X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.10.2025 р. № 5442/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) (далі – Банк) від (…) щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Банк у процесі господарської діяльності має намір укласти договори на отримання послуг та/або виконання робіт з фізичними особами – підприємцями. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр), окремі фізичні особи – підприємці мають податкову адресу на території України, що відповідно до чинного законодавства визначена
як тимчасово окупована. Зокрема, коли контрагенти – фізичні особи – підприємці, які вже проживають на підконтрольній Україні території, проте
не змінили в
Єдиному державному реєстрі адресу свого місцезнаходження та
не змінили місце основного обліку в органах державної податкової служби.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи зобов’язаний Банк утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми, виплачених фізичній особі – підприємцю, який зареєстрований на тимчасово окупованій території?

2. Чи можуть виплати таким фізичним особам – підприємцям розглядатися як виплати звичайній фізичні особі без статусу підприємця у разі неможливості підтвердження статусу платника податків (відсутність чинного витягу з ЄДР або довідки про обрання системи оподаткування)?

3. Чи виключає застосування до Банку положень п.п. 38.9 п. 38
підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та покладання на нього обов’язку податкового агента щодо сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору, у випадку доведення фізичною особою – підприємцем факту проживання на підконтрольній органам державної влади України території (надання довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції)?

Щодо питань першого-третього

Господарська діяльність – діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

20 березня 2025 року набрав чинності наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.03.2025 за № 380/43786.

Відповідно до ст. 50 Цивільного кодексу України фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом.

Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців здійснюється відповідно до Закону України від 15 березня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755) шляхом включення відомостей до Єдиного державного реєстру.

До Єдиного державного реєстру вносяться відомості, зокрема, про місцезнаходження фізичної особи – підприємця. Тобто зміна місцезнаходження фізичної особи – підприємця потребує державної реєстрації.

Згідно зі ст. 9 Закону № 755 у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження фізичної особи – підприємця (адресу місця проживання, за якою здійснюється зв’язок із фізичною особою – підприємцем).

Відповідно до статей 64 – 66 Кодексу взяття на облік та внесення змін до облікових даних юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей із Єдиного державного реєстру, наданих згідно із Законом № 755.

Пунктом 45.1 ст. 45 Кодексу визначено, що податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.

Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

Контролюючі органи отримують відомості з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію та інші реєстраційні дії у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами контролюючих органів для виконання покладених повноважень.

При цьому згідно з частиною другою ст. 13 Закону України від 15 квітня 2014 року № 1207-VІІ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон № 1207), здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами-підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.

Отже, для контролюючих органів першоджерелом відомостей щодо місцезнаходження фізичних осіб – підприємців є Єдиний державний реєстр, відомості з якого мають бути достовірними.

Відповідно до п. 38 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об’єднаних сил (ООС), для платників податків, які станом на 14 квітня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) на тимчасово окупованій території, що визнана такою відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями»
(далі – Постанова № 254), або в населених пунктах на лінії зіткнення, та/або платників податків, які мають об’єкти оподаткування місцевими податками, зборами на цих територіях, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 38 підрозділу 10 розділу
XX «Перехідні положення» Кодексу. Дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не поширюється на територію України, визнану тимчасово окупованою відповідно до Закону № 1207.

У п. 38 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу терміни вживаються в такому значенні, зокрема, тимчасово окупована територія – територія окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, визначена відповідно до Постанови № 254, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Перелік населених пунктів,
на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.

Тобто дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу застосовується на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об’єднаних сил (ООС).

Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада
2014 року № 1085-р затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі – Розпорядження № 1085).

Підпунктом 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення Кодексу» встановлено, що під час нарахування (виплати) фізичним особам – підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), доходу від здійснення ними підприємницької діяльності суб’єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов’язані утримати податок на доходи у джерела виплати. При цьому на таких осіб
не поширюється дія п. 177.8 ст. 177 та п.п. 2 п. 297.1 ст. 297 Кодексу.

Доходи від здійснення підприємницької діяльності, оподатковані відповідно до цього підпункту, не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичної особи – підприємця та/або доходу фізичної особи – підприємця платника – єдиного податку.

Водночас період проведення антитерористичної операції – це час між датою набрання чинності Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України (ст. 1 Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції»).

Разом з тим, Указом Президента України від 30.04.2018 № 116 уведене
в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях».

Таким чином, положення п.п. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу застосовуються на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об’єднаних сил (ООС) під час нарахування (виплати) фізичним особам – підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), визначена Розпорядженням № 1085.

При цьому, якщо населенні пункти, не входять до переліку, визначеного Розпорядженням № 1085, то положення п.п. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу до фізичних осіб – підприємців
не застосовуються, а отже оподаткування доходу, який виплачується зазначеним підприємцям оподатковується у порядку, визначеному ст. 177 або главою 1 розділу
XIV Кодексу в залежності від обраної системи оподаткування.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.