X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.10.2025 р. № 5528/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення (    ), щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що він є фізичною особою – підприємцем та перебуває на загальній системі оподаткування, платник ПДВ. Основний вид діяльності за КВКД 11.02 – виробництво виноградних вин. Діяльність проводиться за адресою реєстрації, виробництво вина із власної сировини (винограду), яка вирощується самостійно на власних земельних ділянках (садках), після збору, сировина передається у сховища, далі іде у власну переробку, з реалізацією готового продукту, а саме: вина у пляшках. Виробництво та продаж здійснюється на підставі Ліцензії. З метою подальшого розширення виробництва мною придбано сажанці винограду однорічного віку, які буде використано для висадки в грунт, та подальшого розширення виробництва продукції з отриманої сировини (ягода винограду). На зараз існує нагальна потреба в нових плантаціях виноградних саджанців.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

1. Чи можу я включити до витрат згідно п.п. 177.4.1 п. 177.4 ст. 177 Кодексу суму придбання для подальшого зниження податкових зобов’язань?

2. Які, можливо, податкові обов’язки виникають в мене додатково?

3. Витрати якого періоду це будуть, за умови отримання та оплати
у 2025 році?

4. Чи потрібно додаткове обґрунтування цих витрат?

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, встановлено ст. 177 Кодексу.

Згідно з п. 177.2 ст. 177 Кодексу об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи –підприємця.

Перелік витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням доходів фізичною особою – підприємцем, встановлено п. 177.4 ст. 177 Кодексу.

Згідно з підпунктом 177.4.6 пункту 177.4 статті 177 Кодексу фізичні
особи - підприємці на загальній системі оподаткування мають право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов'язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат. При цьому амортизації підлягають: витрати на придбання основних засобів та нематеріальних активів; витрати на самостійне виготовлення основних засобів, реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту).

Відповідно до підпункту 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 Кодексу основні засоби - матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Підпунктом 14.1.3 пункту 14.1 статті 14 ПКУ визначено, що амортизація - систематичний розподіл вартості основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів, що амортизується, протягом строку їх корисного використання (експлуатації).

Розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється із застосуванням прямолінійного методу нарахування амортизації, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об'єкта основних засобів та нематеріальних активів, яка амортизується, на строк корисного використання об'єкта основних засобів та нематеріальних активів (підпункт 177.4.7 пункт 177.4 стаття 177 ПКУ).

Облік вартості, яка амортизується, ведеться за кожним об'єктом
(підпункт 177.4.8 пункт
у 177.4 статті 177 ПКУ).

Частиною першою статті 51 Цивільного кодексу України встановлено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування має право (за власним бажанням) вести облік основних засобів з використанням Національного Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, зі змінами та доповненнями (далі - П(С)БО 7).

Придбані (створені) основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів (пункт 7 П(С)БО 7).

Підпунктом 177.4.9 п. 177.4 ст. 177 Кодексу встановлено, що амортизація нараховується протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів та нематеріальних активів, самостійно установленого фізичною особою, але не менше мінімально допустимого строку корисного використання об'єкта основних засобів та нематеріальних активів.

При цьому багаторічні насадження відносяться до 3 групи з мінімально допустимим строком корисного використання – 5 років.

Дія п.п. 177.4.9 п. 177.4 ст. 177 Кодексу поширюється виключно на об'єкти основних засобів та нематеріальних активів, витрати на придбання чи самостійне виготовлення яких підтверджені документально.

Відповідно до п. 177.10 п. 177 Кодексу фізичні особи – підприємці зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність (далі – Типова форма), та порядок ведення такого обліку затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261 «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» (далі –
Порядок № 261).

На підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід / понесено витрати, здійснюються записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати (п. 1 розділу I Порядку № 261).

Облік амортизаційних відрахувань основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до розділу IІІ Порядку № 261, зокрема, розрахунок амортизаційних відрахувань звітного періоду здійснюється у графах 10 – 12.

Враховуючи викладене, оскільки придбані Вами сажанці відносяться до багаторічних насаджень, тобто є основними засобами 3 групи, то фізична
особа – підприємець на загальній системі оподаткування має право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов'язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування за наявності підтверджуючих документів та за умови відповідного ведення окремого обліку таких витрат. При цьому
, нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання, та амортизується такий об’єкт протягом строку корисного використання.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.