X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.10.2025 р. № 5424/ІПК/99-00-12-01-02 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань, пов’язаних з поданням до контролюючих органів повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків – юридичних осіб чи самозайнятих фізичних осіб (фізичних осіб – підприємців або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність), керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Банк повідомляє, що здійснює банківську діяльність на підставі ліцензії Національного банку України (далі – НБУ) та в межах своєї діяльності, зокрема, відкриває цілодобово (24/7) рахунки юридичним особам та фізичним особам - підприємцям.

Банк, виконуючи вимоги НБУ щодо роботи 24/7, не може обмежувати клієнтів у відкритті рахунків у вечірній чи нічний час, наражається на ризик застосування штрафних санкцій. 

Згідно зі зверненням практична необхідність в отриманні індивідуальної податкової консультації полягає в складності застосування окремих положень податкового законодавства та у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання, чи можливо не застосовувати до Банку штрафні санкції, у разі затримки в надсиланні повідомлення у випадку відкриття рахунку клієнтом у проміжку з 23:00 до 23:59 та формування повідомлення Банком о 00:01 наступного дня, оскільки це є виключно технічним наслідком безперервного режиму роботи Банку відповідно до вимог НБУ, і не може розглядатися як невиконання обов’язку чи підстава для застосування штрафних санкцій за статтею 118 Кодексу.

Пунктом 69.2 статті 69 Кодексу встановлено, що, зокрема, банки зобов’язані надіслати повідомлення про відкриття/закриття рахунку платника податків – юридичної особи (резидента і нерезидента), у тому числі відкритого через його відокремлені підрозділи, чи самозайнятої фізичної особи (далі – повідомлення) до контролюючого органу, в якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунку.

Основні організаційно-правові засади обміну інформацією щодо відкриття/закриття рахунків платників податків між ДПС та банками, іншими фінансовими установами, небанківськими надавачами платіжних послуг регулюються Порядком подання повідомлень про відкриття / закриття                     рахунків / електронних гаманців платників податків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей до контролюючих органів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 18.08.2015 № 721, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04.09.2015 за № 1058/27503 (далі – Порядок № 721).

Порядок № 721 визначає послідовність дій, зокрема, банків під час надання повідомлень до контролюючих органів, форму і зміст повідомлень, перелік підстав для відмови у взятті рахунків на облік.

Відповідно до пункту 4 розділу ІІ Порядку № 721 контролюючий орган не пізніше ніж на наступний робочий день із дня отримання повідомлення в електронній формі зобов’язаний надіслати, зокрема, до банку з використанням технічних засобів електронних комунікацій електронне повідомлення-відповідь щодо взяття рахунку на облік у контролюючому органі.

За наявності технічної можливості цілодобового режиму роботи Інформаційно-комунікаційної системи ДПС без зупинення її роботи у вихідні дні повідомлення-відповідь надсилається у цілодобовому режимі, але не пізніше строку, встановленого цим пунктом.

Наразі ДПС засобами Інформаційно-комунікаційної системи забезпечує цілодобовий прийом та обробку повідомлень, що надходять, зокрема, від банків щодня, включаючи вихідні.

Обмеження щодо строку подання до ДПС повідомлень у Порядку № 721 відсутні.

Відповідальність, зокрема, для банків за порушення строку та порядку подання інформації про відкриття або закриття рахунків передбачена у статті 118 Кодексу.

Зазначені вимоги та відповідальність банків, встановлені Кодексом та Порядком № 721, поширюються на всі банки і передбачають єдиний підхід та процедури обміну електронними документами між ДПС та банками без                   будь-яких особливостей та виключень.

З огляду на необхідність дотримання Банком встановлених термінів надсилання до контролюючих органів повідомлень незалежно від часу та способу отримання та обробки заяви про відкриття/закриття рахунку, зокрема, із урахуванням описаної у зверненні ситуації, пропонуємо Банку:

у власній технологічній процедурі встановити таку достатню та необхідну тривалість операційного часу для відкриття/закриття рахунку, який би забезпечував технічну можливість відкриття/закриття рахунку та направлення Банком до контролюючих органів повідомлення у день відкриття/закриття рахунку платнику податків;

за необхідності привести у відповідність до цих вимог внутрішні нормативні акти для недопущення порушень вимог Кодексу щодо встановлених статтею 69 строку повідомлення про відкриття/закриття рахунків;

відповідні умови відкриття/закриття рахунку за необхідності передбачити у договорі, що укладається між Банком та клієнтом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).