Державна податкова служба України розглянула звернення щодо особливостей оподаткування ПДВ операцій з постачання запасних частин в ситуації, описаній у зверненні, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ і підпунктом «в» підпункту 69.41.3 підпункту 69.41 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненнях, Товариство є виконавцем робіт з ремонту військової техніки відповідно до укладених в рамках тендерних закупівель договорів. При цьому матеріали та запасні частини, які використовуються для виконання робіт, підприємство придбаває за власні кошти. Вартість вказаних запасних частин та матеріалів, оплачена постачальникам Товариства, з урахуванням податку на додану вартість (ПДВ) включається до загальної вартості виконаних робіт.
Інформуючи про зазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи може включатися до вартості послуг з ремонту озброєння і військової техніки повна вартість запасних частин, сплачена за їх придбання з урахуванням ПДВ, які використовуються для ремонту озброєння і військової техніки, що виконуються для Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, розвідувальних органів, Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, закладів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави?
2) чи буде вважатися порушенням діючого законодавства, зокрема, завищенням витрат / податкового кредиту та заниженням доходу / податкових зобов’язань невключення до вартості послуг з ремонту озброєння та військової техніки повної вартості запасних частин, сплаченої за їх придбання з урахуванням ПДВ, які використовуються для ремонту озброєння і військової техніки, що виконуються для Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, розвідувальних органів, Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, закладів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389 заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Щодо питань 1 та 2 (з питань оподаткування ПДВ)
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу ХХ ПКУ.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня
2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178), із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2024 року № 831, визначено категорії установ, операції з постачання яким окремих товарів, а також пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів, що використовується для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, інші утворені відповідно до законів військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, розвідувальні органи, Міністерство оборони України, Державну прикордонну службу України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Державну службу з надзвичайних ситуацій України, Управління державної охорони України, заклади, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року (з урахуванням змін).
Враховуючи викладене, виходячи з аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Нульова ставка ПДВ, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується до операцій з постачання товарів (запасних частин, акумуляторних батарей, автомобільних шин, охолоджуючих рідин, комплектуючих, додаткового обладнання тощо), визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), а також пально-мастильних матеріалів, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178, із змінами, та відповідають положенням (умовам) визначеним такою постановою.
Водночас до операцій з постачання послуг, в тому числі послуг з технічного обслуговування транспортного засобу, застосування нульової ставки податку на додану вартість підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постановою № 178 не передбачено. Операції з надання вказаних послуг підлягають оподаткуванню за ставкою 20 відсотків незалежно від категорії особи, якій такі послуги надаються.
Отже, якщо запасні частини, є складовою частиною певної послуги, наприклад послуги з ремонту або технічного обслуговування транспортного засобу, та їх вартість включається до загальної вартості такої послуги, то кожна з окремих складових частин такої послуги не розглядається як окремо визначена операція для цілей оподаткування податком на додану вартість. Оподаткуванню податком на додану вартість підлягає операція з постачання послуги в цілому, а не окремих її складових частин, в загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.
Якщо постачання послуг, в тому числі послуг з ремонту або технічного обслуговування транспортного засобу, здійснюється окремо від постачання запасних частин, та їх вартість не включається до вартості постачання запасних частин, то для цілей оподаткування податком на додану вартість постачання послуг та постачання запасних частин розглядається як окремо визначені операції.
Щодо питань 1 та 2 (з питань оподаткування податком на прибуток підприємств)
Правові основи оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено розділом ІІІ та підрозділом 4 розділу XX ПКУ.
Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі
підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу ІІІ ПКУ є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.
При цьому доходи та витрати підприємства при визначенні фінансового результату до оподаткування відображаються відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Положеннями ПКУ не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суми ПДВ у зв’язку із придбанням товарів та послуг (робіт) та / або реалізацією товарів та наданням послуг (робіт).
Такі операції платника податку на прибуток підприємств при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування цим податком відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої статті 6 Закону України від 16 липня
1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Тож питання бухгалтерського обліку сум ПДВ у зв’язку із придбанням товарів та послуг (робіт) та / або реалізацією товарів та наданням послуг (робіт) належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |