X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.10.2025 р. № 5673/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) на отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно практичних аспектів впровадження та використання електронної акцизної марки та, керуючись підпунктом «в» підпункту 69.41.3 пункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є провідним оператором бізнес-комунікацій, що успішно працює на ринку України понад 10 років. Товариство впровадило на ринок власний продукт – Програмний РРО. Товариство є платником податку на прибуток на особливих умовах, віднесено до платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.

Товариство у зверненні просить надати індивідуальну податкову консультацію на питання, які виникли у з’ясуванні практичних аспектів впровадження та використання електронної акцизної марки (е - акцизна марка) відповідно до чинного законодавства та нормативних вимог ДПС, зокрема в контексті застосування РРО, а саме:

Який формат має е-акцизна марка?

Просимо надати технічну специфікацію, а саме:

довжина коду (кількість символів); складові: кількість літер/цифр;

допустимість спеціальних символів;

структура (чи передбачено структурування, наприклад за UID, серією, датою, тощо).

  1. Яка інформація зашифрована у Data Matrix-коді е- акцизної марки?

які саме поля містить код, наприклад: UID (унікальний ідентифікатор) марки; дата випуску; виробник/імпортер; серія/тип продукції.

  1. Які сканери є сумісними з Data Matrix-кодом е- акцизної марки?

надати приклади моделей (марка, модель), які гарантовано коректно зчитують Data Matrix цього формату.

4.-Чи повинне програмне забезпечення суб’єкта господарювання, таке як ПРРО, здійснювати верифікацію е-акцизної марки під час продажу підакцизного товару?

Якщо відповідь «так», просимо також:

4.1. Надати посилання на документацію АРІ (прикладний програмний інтерфейс), яке регламентує або описує процес верифікації е-акцизної марки у режимі онлайн (або у іншому форматі) – технічні специфікації запитів та відповідей, авторизація, частота запитів, тощо.

4.2. Пояснити, яких дій має вжити касир у разі, якщо марка визнана недійсною (не проходить перевірку в реєстрі/анульована/фальсифікована), зокрема:

чи дозволено проводити продаж такого товару?

які службові документи повинні бути оформлені?

чи є передбачені дії для касира у ПРРО (наприклад: службове повідомлення, блокування продажу, службова видача/акт)?

5.-Яка відповідальність передбачена для продавця у разі реалізації товару з невалідною маркою (штраф, блокування ліцензії, тощо)?

 

Щодо питань 1 4, 4.1

 

Законом України від 29 червня 2023 року № 3173-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі – Закон № 3173), який, крім окремих його норм, вводиться в дію з 1 січня 2026 року, Кодекс доповнено положеннями щодо, зокрема, електронної марки акцизного податку, електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Зокрема, в Кодексі надано визначення термінів:

електронна марка акцизного податку як сукупність даних, що складається з унікального ідентифікатора та інших даних Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретаху підпункті 14.1.41 пункту 14.1 статті 14 Кодексу;

унікальний ідентифікатор як унікальний літерно-цифровий код, що складається з серійного номера електронної марки акцизного податку та інших даних, формується за допомогою програмних засобів Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – у підпункті 14.1.43 пункту 14.1 статті 14 Кодексу;

графічний елемент електронної марки акцизного податку як відображення унікального ідентифікатора електронної марки акцизного податку у вигляді Датаматрікс коду (DataMatrix) – у підпункті 14.1.45 пункту 14.1 статті 14 Кодексу. Разом з графічним елементом електронної марки акцизного податку забезпечується нанесення елементів, придатних для читання людиною у форматі перших дванадцяти символів унікального ідентифікатора;

серійний номер електронної марки акцизного податку як послідовність літер і цифр, що генеруються в автоматичному режимі програмними засобами Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – у підпункті 14.1.46 пункту 14.1 статті 14 Кодексу.

Статтею 234 «Електронна марка акцизного податку» Кодексу у редакції, передбаченої Законом № 3173, врегульовано питання, пов’язані, зокрема, з формуванням електронних марок акцизного податку, замовленням на їх формування, присвоєння ним відповідного статусу – електронна марка активована; електронна марка деактивована, електронна марка погашена.

Відповідно до пункту 234.2 статті 234 Кодексу у редакції, передбаченої Законом № 3173, унікальний ідентифікатор для кожного окремого виду товару (продукції), що підлягає маркуванню, складається з таких елементів даних (та послідовності):

для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених на території України:

1) перші три символи - літери та цифри, з яких складається ідентифікаційний код емітента унікальних ідентифікаторів електронних марок акцизного податку;

2) наступні дев’ять символів - серійний номер електронної марки;

3) наступні символи - індивідуальний штриховий код товару (продукції) та/або: літери та цифри, з яких складається код економічного оператора, код (код виробу), що дає змогу визначати такі дані:

об’єкт економічного оператора за місцем виробництва товару (продукції);

обладнання для пакування пачки (одиничної упаковки) тютюнових виробів (не застосовується для продукції, повністю виготовленої вручну);

опис товару - код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД відповідно до підпункту 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, кількість одиниць у пачці, вага товару (продукції), для рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - об’єм картриджа, заправного контейнера та інших ємностей, вміст нікотину та розмір максимальної роздрібної ціни на тютюнові вироби або рідини, що використовуються в електронних сигаретах;

4) відмітки часу у вигляді восьмизначної цифрової послідовності у форматі РРММДДгг на позначення дати та часу виробництва;

для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ввезених (імпортованих) на митну територію України:

1) перші три символи - літери та цифри, з яких складається ідентифікаційний код емітента унікальних ідентифікаторів електронних марок;

2) наступні дев’ять символів - серійний номер електронної марки;

3) наступні символи:

літери та цифри, з яких складається код економічного оператора, код («код виробу»), що дає змогу визначати такі дані:

місце виробництва;

опис товару - код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД відповідно до підпункту 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, кількість одиниць у пачці, вага товару (продукції), для рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - об’єм картриджа, заправного контейнера та інших ємностей, вміст нікотину та розмір максимальної роздрібної ціни на тютюнові вироби або рідини, що використовуються в електронних сигаретах;

для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених у державах - членах Європейського Союзу та ввезених (імпортованих) на митну територію України, на кожну одиничну упаковку таких виробів наносяться унікальні ідентифікатори, сформовані відповідно до нормативних актів Європейського Союзу з питань, що стосуються створення та забезпечення функціонування системи відстеження тютюнових виробів;

для алкогольних напоїв, вироблених на території України:

1) перші три символи - літери та цифри, з яких складається ідентифікаційний код емітента унікальних ідентифікаторів електронних марок;

2) наступні дев’ять символів - серійний номер електронної марки;

3) наступні символи:

літери та цифри, з яких складається код економічного оператора, об’єкт економічного оператора за місцем виробництва товару (продукції), опис товару - код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД відповідно до підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, місткість тари та відсоток вмісту спирту етилового;

для алкогольних напоїв, ввезених (імпортованих) на митну територію України:

1) перші три символи - літери та цифри, з яких складається ідентифікаційний код емітента унікальних ідентифікаторів електронних марок;

2) наступні дев’ять символів - серійний номер електронної марки;

3) наступні символи:

літери та цифри, з яких складається код економічного оператора, опис товару - код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД відповідно до підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, місткість тари та відсоток вмісту спирту етилового.

Відповідно  до  пункту  234.8  статті 234  Кодексу у  разі  реалізації  товарів

(продукції), що підлягають маркуванню, кінцевому споживачу відомості про погашення електронних марок вносяться до Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, автоматично на підставі даних про такі електронні марки, що містяться в розрахункових документах, сформованих реєстраторами розрахункових операцій / програмними реєстраторами розрахункових операцій.

Частиною першою статті 1 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) надано визначення термінів:

акцизний електронний документ (АЕД) - електронний документ, що складається економічним оператором за допомогою програмних засобів Електронної системи у порядку, визначеному цим Законом, для забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів (продукції) (пункт 1 частини першої статті 1 Закон № 3817);

економічний оператор – суб’єкт господарювання, що здійснює виробництво на митній території України та/або ввезення на митну територію України, та/або оптову та/або роздрібну торгівлю товарами (продукцією), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку (пункт 22 частини першої статті 1 Закон № 3817);

електронна простежуваність обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (електронна простежуваність) – відображення обігу товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, в Електронній системі на всіх етапах переміщення таких товарів (продукції) від виробника/імпортера до кінцевого споживача (пункт 23 частини першої статті 1 Закон № 3817);

Електронна система обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (Електронна система), - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує формування електронних марок акцизного податку, обробку та зберігання інформації про товари (продукцію), марковані графічними елементами електронних марок акцизного податку, а також взаємодію програмними засобами між державними органами, юридичними або фізичними особами, у тому числі фізичними особами - підприємцями, з метою забезпечення електронної простежуваності обігу таких товарів (продукції) (пункт 24 частини першої статті 1 Закону № 3817);

пристрій сканування - електронний приймально-передавальний апарат (стаціонарний або переносний), що дає змогу шляхом зчитування (сканування) графічного елемента електронної марки акцизного податку, штрихового та/або Датаматрікс (DataMatrix) коду унікального групового ідентифікатора вносити та/або отримувати дані до/з Електронної системи, дані щодо такої електронної марки акцизного податку або унікального групового ідентифікатора (пункт 72 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Здійснення електронної простежуваності регламентоване розділом VIII «Електронна простежуваність» Закону № 3817, норми якого набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року.

Відповідно до частини четвертої статті 56 Закону № 3817 власником (держателем) Електронної системи є держава в особі центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах цифровізації, цифрового розвитку, інформатизації, у сфері надання електронних та адміністративних послуг. Майнові права інтелектуальної власності на комп’ютерну програму, що забезпечує діяльність Електронної системи, та компіляції даних Електронної системи належать державі.

Згідно з частиною п’ятою статті 56 Закону № 3817 технічним адміністратором Електронної системи (далі - технічний адміністратор) є визначене Кабінетом Міністрів України державне підприємство, яке належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах цифровізації, цифрового розвитку, інформатизації, у сфері надання електронних та адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 226.1 статті 226 Кодексу, у редакції передбаченої Законом № 3173, економічні оператори, зокрема, забезпечують:

внесення до Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, достовірної та повної інформації, передбаченої Кодексом;

виконання вимог щодо складання акцизного електронного документа, направлення відповідних повідомлень до Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, у визначених Кодексом випадках.

Згідно із частиною другою статті 58 Закону № 3817 для забезпечення можливості визначення фактичного переміщення вироблених в Україні або ввезених на митну територію України товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку відповідно до цього Закону, економічні оператори після реєстрації в Електронній системі повинні внести до Електронної системи відомості про, зокрема:

деактивацію електронної марки акцизного податку;

погашення електронної марки акцизного податку (у випадках, визначених абзацами п’ятим і шостим пункту 234.8 статті 234 Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 60 Закону № 3817 на дату отримання товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, економічним оператором - покупцем/отримувачем дані АЕД перевіряються таким економічним оператором шляхом зчитування (сканування) графічних елементів електронних марок акцизного податку або унікальних групових ідентифікаторів, нанесених на такі товари (продукцію), та підтверджуються ним шляхом накладення на такий АЕД кваліфікованого електронного підпису економічного оператора - покупця/отримувача або його уповноваженого представника.

У разі виявлення економічним оператором - покупцем/отримувачем розбіжностей між даними АЕД та фактично отриманими товарами (продукцією), маркованими графічними елементами електронних марок акцизного податку, такий економічний оператор не пізніше наступного робочого дня за днем виявлення такого факту зобов’язаний поінформувати про це економічного оператора - продавця/постачальника за допомогою програмних засобів Електронної системи шляхом складення одного з таких повідомлень:

про невідповідність даних АЕД для внесення економічним оператором - продавцем/постачальником відповідних змін до АЕД;

про невідповідність отриманих товарів (продукції) для подальшого повернення таких товарів (продукції), щодо яких виявлено розбіжності з АЕД, продавцю/постачальнику.

До дати внесення відповідних змін продавцем/постачальником до АЕД отриманий товар (продукція) не може бути переданий/реалізований іншим суб’єктам господарювання або реалізований кінцевим споживачам (крім випадків отримання товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, унікальні ідентифікатори яких зазначені в АЕД, та у кількості не більше ніж зазначено в АЕД).

У разі виявлення економічним оператором - покупцем/отримувачем невідповідності отриманих товарів (продукції) або недоліків в отриманих товарах (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, такий економічний оператор не пізніше наступного робочого дня за днем виявлення таких фактів за допомогою програмних засобів Електронної системи складає повідомлення про виявлені невідповідності/недоліки. У такому разі економічний оператор - покупець/отримувач зобов’язаний повернути такі товари (продукцію) продавцю/постачальнику та на дату такого повернення за допомогою програмних засобів Електронної системи скласти АЕД з ознакою «повернення товару (продукції)» або «повернення товару (продукції) для усунення недоліків», до якого в обов’язковому порядку додаються сканкопії документів, що підтверджують виявлені невідповідності/недоліки товарів (продукції).

У разі неможливості внесення продавцем/постачальником змін до АЕД такий АЕД анулюється економічним оператором - постачальником/продавцем.

Пунктом 16 розділу XIII «Перехідні положення» Закону № 3817 визначено, що з 1 січня 2026 року маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, графічними елементами електронних марок акцизного податку здійснюється виключно в порядку, визначеному Кодексом та Законом № 3817.

Отже, основні вимоги до електронної марки акцизного податку, в тому числі присвоєння електронній марці відповідного статусу, Електронної системи, електронної простежуваності визначено нормами Кодексу та Закону № 3817.

Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 2024 року № 1142 «Деякі питання створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольни