Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ), щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням окремих вимог, зазначених у п. 1 розділу IV наказу Міністерства Фінансів України «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску», затвердженого 13 січня
2015 року, із змінами, що стосується нарахувань та доходів військовослужбовців Збройних сил України (далі – ЗСУ), визначених Порядком виплати грошового забезпечення військовослужбовцям ЗСУ та деяким іншим особам, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 07 червня 2018 року № 260, із змінами (далі – Порядок № 260) та Державним бюджетом України на 2025 рік
від 19 листопада 2024 року № 4059-IX, із змінами.
У зв’язку з цим, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи потрібно відображати у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску військових частин ЗСУ разову грошову допомогу до Дня незалежності україни, що передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня
2023 року № 1396 «Деякі питання соціального захисту осіб, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, ветеранів війни та осіб, що працюють в спеціальних умовах», Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та Закону України «Про жертви нацистських перслідувань»?
2. Чи потрібно у Додатку 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску ставити відмітку про «Наявність трудової книжки» для військовослужбовців ЗСУ?
3. Який приклад відображення даних військовослужбовця у Додатку 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску з кодом типу нарахувань «15 – грошове забезпечення, нараховане в поточному місяці за минулий звітний (податковий) період відповідно до Порядку № 260 є вірним за звітний місяць червень
2025 року із трьох запропонованих варінтів зазначених у Додатку?
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1396 «Деякі питання соціального захисту осіб, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, ветеранів війни та осіб, що працюють
в спеціальних умовах» (далі – Постанова № 1396) затверджено, зокрема:
Порядок використання коштів державного бюджету для виплати особам,
які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною або
за роботу в спеціальних умовах (далі – Порядок);
Порядок здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».
Пунктом 2 Постанови № 1396 установлено, що інформація про осіб (за категоріями), які мають право на отримання разової грошової виплати до Дня Незалежності України і не перебувають на обліку в Пенсійному фонді України, подається Пенсійному фонду України до 1 серпня поточного року, зокрема Міністерством оборони, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями.
Відповідно до п.п. 4 п. 4 Порядку бюджетні кошти спрямовуються на здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України відповідно до здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», затвердженого Постановою № 1396.
Бюджетні кошти розподіляються в межах бюджетних призначень і спрямовуються Пенсійному фонду України за напрямом, визначеним п.п. 4 п. 4 Порядку, - на підставі заявки (за формою, визначеною Міністерством соціальної політики, сім’ї та єдності України) на фінансування виплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої частиною п’ятою ст.ст. 12-15, п. 1 частини першої ст. 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і частиною третьою ст.ст. 61-64 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань» (далі – грошова допомога), і витрат на оплату послуг, пов’язаних з її виплатою та доставкою організаціями, які здійснюють виплату та доставку пенсій і грошової допомоги за місцем фактичного проживання (п.п. 4 п. 5 Порядку).
Пенсійний фонд України перераховує кошти для виплати грошової допомоги отримувачам грошової допомоги із числа військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх
справ, служби судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби, які проходять службу (крім пенсіонерів), - на небюджетні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби (абзац шостий п.п. 4 п. 5 Порядку).
Відповідно до п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов’язані, зокрема, подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Форма податкового Розрахунку і Порядок заповнення та подання податковими агентами податкового Розрахунку (далі – Порядок), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами.
Враховуючи викладене, оскільки нарахування та виплата доходу у вигляді одноразової грошової допомоги до Дня незалежності України військовослужбовцям здійснюється військовими частинами за рахунок коштів, отриманих від Пенсійного фонду України, то обов’язок щодо відображення вказаної виплати у Додатку 4ДФ до Розрахунку виникає у таких військових частин.
Крім того, відповідно до п. 1 розділу IV Порядку Додаток Д1 до Розрахунку «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» (далі – Додаток Д1) призначений для щомісячного формування платниками єдиного внеску щодо кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення).
Відомості, які містяться в Додатку 1 до Розрахунку належать до персоніфікованих даних, тобто таких, що обліковуються в Реєстрі застрахованих осіб.
При цьому слід зазначити, що Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань, формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – Державний реєстр), здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до Закону України від 08 липня
2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) (п. 1 частини першої
ст. 121 Закону № 2464).
Реєстр застрахованих осіб – це автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону (частина перша ст. 20 Закону № 2464).
Пунктом 3 частини першої ст. 121 Закону № 2464 визначено, що Пенсійний фонд України здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.
Разом з тим контролюючі органи здійснюють свою діяльність в межах повноважень та функцій, визначених ст. 191 Кодексу та Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 (зі змінами), зокрема, здійснюють контроль за збором та обліком єдиного внеску в розрізі страхувальників, а не застрахованих осіб.
Враховуючи викладене, відомості, які містяться, зокрема, в Додатку 1 до Розрахунку, належать до персоніфікованих даних, тобто таких, що обліковуються в Реєстрі застрахованих осіб.
У зв’язку з чим контроль та роз’яснення щодо відображення таких відомостей відповідно до ст.ст. 121, 141 Закону № 2464 здійснює Пенсійний фонд України.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |