X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.10.2025 р. № 5466/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

        

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації

щодо відображення в обліку операцій із зарахування зустрічних однорідних вимог за договорами з надання поворотної фінансової допомоги та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство отримало поворотну фінансову допомогу від юридичної особи (замовника), яку на даний час немає можливості повернути.

У зв’язку із зазначеним Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1.  Чи можуть сторони зарахувати поворотну фінансову допомогу як оплату боргу, шляхом підписання протоколу зарахування зустрічних однорідних (грошових) вимог?

2. Чи вважається поворотна фінансова допомога короткостроковою, якщо вона була надана менш ніж на 12 місяців, а далі термін пролонгований ще на 6 місяців на підставі додаткової угоди до договору?

Відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг із питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, питання правомірності заліку зустрічних грошових вимог учасниками договору про надання поворотної фінансової допомоги, а також визнання такої допомоги короткостроковою у разі її пролонгації, не належить до компетенції ДПС.

Водночас повідомляємо, що ст. 601 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) передбачена можливість припинення зобов’язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або визначений моментом пред’явлення вимоги.

Випадки, у яких залік зустрічних однорідних вимог забороняється, прямо визначено ст. 602 ЦКУ.

Водночас зазначаємо, що у запиті Товариства відсутня інформація стосовно системи оподаткування, яку застосовує замовник – юридична особа. Тому звертаємо увагу, що відповідно до п. 291.6 ст. 291 Кодексу платники єдиного податку першої - третьої груп повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі - готівковій або безготівковій (у тому числі з використанням електронних грошей).

Отже, якщо юридична особа перебуває на спрощеній системі оподаткування першої - третьої груп зі сплатою єдиного податку, то така особа не має права здійснювати розрахунки не в грошовій формі - готівковій або безготівковій (у тому числі з використанням електронних грошей).

При цьому, правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України» (далі – Закон № 996).

Частиною першою ст. 9 Закону № 996 визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Відповідно до частини другої ст. 9 Закону № 996 первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів встановлено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704 (зі змінами та доповненнями).

Згідно з п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу поворотна фінансова допомога сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення.

Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відображення у бухгалтерському обліку операцій з отримання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги та заліку зустрічних грошових вимог учасниками договору про надання такої допомоги здійснюється згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.

Особливостей податкового обліку з податку на прибуток підприємств та різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями Кодексом не передбачено, якщо сторонами договору виступають резиденти.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996 ).

Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Отже,  з питання порядку відображення в бухгалтерському обліку операцій з отримання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги та заліку зустрічних грошових вимог учасниками договору про надання такої допомоги доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).