X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.10.2025 р. № 5408/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо визначення об'єкта оподаткування ПДВ при отриманні послуг від нерезидента та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ і підпунктом «в» підпункту 69.41.3 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство (платник ПДВ) планує укласти з фізичною особою – підприємцем, яка зареєстрована в Республіці Польща та яка не зареєстрована як платник ПДВ в Україні (далі – нерезидент), договір, предметом якого є надання комплексу маркетингових послуг, що включає дослідження і аналіз ринку, формування та реалізацію стратегії просування продукції (робіт, послуг), стимулювання збуту, організація заходів, спрямованих на розширення клієнтської бази, участь у виставках та інших подіях.

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо визначення місця постачання зазначених у зверненні маркетингових послуг відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V ПКУ та щодо виникнення об’єкту оподаткування ПДВ при здійсненні зазначених операцій?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Підпунктом 14.1.108 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ визначено, що маркетингові послуги (маркетинг) – послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктом «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ, об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Пунктами 186.2 – 186.4 статті 186 розділу V ПКУ визначено категорії послуг, місце постачання яких визначається залежно від місця реєстрації постачальника або отримувача відповідних послуг або від місця фактичного надання відповідних послуг.

Місцем постачання послуг, зазначених у пункті 186.3 статті 186
розділу V ПКУ, вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або – у разі відсутності такого місця – місце постійного чи переважного його проживання.

Місцем постачання послуг, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2, 186.3 і 186.31 статті 186 розділу V ПКУ, є місце реєстрації постачальника (пункт 186.4 статті 186 розділу V ПКУ).

Отже, порядок оподаткування ПДВ операцій платника податку з постачання послуг безпосередньо залежить від місця постачання таких послуг.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Зазначені у зверненні послуги (зокрема, комплекс маркетингових послуг, що включає дослідження і аналіз ринку, формування та реалізацію стратегії просування продукції (робіт, послуг), стимулювання збуту, організація заходів, спрямованих на розширення клієнтської бази, участь у виставках та інших подіях) відсутні у переліку послуг, визначених пунктами 186.2, 186.3 і 186.31 статті 186 розділу V ПКУ, а тому місцем постачання таких послуг буде місце реєстрації їх постачальника.

Якщо постачальником маркетингових послуг буде нерезидент, який зареєстрований за межами митної території України, то операція нерезидента з постачання таких послуг Товариству не буде об’єктом оподаткування ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).