X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.10.2025 р. № 5717/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства щодо окремих норм законодавства стосовно ліцензування виробництва спирту етилового та біоетанолу та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України                                  (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що здійснює виробництво спирту етилового на підставі ліцензії терміном дії по 08.10.2026, виданої Державною податковою службою України.

Товариство зазначає, що згідно з пунктом 6 статті 3 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) субєктам господарювання які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового чи ліцензію на право виробництва біоетанолу, дозволяється виробництво спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого, біоетанолу на підставі наявної ліцензії за визначених цим пунктом умов.

 Товариство запитує:

1. Чи свідчать норми пункту 6 статті 3 Закону № 3817 про те, що суб’єкти господарювання,  які  мають  ліцензію  на  право  виробництва  спирту етилового

можуть одночасно здійснювати виробництво спирту етилового ректифікованого та біоетанолу, або спиту етилового денатурованого, за умови зберігання зазначеної продукції у різних ємностях?

2. Чи буде у суб’єкта господарювання наявна ліцензія на право виробництва спирту етилового відображена одночасно у відповідних єдиних реєстрах виробників спирту етилового та виробників біоетанолу, якщо суб’єкт господарювання почне виробляти даний вид продукції згідно з вимогами                статті 3 Закону № 3817?

 

Щодо зазначених питань

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, біоетанолом, а також посилення боротьби з його незаконним виробництвом та обігом на території України визначає Закон № 3817.

Частиною першою ст. 1 Закону № 3817 визначено, що:

ліцензія – право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (пункт 40 частини першої статті 1                  Закону № 3817);

біоетанол –  спирт етиловий зневоджений, вироблений з біомаси або із спирту етилового-сирцю для використання як біопалива або біокомпонента, що відноситься до товарної позиції 2207 згідно з УКТЗЕД (пункт 3 частини першої    статті 1 Закону № 3817);

спирт етиловий – спирт, що класифікується в товарних позиціях 2207 і 2208 згідно з УКТЗЕД та вироблений із сільськогосподарської продукції або з нехарчових видів сировини за спеціальними технологіями (пункт 80 частини першої статі 1 Закону № 3817).

Основні вимоги до виробництва, зокрема, біоетанолу визначено статтею 3                       Закону № 3817.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 3817 виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу здійснюється суб’єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію: на право виробництва спирту етилового, на право виробництва спиртових дистилятів, на право виробництва біоетанолу.

Виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу та алкогольних напоїв, для виробництва яких використовуються спирт етиловий та/або спиртові дистиляти, здійснюється за умови внесення місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу до Єдиного реєстру місць зберігання (частина восьма статті 3 Закону № 3817).

Відповідно до частини восьмої статті 41 Закону № 3817 ліцензії на право виробництва, зокрема, спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, надаються окремо на кожне місце провадження відповідного виду господарської діяльності.

Водночас, згідно з частиною шостою ст. 3 Закону № 3817 суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового чи ліцензію на право виробництва біоетанолу, дозволяється виробництво спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого, біоетанолу на підставі наявної ліцензії за таких умов:

1) дотримання вимог статті 230 Кодексу;

2) денатурація спирту етилового неденатурованого здійснюється у присутності представника контролюючого органу на акцизному складі з оформленням акта про денатурацію довільної форми, в якому зазначаються обсяг спирту етилового неденатурованого в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20°С, використаного для виробництва спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу, та кількість денатуруючих добавок, використаних під час денатурації;

3) зберігання спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу здійснюється у ємностях із вжиттям заходів, що унеможливлюють їх змішування із спиртом етиловим неденатурованим. Додаткова реєстрація таких місць зберігання спирту в Єдиному реєстрі місць зберігання не здійснюється;

4) суб’єкти господарювання, які мають намір виробляти інший вид спирту етилового та/або біоетанол, надсилають до податкового органу у паперовій або електронній формі в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу України, повідомлення про наявність технічних можливостей для такого виробництва;

5) денатурація спирту етилового неденатурованого здійснюється у приміщеннях, відокремлених від приміщень, в яких здійснюється виробництво спирту етилового неденатурованого, а зберігання спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу здійснюється у ємностях, розташованих у приміщеннях, відокремлених від приміщень зберігання спирту етилового неденатурованого, або у ємностях транспортних засобів, призначених для транспортування виключно спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу.

Згідно з частиною дев’ятою статті 34 Закону № 3817 у разі якщо після отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у ліцензіата відбулися зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, такий ліцензіат зобов’язаний протягом 30 календарних днів з дня настання події, що спричинила відповідні зміни, подати до органу ліцензування заяву про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Відповідно до пункту 5 частини девятої статті 34 Закону № 3817 заява про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, подається у разі зміни переліку кодів товарів (продукції), що вироблятимуться, згідно з УКТЗЕД.

Пунктом 5 частини десятої статті 34 Закону № 3817 визначено, що у заяві про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, зазначається відомості, новий перелік кодів товарів (продукції), що вироблятимуться, згідно з УКТЗЕД  – у разі зміни переліку кодів товарів (продукції), що вироблятимуться згідно з УКТЗЕД (для ліцензій на право виробництва, зокрема, спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу).

Вимоги до атестації виробництва, зокрема, спирту етилового та біоетанолу,  передбачені статтею 33 Закону № 3817.

Відповідно до частини першої статті 33 Закону № 3817 суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво, зокрема, спирту етилового та біоетанолу підлягають обов’язковій атестації на відповідність повного технологічного циклу виробництва спирту етилового та біоетанолу.

Атестація суб’єктів господарювання, визначених частиною першою цієї статті, проводиться органом державної влади та/або підприємством, установою, організацією, утвореними або визначеними Кабінетом Міністрів України, за участю посадової особи/посадових осіб органу ліцензування (частина друга              статті 33 Закону № 3817).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 року     № 1182-р «Про визначення державного підприємства, що проводить атестацію виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини» державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (код згідно                                          з ЄДРПОУ 02568182) уповноважено проводити атестацію виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.

Згідно з частиною четвертою ст. 33 Закону № 3817 орган державної влади та/або підприємство, установа, організація, що проводить атестацію, зобов’язані надати заявнику комплект зразків документів для атестації протягом трьох робочих днів з дня подання заяви.

Отже, Товариство може здійснювати виробництво біоетанолу за наявності діючої ліцензії на право виробництва спирту етилового неденатурованого за обов’язкового дотримання всіх умов, передбачених частиною шостою статті 3  Закону № 3817, та вимог статті 33 Закону № 3817 щодо атестації на відповідність повного технологічного циклу виробництва біоетанолу. Також у Товариства   виникає необхідність внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Відповідно до пункту 5 частини другої статті 46 Закону № 3817 підставою для прийняття органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності є невідповідність відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів, зокрема, з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, та/або документів, доданих до заяви про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, заяви про внесення змін до відомостей, що містяться у таких реєстрах, фактичним даним, виявленим контролюючим органом у ході перевірки та зафіксованим в акті такої перевірки (крім випадків, коли така невідповідність зумовлена зміною назви області, району, населеного пункту, вулиці, іншого об’єкта топоніміки населених пунктів відповідно до законодавства України або зміною кодів адміністративно-територіальних одиниць чи територій територіальних громад згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).