X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.10.2025 р. № 5420/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства щодо окремих норм законодавства з обігу алкогольних напоїв, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах  компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що основним напрямом його діяльності є оптова та роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування та напоями, включаючи оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Починаючи з 01 січня 2026 року починає функціонувати Електронна системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Електронна система) та алкогольні напої, які виготовляються або ввозяться на територію України мають маркуватись графічними елементами електронних марок акцизного податку.

Товариство у своїй діяльності здійснює реалізацію алкогольних напоїв як кінцевим споживачам, так і клієнтам - суб’єктам господарювання, які є економічними операторами, та суб’єктам господарювання, які не є економічними   операторами   відповідно   до   Закону   України   від   18  червня

2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817). При цьому реалізація алкогольних напоїв таким суб’єктам господарювання може здійснюватися не лише через сервіси доставки або попереднього замовлення, але і у форматі «кеш енд кері» шляхом продажу безпосередньо через касу в торгівельному центрі.

Зважаючи на вищезазначене, після набрання чинності відповідними положеннями Закону № 3817, Товариство зобов’язане при продажу алкогольних напоїв суб’єктам господарювання, які мають статус економічного оператора (діючу ліцензію відповідно до Закону № 3817), складати Акцизний електронний документа (далі – АЕД) в Електронній системі.

При цьому, Товариство не має можливості самостійно перевірити наявність у клієнта - суб’єкта господарювання діючої ліцензії відповідно до                     Закону № 3817.

Як зазначено у зверненні, єдиною можливістю для Товариства отримати інформацію про наявність діючої ліцензії відповідно до Закону № 3817 у клієнта-суб’єкта господарювання є надання такої інформації безпосередньо клієнтом через Електронний кабінет платника або у формі відповідного витягу.

Після набрання чинності відповідних положень Закону № 3817 Товариство вбачає можливим виникнення наступних ситуацій при реалізації алкогольних напоїв клієнтам - суб’єктам господарювання:

новий клієнт не повідомив/відмовився надавати інформацію Товариству про наявність у нього діючої ліцензії та статусу економічного оператора;

поточний клієнт, який не мав діючої ліцензії, отримав відповідну ліцензію та статус економічного оператора, проте своєчасно не повідомив про це Товариство.

Як зазначено у зверненні, відповідно до технічних обмежень Електронної системи та внутрішніх систем Товариства перевірка наявності у всіх клієнтів статусу економічного оператора в режимі реального часу неможлива.

Враховуючи викладене вище Товариство запитує:

1. Чи несе продавець відповідальність, передбачену пунктом 10 частини другої статті 73 Закону № 3817, при здійсненні операцій з відвантаження товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку без АЕД, якщо клієнт - суб’єкт господарювання не надав продавцю інформацію про наявність у такого клієнта відповідної діючої ліцензії, передбаченої Законом № 3817, та статусу економічного оператора?

2. Чи вважається інформація про наявність (реєстрацію) клієнта - суб’єкта господарювання в Електронній системі, отримана за допомогою відповідного запиту до Електронної системи, належним та достатнім доказом наявності у такого клієнта діючою ліцензії, передбаченої Законом № 3817, та статусу економічного оператора?

3. Чи несе продавець відповідальність, передбачену пунктом 10 частини другої статті 73 Закону № 3817, при здійсненні операцій з відвантаження товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку без АЕД, якщо у разі будь-яких порушень у роботі Електронної системи, продавця та/або відсутність зв’язку з Електронною системою, продавець працює з Електронною системою в режимі оф-лайн та не має можливості отримати інформацію про наявність (реєстрацію) клієнта -суб’єкта господарювання в Електронній системі, за умови, що відповідний клієнт самостійно не надав продавцю таку інформацію?

Щодо зазначених питань

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 73 Закону № 3817 за здійснення операцій з відвантаження товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, без АЕД, складеного в Електронній системі або створеного відповідно до статті 56 Закону № 3817до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі - 10 відсотків вартості таких товарів (продукції).

Оптова торгівля алкогольними напоями – діяльність з реалізації власно вироблених, ввезених або придбаних алкогольних напоїв іншим суб'єктам господарювання, що мають ліцензію на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями, іншим суб'єктам господарювання, які не мають ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями та використовують їх для виробничих потреб (пункт 60 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 3817:

АЕД - електронний документ, що складається економічним оператором за допомогою програмних засобів Електронної системи у порядку, визначеному цим Законом, для забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів (продукції) (пункт 1 частини першої статті 1 Закону № 3817);

Електронна система обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (Електронна система), - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує формування електронних марок акцизного податку, обробку та зберігання інформації про товари (продукцію), марковані графічними елементами електронних марок акцизного податку, а також взаємодію програмними засобами між державними органами, юридичними або фізичними особами, у тому числі фізичними особами - підприємцями, з метою забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів (продукції) ( пункт 24 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Частиною першою статті 60 Закону № 3817 встановлено, що АЕД складається економічним оператором за допомогою програмних засобів Електронної системи на кожному етапі переміщення товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, від виробника/імпортера/суб’єкта господарювання оптової або роздрібної торгівлі до іншого суб’єкта господарювання - економічного оператора, в тому числі у разі переміщення для зберігання на об’єкті іншого економічного оператора або повернення із зберігання з об’єкта іншого економічного оператора, або реалізації товару (продукції) з фактичним переміщенням з місця зберігання іншого економічного оператора, або у разі повернення покупцем/отримувачем - економічним оператором товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, продавцю таких товарів (продукції), у тому числі для усунення виявлених недоліків товарів (продукції).

Абзацом другим частини восьмої статті 56 Закону № 3817 передбачено, що у разі будь-яких порушень у роботі економічного оператора або відсутності зв’язку з Електронною системою економічний оператор має право працювати з Електронною системою в режимі офлайн, використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, але не більше 72 годин.

У разі якщо в роботі Електронної системи виявлено технічну/методологічну помилку чи технічний збій і таку помилку/збій визнано технічним адміністратором у формі повідомлення або її існування підтверджено рішенням суду, вважається, що підстави для притягнення економічного оператора до адміністративної, фінансової та/або кримінальної відповідальності чи застосування до такого економічного оператора штрафних санкцій, передбачених Законом № 3817, за порушення законодавства, зумовлені виключно технічною помилкою чи технічним збоєм у роботі Електронної системи, відсутні (абзац третій частини восьмої статті 56 Закону № 3817).

Постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 2024 року № 1142 «Деякі питання створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» затверджено, зокрема, Порядок створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Порядок № 1142).

Відповідно до підпункту 7 пункту 60 Порядку № 1142 під час створення або внесення інформації (відомостей/даних) до Електронної системи користувачем, крім фізичної особи, яка не є економічним оператором, програмними засобами Електронної системи проводиться автоматизована перевірка наявності необхідної ліцензії економічного оператора на провадження діяльності з виробництва та/або імпорту та/або оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, передбаченої Законом № 3817.

Постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 2024 року № 1144  затверджено Порядок складення акцизного електронного документа (далі – Порядок № 1144).

Згідно із пунктом 42 Порядку № 1144 на період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, що використовує економічний оператор, та сервером Електронної системи економічний оператор, використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, має право складати акцизний електронний документ у паперовій формі із дотриманням вимог цього Порядку.

Акцизний електронний документ у паперовій формі є візуальним поданням на папері акцизного електронного документа, створеного з використанням програмних рішень, наданих власником (держателем) Електронної системи, що містить позначку: «Складено в період відсутності зв’язку із сервером Електронної системи з використанням програмних рішень, наданих власником (держателем) Електронної системи».

Отже, реалізація алкогольних напоїв на підставі ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями здійснюється іншим суб’єктам господарювання, що мають ліцензію на право оптової та/або роздрібної торгівлі відповідним видом підакцизної продукції. Реалізація алкогольних напоїв суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями можлива лише у разі використання ними таких алкогольних напоїв для виробничих потреб. Інших виключень Законом № 3817 не передбачено.

Пунктом 10 частини другої статті 73 Закону № 3817 встановлено застосування до субєкта господарювання фінансових санкцій у вигляді штрафу саме за здійснення операцій з відвантаження товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, без АЕД, складеного в Електронній системі або створеного відповідно до статті 56 Закону № 3817. Під час створення або внесення інформації (відомостей/даних) до Електронної системи програмними засобами Електронної системи проводиться автоматизована перевірка наявності необхідної ліцензії економічного оператора на провадження діяльності, зокрема, з оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).