X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.10.2025 р. № 5267/ІПК/99-00-21-02-01 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Державного підприємства про надання індивідуальної податкової консультації стосовно правильного відображення податкових зобовязань з частини чистого прибутку (доходу) у разі неповного використання вивільнених коштів, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України, в межах компетенції повідомляє.

 У своєму зверненні платник зазначив, що Податковим кодексом України (далі – Кодекс) та постановою Кабінету Міністрів України від 13 жовтня
2023 року № 1086 «Про внесення змін до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями» (далі – Постанова № 1086) не врегульовано питання щодо виникнення податкового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) перед бюджетом у разі неповного використання вивільнених за результатами фінансово-господарської діяльності у ІІ півріччі 2023 року коштів протягом 2023-2025 років.

У зв’язку з чим у платника виникли наступні питання:

  1. Чи виникає за результатами І кварталу 2026 року податкове зобовязання щодо збільшення частини чистого прибутку (доходу) на суму невикористаних станом на 31.12.2025 вивільнених коштів?
  2. За яким рядком в формі «Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку» необхідно відобразити невикористані станом на 31.12.2025 вивільнені кошти згідно з Постановою
    № 1086?

Щодо питань 1, 2

Відповідно до статті 111 Закону України від 21 вересня 2006 року
№ 185-V «Про управління обєктами державної власності» (далі – Закон
№ 185) державні унітарні підприємства та їх об’єднання зобов’язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у розмірі не менше 30 відсотків у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх обєднаннями затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138 (далі – Порядок № 138).

Згідно з абзацом першим пункту 1 Порядку № 138 частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до державного бюджету за відповідний період, визначається з огляду на обсяг чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства, за результатами фінансово-господарської діяльності у розмірі 80 відсотків.

Таким чином, частина чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету за відповідний період, розраховується на підставі положень (стандартів) бухгалтерського обліку. 

Разом з тим Постановою № 1086 частково змінено абзац перший пункту 1 Порядку № 138 та установлено, що частина чистого прибутку (доходу), що відраховується, зокрема, Підприємством за результатами фінансово-господарської діяльності у другому півріччі 2023 року, визначається у розмірі 30 відсотків за умови спрямування протягом 2023 – 2025 років 50 відсотків коштів чистого прибутку (доходу) від провадження своєї діяльності, вивільнених за підсумками другого півріччя 2023 року, на виконання окремих видів робіт, зазначених у Постанові № 1086.

Отже, основною умовою для застосування у другому півріччі 2023 року ставки 30 відсотків – це спрямування протягом 2023 – 2025 років 50 відсотків коштів чистого прибутку (доходу), вивільнених за підсумками другого півріччя 2023 року, на визначені напрямки. У разі не виконання зазначеної умови платник за результатами фінансово-господарської діяльності у другому півріччі 2023 року застосовує загальний норматив відрахування у розмірі
80 відсотків.

Також абзацом восьмим Постанови № 1086 передбачено, що використання 50 відсотків чистого прибутку (доходу), вивільненого за підсумками другого півріччя 2023 року, підлягає щорічному державному фінансовому аудиту.

Форма розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, затверджена наказом Міністерства фінансів України
від 12 січня 2021 року № 4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України
02 березня 2021 року за № 264/35886, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04 липня 2023 року № 366, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20 липня 2023 року за № 1226/40282 (зі змінами) (далі – Розрахунок).

Враховуючи, що Постанова № 1086 набула чинності 18 жовтня 2023 року, інформація щодо використання вивільнених коштів за підсумками другого півріччя 2023 року відображається наростаючим підсумком у складі Розрахунку за звітні (податкові) періоди: 2023 рік, I квартал, півріччя, три квартали та рік за 2024 – 2025 роки.

При цьому у рядку 22 «Сума чистого прибутку (доходу) / дивідендів на державну частку, не сплачена до бюджету (сума вивільнених коштів) за звітний (податковий) період, або рядок 21 таблиці 4 додатка ВП до рядків 17 – 20, 22 – 22.1 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку», відображається загальна сума вивільнених коштів за підсумками другого півріччя 2023 року.

У рядку 22.1 «у тому числі сума, використана за цільовим призначенням у звітному (податковому) періоді, або рядок 21.1 таблиці 4 додатка ВП до рядків 17 – 20, 22 – 22.1 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку» відображається використана наростаючим підсумком сума вивільнених коштів за звітні (податкові) періоди, що дорівнюють
2023 року, I квартал, півріччю, три квартали та рік за 2024 – 2025 роки.

Крім того, Підприємство повинно заповнити показники у:

графах «Напрями використання», «Сума» таблиці «Інформація щодо напрямів використання вивільнених коштів11»;

графах «Заголовок закону або рішення (постанови / розпорядження) Кабінету Міністрів України», «Дата прийняття», «Номер» таблиці «Інформація щодо законодавчих підстав для застосування зниженого / збільшеного нормативу відрахування (звільнення від сплати, зменшення / збільшення бази відрахування), розстрочення платежу».

Слід відмітити, що залишок не використаної протягом 2023 – 2025 років суми вивільнених коштів з частини чистого прибутку (доходу) за підсумками II півріччя 2023 року не підлягає перенесенню до Розрахунку за I квартал
2026 року
.

У разі, якщо Підприємство протягом 2023 – 2025 років не використало
50 відсотків коштів чистого прибутку (доходу), вивільнених за підсумками другого півріччя 2023 року, за напрямами, зазначеними у положеннях Постанови № 1086, такий платник подає за результатами фінансово-господарської діяльності за 2023 рік уточнюючий Розрахунок у порядку, передбаченому статтею 50 Кодексу, та нараховує частину чистого прибутку (доходу) за цей період за нормативом відрахування 80 відсотків.

У такому разі в уточнюючому Розрахунку за 2023 рік, зокрема:

у рядку 10 «Норматив відрахування частини чистого прибутку (доходу) / дивідендів на державну частку (%)» зазначається цифра 80;

у рядку 17 таблиці «Виправлення помилок(ки)10» зазначається сума збільшення частини чистого прибутку (доходу), що нараховується до сплати за звітний (податковий) 2023 рік, яка розраховується як різниця значення рядка 13 уточнюючого Розрахунку та рядка 13 Розрахунку, показники якого уточнюються.

Слід відмітити, що відповідно до підпункту 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»
від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, та пені.

Разом з тим відповідно до пункту 46.4 статті 46 Кодексу до уточнюючого Розрахунку за підсумками 2023 року необхідно подати доповнення та пояснення, складені у довільній формі, про що зазначається у полі «Наявність доповнення14» Розрахунку.

Таке доповнення вважатиметься невід’ємною частиною Розрахунку. Платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі, заповнивши відповідні рядки із цього блоку Розрахунку.

 Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_______________________________________________________________