X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.10.2025 р. № 5332/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків з ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є надавачем консультативних послуг та здійснює підготовку і проведення закупівель, які  проводитимуться за кошти Ukraine Facility відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України  згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IХ (далі – Рамкова угода № 3786).

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. чи передбачає договір на виконання робіт сплату ПДВ у рамках програми Ukraine Facility;
  2. які особливості оподаткування (зокрема, застосування ПДВ) при реалізації проєктів у межах цієї програми;
  3. який механізм звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг, що здійснюються у межах  цієї програми;
  4. чи потрібно у тендерній документації передбачати спеціальні умови щодо застосування податкових пільг; якщо так, то які формулювання рекомендується використовувати;
  5. чи є спеціальні вимоги щодо процедур укладання та виконання договорів у рамках зазначеного фінансування в описаній у зверненні ситуації?

Разом з тим у зверненні не зазначено: з ким Товариством укладений договір на виконання робіт у рамках програми Ukraine Facility; чи є отримані кошти Ukraine Facility міжнародною технічною допомогою (далі – МТД); якщо так, то який статус має Товариство та отримувач робіт при здійсненні операцій з реалізації проєкту МТД виходячи з понять, визначених пунктом 2 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» зі змінами (далі – Порядок № 153) тощо. У зв’язку з цим ДПС надає загальні роз’яснення щодо оподаткування операцій, описаних у зверненні.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 розділу І ПКУ податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу І ПКУ.

Пунктом 3.1 статті 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.

Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору (пункт 3.2 статті 3 розділу І ПКУ).

Рамкова угода № 3786 встановлює принципи фінансової співпраці між Європейським Союзом (далі – ЄС) та Україною згідно з Регламентом щодо Ukraine Facility, за винятком перехідного фінансування (пункт 1 статті 2 розділу І Рамкової угоди № 3786).

Згідно з пунктом 2 статті 4 розділу ІІ  Рамкової угоди № 3786 Україна повинна застосовувати до договорів при закупівлі, грантових угод і угод про внесок, фінансованих ЄС, найсприятливіші податкові та митні режими, які застосовуються до держав або міжнародних організацій, з якими вона має відносини.

Пунктом 3 статті 4 розділу ІІ  Рамкової угоди № 3786 також передбачено, що якщо Рамкова угода між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 12.12.2006 про податки, збори та обов’язкові платежі містить детальніші положення щодо цього питання, вони також підлягають застосуванню.

Відповідно до статті 3 Рамкової угоди між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 12.12.2006, ратифікованої Законом України від 03 вересня 2008 року № 360-VI (далі – Рамкова угода № 360), заходи, що фінансуються в цілому або частково коштом Європейського Співтовариства (далі – Співтовариство), не обкладаються податками, митними зборами, або іншими стягненнями аналогічного характеру, зокрема:

контракти, фінансовані коштом Співтовариства, не підлягають сплаті ПДВ, гербового, реєстраційного або інших аналогічних зборів в Україні, незалежно від того, чи існують такі збори, чи повинні бути впроваджені, і незалежно від того, чи укладені ці контракти з особами з України чи інших країн;

у тих випадках, коли контракт стосується поставки товарів, що походять з України, контракт повинен бути укладений на підставі цін, без урахування ПДВ.

При цьому термін «товар» слід розуміти як будь-який продукт, послугу і/або права, які підлягають продажу, а термін «контракт» означає письмовий договір між Комісією Співтовариств та юридичною або фізичною особою, укладений з метою виконання проєкту (програми) зовнішньої допомоги, що фінансується Співтовариством.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» – «в» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, ввезення товарів на митну територію України.

Відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема, для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється в рамках проєктів МТД, регламентується Порядком № 153.

Відповідно до пункту 2 № 153 МТД є фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України; виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом є резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).

Пунктом 3 Порядку № 153 встановлено, що МТД може залучатись у вигляді:

будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проектів (програм), яке ввозиться або набувається в Україні;

робіт і послуг;

прав інтелектуальної власності;

фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті;

інших ресурсів, не заборонених законодавством, у тому числі стипендій.

Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).

Для державної реєстрації проєктів (програм) реципієнт (реципієнти) та партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабінету Міністрів України в електронному та паперовому вигляді документи, вказані у пункті 14 Порядку № 153.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 153 одночасно з видачею реєстраційної картки проєкту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проєктів (програм) МТД та розміщується план закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД (далі – план закупівлі), на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).

Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, Інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, що наявні у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1 - 3

Порядок оподаткування ПДВ визначається положеннями ПКУ та міжнародними угодами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Отже, у випадку постачання товарів /послуг у рамках реалізації проєкту (програми) МТД  звільненню від оподаткування ПДВ підлягають операції з їх постачання безпосередньо виконавцю або субпідряднику такого проєкту у межах затвердженого плану закупівлі за умови дотримання вимог міжнародної угоди, згода на обов’язковість якої надана Верховною Радою України, пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ та Порядку № 153. Підставою для застосування податкової пільги при реалізації проєкту МТД є реєстраційна картка проєкту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153.

Водночас, у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг у межах міжнародного договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України (зокрема у межах контракту відповідно до рамкових угод №№ 3786 та 360) без оформлення проєкту (програми) МТД, такі операції  також підлягають звільненню від оподаткування ПДВ (за умови дотримання вимог, передбачених зазначеними угодами).

У рамках виконання таких вимог договірна ціна товарів/послуг у договорах визначатиметься без урахування ПДВ.

Щодо питань  4 – 5

Питання визначення у тендерній документації спеціальних умов щодо застосування податкових пільг, а також встановлення спеціальних вимог до укладання та виконання договорів у рамках фінансування Ukraine Facility не відноситься до компетенції ДПС.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).