X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.10.2025 р. № 5747/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення … (далі – Підприємство) від … (вх. ДПС № … від …) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до тексту звернення, Підприємство здійснює діяльність з комплексного обслуговування об’єктів нерухомості, зокрема, надає послуги з управління багатоквартирними будинками, обслуговування інженерної інфраструктури житлових будинків, прибудинкових територій та офісних центрів, а також забезпечує комплекс сервісних послуг.

У зв’язку із початком співпраці Підприємства з АТ «Банк» виникла практична необхідність отримання податкової консультації щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмних РРО
(далі – ПРРО) у випадку використання
платіжної інфраструктури «Банк».

Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи вважається платіжна система АТ «Банк» такою, що відповідає критеріям «банківських систем дистанційного обслуговування» та/або «сервісів переказу коштів» у розумінні пункту 14 статті 9 Закону України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265)
?

2. Чи буде Підприємство як суб’єкт господарювання звільнене від обов’язку застосування РРО / ПРРО у випадку, якщо оплата за послуги здійснюватиметься виключно шляхом інтернет-еквайрингу через АТ «Банк»?

З питань можливості віднесення тих чи інших продуктів до банківських систем дистанційного обслуговування чи сервісів переказу коштів слід виходити з того, що «система дистанційного обслуговування» є продуктом банку, що пропонується / надається банком своїм клієнтам (фізичним особам / суб’єктам господарювання) та який надає можливість клієнтам без фізичного відвідування банку отримувати послуги банку щодо ініціювання переказу коштів з/на рахунки клієнтів з використанням як платіжних доручень, так і з використанням інших платіжних інструментів (зокрема, платіжних карток), а також здійснювати інші операції (отримання довідок, обмін валют, і т. ін).

Банківська система дистанційного обслуговування може бути реалізована на офіційному сайті банку в мережі Інтернет, у платіжних пристроях банку та/або у вигляді платіжного застосунку в технічному пристрої клієнта (ноутбуку, смартфоні, планшеті інше).

Сервіси переказу коштів – продукт банку або небанківської фінансової установи, що має ліцензію Національного банку України на переказ коштів без відкриття рахунків (далі – НФУ), який спрощує проведення розрахунків і надається клієнтам (фізичним особам / суб’єктам господарювання), зокрема, для здійснення оплати за товари / надані послуги, ініціювання переказів коштів (готівкою / безготівково, у тому числі з використанням платіжних карток) інших операцій.

Сервіс переказу коштів може бути реалізований на офіційному сайті
банку / НФУ в мережі Інтернет, в платіжних пристроях банку/НФУ та/або у вигляді програмного забезпечення / платіжного застосунку в технічному пристрої клієнта банку / НФУ (ноутбуку, смартфоні, планшеті інше).

Правові засади застосування РРО / ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено Законом № 265 та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Відповідно до преамбули Закону № 265, встановлення норм щодо незастосування РРО / ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Зокрема, статтею 3 Закону № 265 встановлено обов’язок суб’єктів господарювання (далі – СГ) проводити розрахунки, як у готівковій формі так і в безготівковій формі, на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО / ПРРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів.

Обов’язок застосування РРО / ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції СГ, які чітко визначені законодавством, у тому числі нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.

До таких винятків належать, зокрема, встановлені у пунктах 2 та 14 статті 9 Закону № 265 право не застосовувати РРО / ПРРО:

при виконанні банківських операцій;

при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.

Слід зазначити, що банківські операції здійснюються виключно банками.

Водночас право не застосовувати РРО / ПРРО втрачається у випадку проведення розрахунків за послуги, у способи відмінні від зазначених в статті 9 Закону № 265.

Оскільки Підприємством не уточнено, що наведений у зверненні перелік способів оплат є вичерпним, відповідь надається щодо фактичних обставин, наведених у зверненні.

Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону № 265 у разі надання Підприємством споживачу для оплати за надані послуги реквізитів свого поточного рахунку, і самостійного здійснення оплати споживачем з їх використанням (шляхом переказу коштів замовниками із поточного рахунку на поточний рахунок через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку, Інтернет – банкінг, а також у разі проведення розрахунків через платіжний термінал та/або ПТКС, які належать банку), то у такому випадку застосування РРО / ПРРО не є обов’язковим, оскільки оплата наданих послуг буде відбуватися за допомогою різновиду банківських операцій.

Відповідно до пункту 14 статті 9 Закону № 265 проведення розрахунків за надані послуги виключно за допомогою банківських систем дистанційного та/або сервісів переказу коштів не вимагає обов’язкового застосування РРО / ПРРО Підприємством.

Як відповіді на питання 1 та 2 повідомляємо, що програмні продукти
АТ «
Банк», за допомогою яких Підприємство планує здійснюється приймання оплати за послуги, можуть бути віднесені до банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів у розумінні пункту 14 статті 9 Закону № 265, а проведення розрахунків за послуги через такі програмні продукти не потребує обов’язкового застосування РРО / ПРРО.

Звертаємо увагу, що у випадку одночасного проведення Підприємством розрахунків у готівковій формі, безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів) та із використанням реквізитів свого поточного рахунку, то застосування РРО / ПРРО є обов’язковим для всіх операцій, окрім оплат, отриманих із використанням банківських операцій за реквізитами поточного рахунку Підприємства.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію