X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.10.2025 р. № 5377/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство), керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність з продажу товарів через мережу «Інтернет» у зв’язку із чим використовує послуги небанківських надавачів платіжних послуг та експедиторів.

У зв’язку із наведеним Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитаннями:

1.   Чи зобов’язане Товариство застосовувати реєстратори розрахункових операцій та програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО / ПРРО) при отриманні оплати за товар та видавати фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі – фіскальний чек) за умови отримання коштів від покупців (фізичних осіб-підприємців та / або фізичних осіб) з рахунку відкритого у небанківській фінансовій установі ТОВ «ОСОБА_1» на поточний рахунок Товариства, що відкритий у банківській установі?

2.   Чи вважається переказ з рахунку відкритого у ТОВ «ОСОБА_1» у форматі IBAN на банківський рахунок відкритий у банківській установі операцією, що не потребує фіскалізації в розумінні пункту 2 статті 9 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265)?

Перед наданням відповідей на поставлені питання звертаємо увагу Товариства, що з подібних питань, а саме необхідності застосування РРО / ПРРО та надання покупцям фіскальних чеків у випадку приймання оплати із використанням послуг небанківських надавачів платіжних послуг, Товариству уже надавалась вичерпна індивідуальна податкова консультація від ДАТА
№ НОМЕР, яка залишається актуальною та може надалі використовуватись Товариством у його практичній діяльності.

З метою уточнення окремих обставин, що виникли у зв’язку із надходженням повторного звернення, повідомляємо таке.

Щодо питання 1

Відповідно до тексту звернення Товариство стверджує, що у нього існує правова невизначеність щодо того, чи вважаються безготівкові перекази, здійснені через небанківського надавача платіжних послуг ТОВ «ОСОБА_1», що має право відкривати платіжні рахунки у форматі ІBAN, банківськими операціями в розумінні пункту 2 статті 9 Закону № 265, які не потребують фіскалізації.

Звертаємо увагу, що згаданій вище у індивідуальній податковій консультації від ДАТА № НОМЕР, яка надавалась Товариству,  заначено, що банківські операції здійснюються виключно банками, і у конкретній описаній ситуації у Товариства обов’язок фіскалізувати проведені операції та формувати фіскальні чеки не виникатиме лише у випадку отримання оплати за товар із використання банківських операцій (шляхом переказу коштів покупцями через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку (тому числі інтернет-банкінг), а також у разі проведення розрахунків у касі банку, через платіжний термінал та/або ПТКС, який належить банку).

У повторному зверненні, Товариство хоч і розмежовує види рахунків, які відкриваються та обслуговуються банками та небанківськими надавачами платіжних послуг, водночас не надає їм належної оцінки.

Так, після набрання чинності Законом України від 30 червня 2021 року
№ 1591-IX «Про платіжні послуги» (далі – Закон № 1591) небанківські надавачі платіжних послуг отримали право відкривати своїм клієнтам платіжні рахунки.

Звертаємо увагу, що за визначеннями, наведеними у Законі № 1591 та пункті 3 розділу І Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої Постановою Національного банку України від 29.07.2022  № 162:

платіжний рахунок – це рахунок, що відкривається небанківським надавачем платіжних послуг користувачу на договірній основі виключно для цілей виконання платіжних операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України;

поточний рахунок – це рахунок (уключаючи рахунок із спеціальним режимом використання), що відкривається банком клієнту для зберігання коштів і виконання платіжних операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України;

розрахунковий рахунок – це рахунок, що відкривається банком небанківському надавачу платіжних послуг, фінансовій установі, що має право на надання платіжних послуг, виключно для цілей забезпечення виконання платіжних операцій його користувачів.

Відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України структура номера як банківського, так і платіжного рахунку користувача формуються відповідно до положень Національного стандарту України «Фінансові операції. Правила формування міжнародного номера банківського рахунку (IBAN) в Україні. (IBAN Registry:2009, NEQ) ДСТУ-Н 7167:2010», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 454.

Отже, «платіжні» рахунки хоч і мають формат, аналогічний «поточним» рахункам, проте не відкриваються і не обслуговуються банками як юридичними особами, що мають банківську ліцензію, тобто після вказаних змін формулювання «переказ із IBAN на IBAN» не означає здійснення банківських операцій .

Аналізуючи наведене вище, для можливості застосування пункту 2 статті 9 Закону № 265, має значення статус установи, яка здійснює відповідну платіжну операцію та наявність у неї банківської ліцензії, а не вид рахунку (платіжний рахунок чи поточний рахунок в контексті звернення) з якого на який здійснюється переказ коштів.

Враховуючи викладене вище, повідомляємо про відсутність правової невизначеності щодо необхідності фіскалізації операцій з приймання оплати за товари із використанням послуг не небанківських надавачів платіжних послуг.

Щодо питань необхідності застосування РРО / ПРРО та надання покупцям фіскальних чеків у випадку приймання оплати із використанням послуг небанківських надавачів платіжних послуг, Товариству слід керуватись наданою йому раніше індивідуальною податковою консультацією від ДАТА
№ НОМЕР.

Щодо питання 2

З урахування обґрунтування наведеного вище щодо питання 1, як відповідь на питання 2 повідомляємо, що використання Товариством послуг небанківських надавачів платіжних послуг та їх продуктів для здійснення розрахунків за товари, то такий спосіб розрахунків не підпадає під регулювання пункту 2 статті 9 Закону № 265 і здійснення таких операцій потребує фіскалізації та має супроводжуватись обов’язковим застосуванням Товариством РРО / ПРРО, формуванням та наданням фіскальних чеків покупцям.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.