Державна податкова служба України за результатом розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) про надання роз’яснення щодо окремих норм законодавства щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання роздрібної торгівлі, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.
Товариство має діючі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, тютюновими виробами та алкогольними напоями, більшість торговельних точок розташовані на відстані менше ніж 50 км та за межами обласного центру на відстані більше ніж 50 км.
Товариство, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Який мінімальний розмір середньої щомісячної заробітної плати має бути у працівників, які працюють за адресою Черкаська область, Золотоніський район, с. Великий Хутір – 1,5 чи 2 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року?
2. Яким чином контролюючий (податковий) орган рахує середню щомісячну заробітну плату - в розрізі Товариства (по загальній чисельності всіх працівників) загалом чи залежно від кількості працівників на кожному об’єкті (адресі)?
3. 1,5-2 мінімальні розміри заробітної плати згідно з вимогами Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) розраховується на кожного працівника окремо чи за формулою: загальна нарахована сума заробітної плати поділена на кількість співробітників?
4. Як податковий орган буде вираховувати середньомісячну заробітну плату, якщо податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску подається безпосередньо до того територіального органу, де розміщене місце роздрібної торгівлі?
5. Яким чином платнику податків вираховувати відстань в 50 км від адміністративного центру міста, враховуючи положення Закону № 3817- від центральної вулиці адміністративного центра (міста) чи від крайньої межі (вулиці) такого адміністративного центру? Розрахунок відстані здійснюється по дорогах чи географічно?
6. Як податковий орган буде перевіряти дотримання вимог частини тринадцятої статті 42 Закону № 3817?.
Відповідно до частини тринадцятої статті 42 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів мінімальної заробітної плати (далі – МЗП), встановленої законом на 01 січня звітного (податкового) року.
Розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним та всі місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пальним) якого розташовані за межами населених пунктів - адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані від 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею до 500 метрів квадратних, має становити не менше 1,5 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
Розрахунок розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, здійснюється відповідно до даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, шляхом ділення сумарно нарахованої заробітної плати, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України, на кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення).
Щодо питання 1
Вимоги щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати працівників суб’єкта господарювання у розмірі 1,5 МЗП застосовуються, до суб’єктів господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі підакцизними товарами, якщо всі його місця роздрібної торгівлі підакцизними товарами, на які отримано ліцензію, знаходяться за межами населених пунктів - адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані від 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею до 500 метрів квадратних.
А у випадку, якщо у суб’єкта господарювання є хоча б одне місце роздрібної торгівлі, яке не відповідає одночасно цим критеріям, до нього застосовується вимога щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати / загального місячного оподатковуваного доходу – не менше 2 розмірів МПЗ, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
Щодо питань 2, 3
Законом № 3817 не визначено категорію працівників, щодо яких застосовуються вимоги щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати та не передбачено обов’язку суб’єктів господарювання подавати інформацію про таких працівників органам ДПС.
Крім того, відповідно до вимог Закону № 3817 ліцензія надається суб’єктам господарювання, а не його відокремленим підрозділам, які у розумінні Закону України від 09 січня 2025 року № 4196-ІХ «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» не є суб’єктами господарювання.
Отже, вимоги щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати розповсюджуються на всіх працівників суб’єкта господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі підакцизними товарами, а не тільки до працівників, що безпосередньо працюють у місці такої роздрібної торгівлі підакцизними товарами.
Щодо питання 4
При визначенні показників, зазначених абзацом третім частини тринадцятої статті 42 Закону № 3817, застосовуються показники, які відображені у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами), а саме:
сума нарахованої заробітної плати – рядок 1.1 розділу І Розрахунку;
сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків – рядок 1.3 розділу І Розрахунку;
сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України – рядок 1.4 розділу І Розрахунку;
кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) – рядок 103 Розрахунку.
Тобто, для розрахунку розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, сума показників рядків 1.1, 1.3, 1.4 розділу І Розрахунку ділиться на кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) – рядок 103 Розрахунку.
Щодо питання 5
Відповідно до норм статті 43 Закону № 3817 у заявах на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю платником податків зазначаються:
адреса місця роздрібної торгівлі та ідентифікатор об’єкта оподаткування;
відомості про те, що місця роздрібної торгівлі розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей, м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів (для ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (крім сидру та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах).
Стосовно визначення вказаної відстані зазначаємо, що частиною першою статті 173 Земельного кодексу України встановлено, що межа району, села, селища, міста, району у місті – це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Відповідно до Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються відомості про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах).
З метою визначення розміру оплати середньої щомісячної заробітної плати або розміру загального місячного оподатковуваного доходу, відстань між місцями продажу підакцизних товарів та межами території адміністративно-територіальних одиниць (населених пунктів – адміністративних центрів областей, м. Києва та м. Севастополя) доцільно виміряти між адресою місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пального) та межами території адміністративно-територіальної одиниці.
Водночас у пункті 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, зі змінами, встановлено, що ведення Державного земельного кадастру здійснюють Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.
Також згідно з вказаним Порядком до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема, відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, кадастрові номери земельних ділянок, межі земельних ділянок.
Враховуючи вказане, для визначення відстані між адресою місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пального) та межами території адміністративно-територіальної одиниці доцільно звертатись до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Щодо питання 6
Відповідно до статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу за зверненнями платників податків контролюючий орган надає їм індивідуальні податкові консультації (далі – ІПК) з питань практичного застосування платниками податків окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.
Отже питання роз’яснення щодо застосування норм Кодексу контролюючим органом не може бути предметом ІПК.
Водночас, перевірка на відповідність вимогам щодо середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, буде проводитись відповідно до норм податкового законодавства.
Наразі контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (пункт 75.1 статті 75 глави 8 розділу ІІ Кодексу).
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних інформаційних систем ДПС.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. (підпункт 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 Кодексу).
Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (підпункт 75.1.3. пункту 75.1 статті 75 Кодексу).
Підстави для проведення зазначених вище перевірок чітко визначені Кодексом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |