X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.10.2025 р. № 5298/ІПК/99-00-07-03-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємства щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до тексту звернення, Підприємство планує на торговельних майданчиках, інтегрованих в мобільні застосунки банків, розташовувати інформацію про товар з метою його продажу покупцям з використанням послуги еквайрингу та надання банком споживчих кредитів покупцям за послугою «Покупка частинами» з подальшим відправленням покупцям товарів разом з фіскальним касовим чеком на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1, та просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого питання (в контексті звернення):

Чи потрібно Підприємству надавати покупцю фіскальний касовий чек видачі коштів у випадку повернення коштів за повернутий товар за сукупності таких обставин:

1) кошти за повернутий товар банк перераховує зі свого рахунку на поточний рахунок покупця, електронним платіжним засобом якого є платіжна карта банку;

2) час повернення коштів покупцю визначає банк самостійно;

3) повернення коштів за товар, яке проводиться без застосування банківської платіжної картки / використання POS-терміналу, а шляхом переказу коштів банком зі свого рахунку на поточний рахунок покупця, електронним платіжним засобом якого є платіжна карта банку, не є розрахунковою операцією для Підприємства.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 року
№ 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання,
їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Відповідно до статті 2 Закону № 265 розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Суб’єкти господарювання зобов’язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Форма та зміст розрахункових документів, надання покупцю яких
є обов’язковим, встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (зі змінами) (далі – Положення № 13).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІІ Положення № 13 фіскальний касовий чек видачі коштів (далі – видатковий чек) – розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) реєстратором розрахункових операцій
(далі – РРО) або програмним РРО (далі – ПРРО) під час проведення розрахунків у разі видачі коштів покупцеві під час повернення товару, рекомпенсації послуги, прийнятті цінностей під заставу та в інших випадках, що передбачають повернення коштів споживачу відповідно до законодавства. Форма видаткового чека № ФКЧ-2 наведена у додатку 2 до Положення № 13.

Алгоритм дій суб’єктів господарювання при поверненні товарів (послуг) визначено Порядком реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016
№ 547, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 918/29048 (далі – Порядок № 547).

Відповідно до пункту 5 розділу III Порядку № 547 реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, надається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації. 

Пунктом 7 розділу III Порядку 547 визначено, що реєстрація видачі коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку здійснюється шляхом реєстрації від’ємної суми. При цьому забороняється реєструвати через РРО від’ємні суми з використанням операції «сторно». 

Описаний у зверненні спосіб взаємодії Підприємства з покупцями підпадає під дію регулювання частини першої статті 694 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договором купівлі-продажу може бути передбачений продаж товару в кредит з відстроченням або з розстроченням платежу.

Суб’єктами (учасниками) безпосередньо операції купівлі-продажу товару
є лише продавець, який здійснює продаж товарів, і споживач (покупець),
як отримувач такого товару.

Водночас, відстрочення та/або розстрочення платежів, як оплати за товар, жодним чином не повинні впливати на обсяг обов’язків продавця та прав покупця, визначених статтями 655, 662 та 664 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статті 2 Закону № 265, РРО / ПРРО призначений не тільки для реєстрації розрахункових операцій, а й для реєстрації кількості проданих товарів.

Зважаючи на сферу застосування РРО / ПРРО та обставини щодо здійснення Підприємством роздрібної торгівлі товарами, у продавця існує обов’язок застосовувати РРО / ПРРО з метою обліку кількості реалізованих товарів, який
не залежить від способу здійснення розрахунків.

Зазначений висновок кореспондується з приписами статті 9 Закону № 265, які містять вичерпний перелік умов, при виконанні яких РРО / ПРРО
не застосовуються.

Водночас, згадана правова норма не виключає обов’язку суб’єкта господарювання застосовувати РРО / ПРРО при реалізації товарів на підставі кредитних договорів, розрахунок за які здійснюється в безготівковій формі.

Звертаємо увагу, що обов’язок застосування РРО / ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції, які чітко визначені у законодавстві, у тому числі у нормах його прямої дії, які встановлюють винятки із загальних правил.

Враховуючи викладене вище та як відповідь на питання у контексті звернення повідомляємо, що у разі продажу товарів у зазначений Підприємством спосіб з наданням або надсиланням фіскального касового чека на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1 покупцю не пізніше моменту вручення йому товару, проведення розрахунків у разі видачі коштів покупцеві під час повернення товару, рекомпенсації послуги, прийнятті цінностей під заставу та в інших випадках,
що передбачають повернення коштів споживачу відповідно до законодавства відносно сум, які були фіскалізовані,
має супроводжуватись обов’язковим застосуванням ним РРО / ПРРО, а також наданням або надсиланням видаткового чека за формою № ФКЧ-2.

Зважаючи на обсяг фактичних обставин наведений у зверненні, надати більш детальну індивідуальну податкову консультацію неможливо.

При цьому наголошуємо, що ДПС не уповноважена надавати оцінку судженням суб’єктів господарювання, підтверджувати або спростовувати розуміння податкового та іншого законодавства та/або організовувати їх господарську діяльність, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням вимог проведення розрахункових операцій, повноти декларування отриманих доходів та виручки платниками податків, та надає їм роз’яснення з практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, щодо застосування яких у суб’єктів господарювання виникли питання.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.