X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.10.2025 р. № 5429/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення (     ) щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.     

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що до (    ) надійшло звернення від фізичної особи з проханням прийняти рішення про надання пільги зі сплати земельного податку у зв’язку з примусовим викупом земельної ділянки для цілей оборони.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи має (   )   селищна рада правові підстави для надання пільги зі сплати земельного податку за земельну ділянку з кадастровим номером (    ) з 24 лютого 2022 року, яка  використовується (    ) як льотна смуга (акт приймання- передачі земельної ділянки між фізичною особою та (   ) про примусовий викуп земельної ділянки не підписаний)?

2. Які саме норми ПКУ слід застосовувати при прийнятті рішення про надання такої пільги, з урахуванням використання земельної ділянки для оборонних потреб?

3. Чи може така пільга бути оформлена як індивідуальна, з урахуванням виключення, передбаченого п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПКУ чи виключення, передбаченого п.п 69.34 п. 69 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПКУ, або слід застосовувати загальні критерії, визначені п. 30.2
ст. 30 ПКУ ?

4. Чи може бути застосований Закон України від 11 квітня 2023 року         № 3050-ІХ «Про внесення змін до Кодексу та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно»  (далі – Закон № 3050) щодо звільнення від сплати плати за землю на територіях, де ведуться бойові дії або тимчасово окуповані, у контексті даної земельної ділянки ?

5. В яких випадках для прийняття рішень органами місцевого самоврядування про надання пільг зі сплати земельного податку застосовується п.п 69.34 п. 69 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПКУ?

Згідно із частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються ПКУ (п. 1.1 ст. 1 ПКУ).

Пунктом 191.1 ст. 191 ПКУ передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, установлених ПКУ, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Щодо першого – п’ятого питань

Відповідно до п. 12.3 ст. 12 ПКУ сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому ПКУ для сільських, селищних, міських рад.

Згідно з п.п. 1 п. «а» частини першої ст. 33 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280/97) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку для земель, що перебувають у власності територіальних громад, віднесено до виключних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному ПКУ (п.п. 12.3.1 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).

Підпунктом 12.3.2 п. 12.3 ст. 12 ПКУ передбачено, що при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов'язково визначаються об'єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов'язкові елементи, визначені ст. 7 ПКУ з дотриманням критеріїв, встановлених розділу XII ПКУ для відповідного місцевого податку чи збору.

Сільські, селищні, міські ради надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень (абзац перший п.п. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).

Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПКУ не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Водночас тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, до рішень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги п.п. 4.1.9 п. 4.1 та п. 4.5 ст. 4, п.п. 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 п. 12.3, п.п. 12.4.3 п. 12.4 та п. 12.5 ст. 12 ПКУ та Закону України від 11 вересня 2023 року № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», частини четвертої ст. 15 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-IV «Про доступ до публічної інформації», Закону України від 01 липня 2014 року № 1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (п.п. 69.34 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Враховуючи викладене, на період дії воєнного стану на території України згідно з вимогами п.п. 69.34 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ (    ) має можливість без застосування обмежень, передбачених п.п 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПКУ, приймати рішення щодо встановлення індивідуальних пільгових ставок або звільнення від сплати земельного податку окремих фізичних осіб, майно яких (земельні ділянки) використовуються ЗСУ та іншими військовим формуваннями.

При цьому зазначене рішення застосовуються з дня його офіційного оприлюднення, а якщо у рішенні визначений пізніший строк введення його у дію дати, – то з визначеної у рішенні дати.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.