Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо окремих питань здійснення господарської діяльності юридичною особою - платником єдиного податку у разі реорганізації шляхом приєднання, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство повідомило, що є платником єдиного податку третьої групи та розглядає можливість реорганізації шляхом приєднання до себе іншого товариства, що є платником єдиного податку третьої групи.
Товариство, посилаючись на норми Кодексу, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:
Якщо платник єдиного податку третьої групи реорганізується шляхом приєднання до себе іншого платника єдиного податку третьої групи чи зберігає він статус платника єдиного податку третьої групи або йому потрібно повторно набувати статус платника єдиного податку третьої групи в порядку передбаченому пунктом 298.1.1 Кодексу?
Щодо зазначеного питання.
Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення визначений Цивільним кодексом України (далі - ЦКУ).
Згідно зі статтею 104 ЦКУ юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.
Державна реєстрація юридичних осіб та інші реєстраційні дії здійснюються відповідно до Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755) на підставі документів, зокрема, поданих заявником для державної реєстрації.
Відповідно до частини восьмої статті 4 Закону № 755 у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Частиною четвертою статті 17 Закону № 755 встановлено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п’ятою цієї статті, подається, зокрема, заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в якій також може зазначатися прохання про реєстрацію такої особи платником податку на додану вартість та/або про обрання спрощеної системи оподаткування, та/або про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Облік платників податків в контролюючих органах є похідною процедурою від державної реєстрації та здійснюється відповідно до норм статей 64 – 70 Кодексу.
Відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр), контролюючі органи отримують у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами ДПС.
До центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, одночасно з відомостями Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться у Єдиному державному реєстрі, технічним адміністратором Єдиного державного реєстру забезпечується передача відомостей з відповідної заяви про обрання спрощеної системи оподаткування та/або добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
На підставі такої заяви (відомостей) здійснюється реєстрація суб’єкта господарювання платником єдиного податку або платником ПДВ, або включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
У разі отримання з Єдиного державного реєстру відомостей з відповідної заяви контролюючий орган здійснює їх розгляд у встановленому порядку.
Таким чином, у разі приєднання юридичних осіб, стосовно юридичної особи до якої приєднуються, здійснюється державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, при цьому не відбувається припинення такої юридичної особи або створення нової юридичної особи.
Тобто, юридична особа – правонаступник продовжує перебувати на обліку в контролюючому органі з урахуванням внесених змін, відповідно, питання реєстрації такої юридичної особи як нового платника певного виду податку не розглядається.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Кодекс (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.
Пунктом 291.3 статті 291 Кодексу визначено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Кодексу.
До суб’єктів господарювання третьої групи, належать, зокрема, юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року (підпункт 3 пункту 291.4 статті 291 Кодексу).
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку першої - третьої груп здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1-298.1.4 статті 298 Кодексу (пункт 298.1 статті 298 Кодексу).
Форма та порядок подання заяви встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову політику (пункт 298.7 статті 298 Кодексу).
Підпунктом 298.3.1 пункту 298.3 статті 298 Кодексу визначено, що до заяви включаються відомості (за наявності) про:
1) зміну найменування суб'єкта господарювання (для юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові фізичної особи - підприємця, або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків);
2) зміну податкової адреси суб'єкта господарювання;
3) зміну місця провадження господарської діяльності;
4) зміну видів господарської діяльності;
5) зміну організаційно-правової форми юридичної особи;
6) дату (період) відмови від застосування спрощеної системи у зв'язку з переходом на сплату інших податків і зборів, встановлених цим Кодексом;
7) дату (період) припинення платником єдиного податку провадження господарської діяльності;
8) зміну групи та ставки платника єдиного податку.
Тому, у разі внесення змін, визначених підпунктом 298.3.1 пункту 298.3 статті 298 Кодексу, юридична особа - платник єдиного податку третьої групи - правонаступник, до якої приєднується інша юридична особа подає заяву про застосування спрощеної системи оподаткування
Нормами Кодексу не передбачено юридичною особою – платником єдиного податку третьої групи, до якої в результаті реорганізації приєднується інша юридична особа, повторного обрання спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
Водночас підпунктом 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 Кодексу визначено, що не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків.
Таким чином, з урахуванням норм ЦКУ у разі реорганізації юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи до якої приєднується інша юридична особа, створення нової юридичної особи не відбувається, а лише здійснюється державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, тому у разі дотримання вимог, встановлених статтею 291 Кодексу такий суб’єкт господарювання – платник єдиного податку третьої групи - правонаступник, продовжує застосовувати спрощену систему оподаткування та бути платником єдиного податку третьої групи.
Проте, якщо у разі реорганізації шляхом приєднання у правонаступника - платника єдиного податку третьої групи у статутному капіталі сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків, такий суб’єкт господарювання не може бути платником єдиного податку та в порядку визначеному Кодексом повинен відмовитися від спрощеної системи оподаткування та перейти на сплату інших податків та зборів.
Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |