X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.10.2025 р. № 5603/ІПК/99-00-19-03-04 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації селищної ради щодо надміру та/або помилково сплачених коштів  єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

У своєму зверненні селищна рада повідомила, що практична необхідність отримання податкової консультації виникла у зв’язку з наступними фактичними обставинами.

Відповідно до Закону України «Про добровільне обєднання територіальних громад», розпорядження Кабінету Міністрів України
від 13 травня 2020 року № 571-р «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Полтавської області», рішення селищної ради щодо реорганізації окремих сільських рад шляхом їх приєднання до селищної ради було розпочато процедуру реорганізації таких сільських рад, які в подальшому ввійшли до складу відповідної селищної територіальної громади Полтавської області.

Згідно зі статтею 8 Закону України «Про добровільне обєднання територіальних громад» обєднана теритріальна громада є правонаступником всього майна, прав та обовязків територіальних громад, що обєдналися, юридична особа – сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі обєднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обовязків всіх юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що обєдналися.

У зв’язку з викладеним, селищна Рада просить надати індивідуальну податкову консультацію з приводу:

1. Зарахування в рахунок майбутніх платежів надміру та/або помилково сплачених коштів  єдиного внеску реорганізованих сільських рад;

2. Чи можливе звернення селищної ради із заявою про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів  єдиного внеску реорганізованих сільських рад з урахуванням підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Щодо питання 1.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом України
від 08 липня  2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2464 зняття з обліку платників єдиного внеску здійснюється податковими органами на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором

після проведення передбачених законодавством перевірок платників та
проведення остаточного розрахунку.

Відповідно до пунктів 1 розділу ІV Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 листопада 2014 року № 1162, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 грудня 2014 р. за
№ 1553/26330 (із змінами) (далі – Порядок № 1162), п
роцедури щодо правильності нарахування та сплати єдиного внеску у зв’язку з припиненням платника єдиного внеску контролюючим органом розпочинаються та проводяться в разі одержання, зокрема, відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.

Після отримання від державного реєстратора відповідних відомостей  контролюючий орган проводить передбачену законодавством перевірку
платника щодо правильності нарахування та сплати єдиного внеску
(пункт 2 розділу ІV Порядку № 1162).

За результатами перевірки щодо правильності нарахування та сплати єдиного внеску платник здійснює остаточні розрахунки (пункт 3 розділу ІV Порядку № 1162).

Відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу ІІ Порядку ведення органами Державної податкової служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 березня 2021 р. за № 321/35943 (із змінами), інтегрована картка платника (далі - ІКП) містить  інформацію про первинні показники оперативного обліку, облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

При цьому, первинні показники оперативного обліку в ІКП відображаються в хронологічному порядку, тобто зарахування коштів, сплачених платником, проводиться в рахунок погашення грошових зобовязань з дотриманням черговості їх виникнення.

Враховуючи викладене, зарахування надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску реорганізованих сільських рад в рахунок майбутніх
платежів
селищної ради, як правонаступника реорганізованих рад, відображається в ІКП селищної ради за умови наявності таких коштів після перенесення відповідних облікових показників оперативного обліку з ІКП реорганізованих сільських рад до ІКП селищної ради з дотриманням хронології виникнення нарахованих та сплачених сум єдиного внеску.

Щодо питання 2.

Законом № 2464 передбачено, шо суми помилково сплаченого єдиного внеску зараховуються в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повертаються платникам у порядку і строки, визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок  безробіття (абзац перший частини тринадцятої статті 9 Закону № 2464).

Процедуру зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повернення платникам, на яких згідно із Законом № 2464 покладено обов’язок нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску, в тому числі тих, які сплачені через єдиний рахунок, врегульовано Порядком зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 23 липня 2021 року № 417, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09 вересня 2021 р. за
№ 1185/36807
(із змінами) (далі – Порядок № 417).

Згідно з пунктом 6 Порядку № 417 повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску здійснюється на підставі відповідної заяви платника, яка подається до територіального органу ДПС за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених коштів за формою, визначеною у додатку 1 до Порядку № 417 (далі - Заява).

Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі через електронний кабінет та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

До Заяви платник обов'язково додає копію розрахункового документа (квитанції, платіжного доручення тощо), що підтверджує сплату коштів на небюджетний рахунок за субрахунком 3556 «Рахунки для зарахування єдиного соціального внеску» (до Заяви в електронній формі - електронну копію зазначеного документа). Копія цього документа завіряється платником особисто.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 417 Заява залишається без задоволення у таких випадках:

невідповідність Заяви формі, визначеній у додатку 1 до Порядку № 417;

недостовірність викладеної у Заяві інформації;

подання Заяви не за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску;

наявність у платника заборгованості зі сплати єдиного внеску та/або фінансових санкцій;

ненадання документа, що додається до Заяви згідно з пунктом 6 Порядку № 417.

У разі відмови в задоволенні Заяви самостійний структурний підрозділ територіального органу ДПС, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, у терміни, визначені пунктом 9 Порядку № 417, надає платнику повідомлення з відмовою у поверненні коштів за підписом керівника цього підрозділу із зазначенням причин такої відмови. У разі подання Заяви в електронній формі таке повідомлення надається через електронний кабінет (пункт 11 Порядку № 417).

Враховуючи викладене, селищна рада відповідно до  Закону № 2464 має право подати заяву про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів  єдиного внеску з урахуванням положень Порядку № 417.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).