X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.10.2025 р. № 5645/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   ) щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомляє, що у жовтні 2025 року працівнику підприємства буде нараховано і виплачено дохід за рішенням суду, а саме: середній заробіток за час вимушеного прогулу  та середній заробіток за час затримки виконання судового рішення при поновленні на роботу.

Платник податків у зверненні просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

1. Чи належить до фонду оплати праці дохід у вигляді середнього заробітку за час вимушеного прогулу і дохід у вигляді середнього заробітку за час затримання виконання судового рішення при поновленні на роботу?

2. За якою ставкою військового збору оподатковуються такі виплати, якщо вони нараховані за період до 01.12.2024 (до набрання чинності Закону України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану» (далі – Закон № 4015)).

Законом № 4015, який набрав чинності з 01.12.2024, внесено зміни до
п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Платниками військового збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено пунктом 164.2 статті 164 Кодексу, зокрема:

доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (підпункт 164.2.1
пункту 164.2 статті 164 Кодексу);

інші доходи, крім зазначених у статті 165 Кодексу (підпункт 164.2.20 пункту 164.2 статті 164 Кодексу).

Відповідно до підпункту 14.1.48 пункту 14.1 статті 14 Кодексу заробітна плата для цілей розділу IV Кодексу – основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених
у
підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною підпунктом 4 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення»
Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу 5 відсотків від об’єкта оподаткування (підпункт 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Згідно з підпунктом 1.5 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у статті 171 Кодексу, зокрема, податкові агенти.

Таким чином, дохід у вигляді середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу (за період до 01.12.2024р.), нарахований та виплачений юридичною особою (роботодавцем) за рішенням суду на користь фізичної особи (працівника) у грудні 2024 року, оподатковується військовим збором за ставкою 5 відсотків, незалежно за які періоди такий дохід нараховується.

Таким чином, дохід у вигляді середнього заробітку за час вимушеного прогулу та середнього заробітку за час затримки виконання судового рішення при поновленні на роботу, нарахований у жовтня 2025 року юридичною особою на користь працівник на підставі рішенням, включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків та оподатковується військовим збором за ставкою 5 відсотків, незалежно за які періоди такий дохід нараховується.

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 903, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері праці, трудових відносин.

Отже, з питання щодо включення до фонду оплати праці доходу у вигляді середнього заробітку за час вимушеного прогулу та середнього заробітку за час затримки виконання судового рішення при поновленні на роботу, доцільно звернутися до Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.