X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.10.2025 р. № 5441/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

.

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення фізичної особи – підприємця (   ), щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, платник податків зареєстрований як фізична особа – підприємець та перебуває на спрощеній системі оподаткування (третя група, 5 відсотків). Основний напрям роботи – це діяльність туристичних агентств.

У зв’язку з втратою чинності Господарського кодексу України (далі – ГКУ) у платника податків виникла необхідність отримання індивідуальної податкової консультації з питань:

1. Які зміни в контексті оподаткування туристичних операторів, що перебувають на спрощеній системі оподаткування (3 група 5 відс.) відбулись у зв’язку зі скасуванням ГКУ?

2. Які зміни в контексті оподаткування туристичних агентів, що перебувають на спрощеній системі оподаткування (3 група 5 відс.) відбулись у зв’язку зі скасуванням ГКУ?

3. Чи буде базою оподаткування в разі проведення операцій з постачання туристичним оператором туристичних послуг винагорода, яка обраховувалась як різниця між вартістю туристичної послуги та вартістю витрат, понесених туристичним оператором внаслідок придбання такої послуги. Чи змінюється ця концепція після скасування ГКУ?

4. Які додаткові податкові обов’язки виникають у платника в зв’язку зі скасуванням ГКУ?

Щодо першого, третього та четвертого питань

Оскільки питання щодо змін в оподаткування туристичних операторів   та питання додаткових податкових обов’язків які виникають у платника  у зв’язку зі скасуванням ГКУ, не стосуються особисто зазначеного суб’єкта господарювання, то для отримання роз’яснення з порушеного питань такий суб’єкт господарювання має особисто звернутися до контролюючого органу з наведенням конкретної ситуації та наданням копії документів, які стосуються порушеного питання.

Щодо другого питання

Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють в межах повноважень та спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Основним законом з питань оподаткування є Кодекс, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Підпунктами 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що господарська діяльність – діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства (п. 7.3 ст. 7 Кодексу).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу
XIV Кодексу.

Згідно з п.п. 1 п. 292.1 ст. 292 Кодексу для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

При цьому, у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, комісії, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента)
(п.
292.4 ст. 292 Кодексу).

Особисті немайнові та майнові відносини регулюються Цивільним кодексом України (далі - ЦКУ).

Відповідно до ст. 6 ЦКУ сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства (частина перша ст. 627 ЦКУ).

Статтею 626 ЦКУ визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

При цьому відповідно до частини першої ст. 627 ЦКУ сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. 

Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі, дата підписання платником єдиного податку акта приймання-передачі безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) (п. 292.6 ст. 292 Кодексу).

Порядок обліку доходів визначений у п. 296.1 ст. 296 Кодексу, яким передбачено, що фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.

Такий облік може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Водночас слід зазначити, що наказом Міністерства фінансів України
від 26.11.2020 № 728 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року № 579» з 01 січня
2021 року втратили чинність форми Книги обліку доходів, Книги обліку доходів і витрат та порядки їх ведення, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 № 579, та скасовано реєстрацію книг у податкових органах.

Проте зміни, запроваджені з 01.01.2021 не скасовують обов'язку дотримуватися платниками єдиного податку першої - третьої груп вимог заповнювати податкову декларацію платника єдиного податку - фізичної
особи - підприємця (далі - податкова декларація) на підставі первинних документів у відповідності до норм п. 44.1 ст. 44 Кодексу, які мають право вивчати та перевіряти контролюючі органи під час проведення перевірок згідно з п.п. 20.1.6 п.20.1 ст.20 Кодексу.

Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (абзац перший п. 44.1 ст. 44 Кодексу).

Враховуючи викладене, оскільки Закон України від 09 січня 2025 року
4196-IX «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» не передбачає внесення змін до податкового законодавства в частині оподаткування та податкової кваліфікації агентської діяльності, то порядок оподаткування доходів фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку третьої групи, які провадять діяльність як туристичні агенти здійснюється відповідно до норм глави 1 розділу ХІV Кодексу, незалежно від втрати чинності ГКУ.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.