковим агентом нерезидента щодо таких доходів. Під час укладення договору з нерезидентом, умови якого передбачають отримання таким нерезидентом доходу з джерелом його походження в Україні, резидент зобов'язаний зазначити в договорі ставку податку, що буде застосована до таких доходів.
Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначено пунктом 164.2 статті 164 Кодексу, зокрема, інші доходи, крім зазначених у статті 165 Кодексу
(підпункт 164.2.20 пункту 164.2 статті 164 Кодексу).
Об'єктом оподаткування військовим збором, зокрема, для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1 підпункт 1.2 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 Кодексу, та ставку військового збору, встановлену підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Кодексу та підпункт 1.4 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Враховуючи зазначене, дохід, який виплачується юридичною особою –резидентом на користь фізичної особи – підприємця – нерезидента оподатковуються податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому така юридична особа зобов'язана виконати всі функції податкового агента, передбачені Кодексом, зокрема, в частині утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків та військового зору –5 відсотків.
Водночас відповідно до положень пункту 3.2 статті 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4
статті 103 Кодексу.
Таким чином, у разі якщо фізичною особою – підприємцем – нерезидентом надано юридичній особі довідку, то дохід, який виплачується юридичною особою на користь такого нерезидента за надані незалежні особисті послуги, оподатковується відповідно до положень міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування.
Одночасно зауважуємо, що оскільки положення міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування не поширюються на військовий збір, то сплата цього збору здійснюється у порядку, визначеному Кодексом.
Крім того, у разі неподання нерезидентом довідки відповідно до пункту 103.4 статті 103 Кодексу доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування (пункт 103.10 статті 103 Кодексу).
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |