X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.10.2025 р. № 5432/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (    ) щодо застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що є громадянкою України та протягом 2025 року не проживає у жодній з країн світу 183 дні або більше, періодично перебуваючи як за кордоном разом з чоловіком, так і в Україні. При цьому центр життєвих та економічних інтересів платника податків нерозривно повязаний з Україною, що підтверджується фактами.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. 3 урахуванням викладених обставин, чи вважається платник податків податковим резидентом України у 2025 звітному році?

2. Чи є факт чинної реєстрації платника податків як фізичної особи - підприємця достатньою підставою для контролюючого органу для підтвердження статусу податкового резидента України та видачі відповідної довідки?

3. Чи передбачає чинне законодавство можливість отримання довідки-підтвердження статусу податкового резидента України загального зразка (тобто без зазначення конкретної «Договірної Держави»), яку можна було б предявити компетентним органам кількох держав? Якщо така можливість відсутня, чи означає це, що для підтвердження свого резидентського статусу в кільках різних іноземних державах необхідно подавати окрему Заяву та отримувати окрему Довідку для кожної такої країни?

4. Чи правильно платник податків розуміє, що, незважаючи на її статус повязаної особи (дружини) з контролюючою особою контрольованої іноземної компанії (далі – КІК) та режим спільної сумісної власності подружжя, вона не є контролюючою особою у розумінні ст. 392 Кодексу (оскільки не володіє часткою в КІК та не здійснює фактичний контроль) і, відповідно, не зобовязана подавати звіт про КІК або будь–яким іншим чином звітувати про КІК, яку контролює та декларує її чоловік?

Щодо питань першого-третього

Поняття «резидент» та умови, відповідно до яких платник податку може вважатися резидентом України, встановлено п.п. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, зокрема, достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи (абзац сьомий
п.п. «в» п.п. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Згідно з п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу самозайнята особа – це платник податку, який є фізичною особою – підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Таким чином, оскільки Ви зареєстровані в Україні як фізична особа – підприємець, то така реєстрація є достатньою підставою для визнання Вас згідно з нормами Кодексу резидентом України.

Одночасно зауважуємо, що для підтвердження статусу резидента України у фізичної особи є можливість отримати довідку-підтвердження статусу податкового резидента України.

Форма Довідки-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Довідка) та порядок підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Порядок), затверджені наказом Міністерства фінансів України
від 19.08.2022 № 248.

Згідно з п. 2 Порядку надання Довідки або підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, здійснюється безоплатно на підставі заяви платника податків за формою, наведеною у додатку до Порядку (далі – Заява).

Пунктом 3 Порядку визначено, що Заява подається платником податків (уповноваженим представником) до контролюючого органу за основним місцем обліку, а у разі подання Заяви на отримання Довідки платниками податків-фізичними особами, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання або не мають постійного місця проживання, – до будь-якого контролюючого органу. Заяву за вибором платника податку може бути подано засобами електронного звязку в електронній формі з дотриманням вимог, встановлених розділу II Кодексу.

Слід зазначити, що формою Заяви передбачено отримання платником податків одного екземпляра оригіналу Довідки за відповідний звітний (податковий) період (рік).

Разом з тим платник податків не обмежений у кількості подання таких Заяв.

Таким чином, контролюючий орган може надати платнику податків Довідку у паперовій формі за відповідний звітний (податковий) період (рік) для пред’явлення за місцем вимоги за результатами розгляду кожної поданої Заяви.

Щодо четвертого питання

Відповідно до п. 392.1 ст. 392 Кодексу контролюючою особою може бути лише резидент України (фізична або юридична особа), який прямо чи опосередковано володіє корпоративними правами в іноземній юридичній особі або здійснює фактичний контроль над нею.

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України (п.п. 39².1.1 п. 39².1
ст. 39² Кодексу)
.

Підпунктом 392.1.2 п. 392.1 ст. 392 Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 50 відсотків, або

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або

в) окремо або разом з іншими резидентами України – повязаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Відповідно до п.п. 392.1.4 п. 392.1 ст. 392 Кодексу для цілей визначення володіння фізичною або юридичною особою відповідною часткою в іноземній юридичній особі усі права, що належать такій фізичній або юридичній особі, вважаються сумою часток, які:

належать такій фізичній або юридичній особі безпосередньо або опосередковано через інших осіб, у тому числі через утворення без статусу юридичної особи;

належать будь-яким пов’язаним особам такої фізичної або юридичної особи безпосередньо або опосередковано через інших осіб.

Розмір частки опосередкованого володіння розраховується:

у разі володіння через один ланцюг осіб, які володіють частками одна
в іншій, - шляхом множення часток;

у разі володіння через кілька ланцюгів осіб, які володіють частками одна в іншій, - шляхом підсумовування часток у кожному такому ланцюгу.

При цьому для цілей розрахунку опосередкованого володіння, у разі якщо особа фактично володіє часткою в розмірі понад 50 відсотків (через один або кілька ланцюгів) над юридичною особою у ланцюгу, вважається, що фізична особа володіє часткою в такій юридичній особі у розмірі 100 відсотків.

У разі якщо особа здійснює фактичний контроль над наступною юридичною особою у ланцюгу, вважається, що така особа володіє часткою в наступній юридичній особі у розмірі 100 відсотків.

Особа вважається такою, що володіє часткою в іншій юридичній особі, у разі:

володіння на підставі права власності, або якщо право власності на відповідну частку юридично належить іншим особам, які діють в інтересах такої особи.

Пунктом 392.5 ст. 392 Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК). Зокрема,
п.п.
392.5.2 п. 392.5 ст. 392 Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобовязані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного звязку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про КІК в обовязковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Тобто, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

Таким чином, фізична особа – платник податків, яка перебуває у шлюбі з контролюючою особою КІК, не визнається контролюючою особою у розумінні ст. 392 розділу I Кодексу, за умови, що вона не володіє часткою у такій КІК (ні прямо, ні опосередковано) та не здійснює фактичного контролю над КІК. Така особа не зобов’язана подавати повідомлення або звіт про КІК, а також не несе обов’язку щодо декларування або сплати податків, пов’язаних із прибутком цієї КІК.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.