Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення ( ) щодо застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У зверненні платник податків зазначає, що є контролюючою особою контрольованої іноземної компанії (далі – КІК ( ). Практична необхідність отримання податкової консультації пов’язана зі складністю застосування окремих норм Кодексу та полягає у необхідності з’ясування порядку заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК) за звітний період (2024 рік) та необхідності уточнення звітів про КІК за 2022, 2023 роки.
Враховуючи наведене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань.
Щодо питань першого – п’ятого
Контрольованою іноземною компанією (далі – КІК) визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39².1.1 пункту 39².1 статті 39² розділу I Кодексу).
Підпунктом 392.1.2. пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК.
Згідно із підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Отже, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік.
У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.
Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого Звіту про КІК загальний оподатковуваний дохід не змінюється, така контролююча особа подає тільки повний Звіт про КІК, при цьому уточнююча декларація про майновий стан і доходи не подається.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі – Порядок).
Згідно з пунктом 7 розділу І Порядку Звіт про КІК та скорочений Звіт про КІК подається щодо кожної КІК окремо.
Відповідно до підпункту 392.3.4 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу встановлено, що скоригований прибуток КІК, визначений в іноземній валюті, підлягає перерахунку в гривню за середньозваженим офіційним курсом НБУ за звітний (податковий) період.
Так, у графі 21 Звіту про КІК зазначається код валюти, яка визначена як валюта звітності КІК.
У графі 21.1 Звіту про КІК зазначається валюта звітності КІК.
У графі 21.2 Звіту про КІК зазначається середньозважений офіційний курс НБУ за звітний (податковий) період.
В той же час, у графах 22-25, 26, 29, 30, 34 Звіту про КІК контролююча особа відображає фінансові показники КІК у перерахунку на гривню за середньозваженим офіційним курсом НБУ за звітний (податковий) період, який зазначається у графі 21.2 Звіту про КІК.
Згідно зі статтею 36 Закону України «Про Національний банк України» визначено, що НБУ розраховує та оприлюднює офіційний курс гривні до іноземних валют. Разом з тим, відповідно до листа НБУ від 23.05.2024
№ 40-0009/40085 (далі – Лист НБУ) законодавство України не містить норм, які уповноважують НБУ визначати середньозважений курс гривні до іноземної валюти.
Формула розрахунку середньозваженого курсу гривні до іноземних валют, наведена у листі НБУ від 22.03.2004 № 13-410/1390 «Щодо визначення середньорічного курсу», а саме:
∑=
, де Кi – значення курсу в періоді, ni – кількість днів у періоді, i – індекс періоду, протягом якого курс не змінювався.
Стосовно приведеної вище формули у листі НБУ зазначаємо, що за сутністю це є формулою розрахунку середньоарифметичного показника за необхідний період, оскільки обчислюється додаванням групи значень за період та діленням цієї суми на кількість таких чисел. Водночас середньозважений показник – це такий середній показник, який ураховує вагу різних значень, на основі яких воно розраховується.
Інформація щодо офіційного курсу гривні до іноземних валют щоденно розміщується на сторінці офіційного Інтернет-представництва НБУ за посиланням: https://bank.gov.ua/ua/markets/exchangerates.
Інформацію щодо середнього за період офіційного курсу гривні до іноземних валют НБУ оприлюднює на сторінках свого офіційного Інтернет-представництва (за посиланням: https://bank.gov.ua/files/Exchange_r.xls).
Порядок визначення показника «Середній за період курс гривні до іноземних валют» наведений в Спеціальному Стандарті Поширення даних та оприлюднюється НБУ на сторінках свого офіційного Інтернет-представництва (за посиланням: https://bank.gov.ua/ua/statistic/sdds).
Підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу визначений перелік показників (інформації), що мають бути включені до Звіту про КІК.
У формі Звіту про КІК та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення.
Отже, графи Звіту про КІК, що містять показники для декларування, підлягають заповненню.
Так, у графі 24 Звіту про КІК зазначається прибуток до оподаткування КІК відповідно до даних фінансової звітності. Графа обов’язкова до заповнення (містить числове поле, може бути як від’ємним так і додатним (відповідно із знаком «-» або без цього знаку перед числовим значенням), зазначається в гривнях без копійок.
Таким чином, у графі 24 Звіту про КІК відображається інформація щодо прибутку або збитку КІК за результатами звітного періоду відповідно до показників фінансової звітності КІК.
У графі 25 (графи 25.1 – 25.3) Звіту про КІК відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу.
Графи 25.1 – 25.3 Звіту про КІК є обов’язковими для заповнення, містять числове поле та заповнюються в гривнях без копійок, можуть бути як додатними так і від’ємними або дорівнювати нулю.
У графі 26 Звіту про КІК зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 х графу 17.1/100).
У графі 17 Звіту про КІК зазначається «Розмір частки в контрольованій іноземній компанії».
Разом з тим, у графі 27 Звіту про КІК зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування (містить числове поле). Зазначається в гривнях без копійок.
У графі 28 Звіту про КІК зазначаються умови звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до таких умов:
у графі 28.1 Звіту про КІК - якщо між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та виконується будь-яка з умов, зазначена у графах 28.1.1, 28.1.2 Звіту про КІК (зазначається одна або декілька підстав);
у графі 28.2 Звіту про КІК - якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, але такі доходи визнаються активними, за умови, що КІК виконує умови, зазначені у графах 28.2.1, 28.2.2 Звіту про КІК (зазначається одна або декілька підстав);
у графі 28.3 Звіту про КІК - якщо скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 39 2.4.1 пункту 39 2.4 статті 39 2 розділу I Кодексу, якщо виконується будь-яка з умов, визначена у графах 28.3.1, 28.3.2, 28.3.3 Звіту про КІК (зазначається одна або декілька підстав).
Підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що у разі, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень
підпункту 39 2.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.
Разом з тим, при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК з відображенням умов такого звільнення.
У графі 28 Звіту про КІК у разі, якщо у графі 27 Звіту про КІК проставлено значення більше нуля, обов’язково має бути зазначено відмітка(и) стосовно умови або умов звільнення від оподаткування прибутку КІК.
У разі відображення у графі 28 Звіту про КІК умов(и), на підставі якої/яких оподаткований прибуток КІК звільняється від оподаткування, у графах 25.1 – 25.3 Звіту про КІК проставляється нуль.
Відповідно до пункту 10 розділу І Порядку у разі якщо платник податків виявив, що у раніше поданому Звіті про КІК/скороченому Звіті про КІК інформація надана не в повному обсязі або Звіт про КІК/скорочений Звіт про КІК містить помилки чи недоліки, такий платник податків має право подати:
новий Звіт про КІК/скорочений Звіт про КІК (з позначкою «звітний новий») до граничного строку подання Звіту про КІК/скороченого Звіту про КІК за такий самий звітний період;
уточнюючий Звіт про КІК/скорочений Звіт про КІК (з позначкою «уточнюючий») після граничного строку подання Звіту про КІК/скороченого Звіту про КІК за такий самий звітний період.
Новий та уточнюючий звіти повинні містити повну інформацію про КІК за звітний рік, як передбачено при складанні основного Звіту про КІК/скороченого Звіту про КІК (з позначкою «звітний»).
Згідно з підпунктом «ж» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 Кодексу в Звіті про КІК зазначається, зокрема, перелік операцій КІК компанії з нерезидентами - пов’язаними особами, нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, а також з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку організаційно-правових форм, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.21 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу.
У Кодексі чітко визначено поняття «нерезидент».
Так у підпункті 14.1.122 пункту 14.1 статті 14 Кодексу зазначено, що нерезиденти - це:
а) іноземні компанії, організації, партнерства та інші об’єднання осіб, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, а також правові утворення без статусу юридичної особи, створені відповідно до законодавства іноземних держав або територій, які не є резидентами України, відповідно до положень Кодексу;
б) дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні;
в) фізичні особи, які не є резидентами України.
У графах 31 - 33 Звіту про КІК за звітні податкові періоди 2022 – 2024 роки відображаються операції КІК з нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидентами, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:
у графі 31 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України
(далі – КМУ) відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2
статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2
статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977»;
у графі 32 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку);
у графі 33 Звіту про КІК зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку організаційно-правових форм, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу), з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою КМУ від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм».
Така інформація відображається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.
У графі «Перелік операцій» достатньо вказати назву операції без її деталізації. Водночас слід зазначити, що Порядком та Формою Звіту про КІК не передбачено вимогу щодо відображення сум операцій КІК у графах 31 - 33 Звіту про КІК.
Поняття «операція» для цілей заповнення граф 31–33 Звіту про КІК слід розуміти як, будь-яку дію або сукупність дій КІК, що має економічний зміст та впливає або може вплинути на її фінансові результати, структуру активів, зобов’язань чи власного капіталу. У межах Звіту про КІК поняття «операція» охоплює як фактично здійснені дії (наприклад, продаж, придбання, отримання послуг, надання фінансування), так і інші економічні взаємодії, що впливають на показники діяльності КІК незалежно від їх відображення у бухгалтерському обліку.
Таким чином, з урахуванням зазначеного вище, у разі подання Звітів про КІК за 2022-2024 роки, якщо іноземна компанія здійснювала операції з нерезидентами-пов’язаними особами, з нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого КМУ відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1
пункту 39.2 розділу І Кодексу або які є резидентами цих держав, або організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого КМУ відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу (у редакції, що діяла до 01.01.2025), то такі операції підлягають відображенню у графах 31 – 33 Звіту про КІК.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |