X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.11.2025 р. № 5866/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фермерського господарства (далі - Господарство) про надання індивідуальної податкової консультації щодо нарахування єдиного податку та мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на територіях активних та можливих бойових дій та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Господарство повідомило, що основним видом діяльності у нього є – вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, Господарство є платником єдиного податку четвертої групи. Господарство обробляє земельні ділянки сільськогосподарського призначення на підставі укладених договорів оренди земельних ділянок з фізичними особами, які розташовані у межах території Мирівської територіальної громади (далі – ТГ) Нікопольського району Дніпропетровській області, а саме Виводівської сільської ради та Вищетарасівської сільської ради.

Господарство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питань:

  1. Чи може Господарство не нараховувати єдиний податок четвертої групи по земельним ділянкам, розташованим на території Мирівської ТГ Нікопольського району Дніпропетровській області (Виводівської сільської ради) за 2022 рік з 02.08.2022 по 312.2022, за 2023 рік з 01.01.2023 по 22.05.2023?
  2. Чи може Господарство не нараховувати єдиний податок четвертої групи по земельним ділянкам, розташованим на території Мирівської ТГ Нікопольського району Дніпропетровській області (Вищетарасівській сільської ради) за 2022 рік з 008.2022 по 31.12.2022, за 2023 рік з 01.01.2023 по 31.12.2023, за 2024 рік з 01.01.2024 по 31.12.2024, за 2025 рік з 01.01.2025 по 31.12.2025?
  3. Чи нараховується МПЗ за земельні ділянки на вказаних територіях, якщо по ним не нараховується єдиний податок четвертої групи?
  4. Чи може Господарство за земельними ділянками, розташованими на території Мирівської ТГ Виводівської сільської ради за 2024 рік при визначенні МПЗ за період з 01.01.2024 по 31.12.2024 не дотримуватись показника
    1400 гривень з 1 гектара для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, а розраховувати МПЗ виходячи із фактичної нормативно грошової оцінки 1 гектара?  
  5. Чи входить сплачене МПЗ у 2024 році за 2023 рік у розрахунок сплачених податків у складі єдиного податку для розрахунку МПЗ за 2024 рік?
  6. Чи може Господарство подати уточнюючі податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи (далі – Декларація) з розрахунком МПЗ за 2022, 2023, 2024 роки зі застосуванням відповідних пільг?

 

Щодо першого, другого та третього  питань.

Особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Відповідно до абзацу першого п. 2921.1 ст. 2921 Кодексу об'єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди або емфітевзису.

Відповідно до пп. 69.33 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу, тимчасово, з
1 березня 2022 року не нараховується та не сплачується єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, у податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться активні бойові дії або території тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією.

Дія цього підпункту не поширюється на земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасова окупація російською федерацією завершені до 1 травня 2022 року.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій.

Відповідно до пп. 14.1.1142 п. 14.1 ст. 14 Кодексу МПЗ - мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Сума МПЗ, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, є загальним МПЗ.

МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік (п.п. 381.1.4 п. 381.1 ст. 381 Кодексу).

Платник податку зобов'язаний у складі податкової декларації за податковий (звітний) рік подавати додаток з розрахунком загального МПЗ.

Відповідно до абзацу першого – третього пп. 69.15 п. 69 підрозд. 10
розд. ХХ Кодексу не нараховується та не сплачується загальне МПЗ за земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на  територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України:

за 2022 рік – у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні фізичних осіб;

з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року – у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

Відповідно до абзацу четвертого пп. 69.15 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу  сума МПЗ за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені цим підпунктом, визначається пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю або єдиним податком четвертої групи.

Згідно з абзацем шостим пп. 69.15 п. 69  підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу  норми, визначені абзацами сьомим і восьмим п. 381.2
ст. 381 цього Кодексу, застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2023 року.

Відповідно до абзаців сьомого і восьмого п. 381.2  ст. 381 Кодексу МПЗ не визначається для: земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

МПЗ для земельних ділянок, земельних часток (паїв), передбачених абзацом сьомим цього пункту, не визначається за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок четвертої групи.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України (далі – КМУ) порядку.

Перелік територій (далі – Перелік), на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.02.2025 № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 березня 2025 за
№ 380/4378.

Для цілей справляння єдиного податку четвертої групи положення
п.п. 69.33 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу застосовуються тільки для об’єктів оподаткування, розташованих на: 

території активних бойових дій (п. 2 розд. І Переліку),

території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (п. 3 розд. І Переліку),

тимчасово окупованій Російською Федерацією території України
(розд. ІІ Переліку).

При цьому для об’єктів оподаткування, розташованих на території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, застосування п.п. 69.33 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу починається з дати набрання чинності постановою КМУ від 30 квітня 2024 року № 485 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364» (03.05.2024), тобто єдиний податок для платників четвертої групи за такі об’єкти не нараховується та не сплачується починаючи з 01.05.2024.

Тобто, відповідно до Переліку території Мирівської ТГ включені до розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії»:

до п. 2 «Території активних бойових дій» з 02.08.2022 по 22.05.2023 - вся територія Мирівської ТГ;

до п. 1 «Території можливих бойових дій» з 23.05.2023 без визначення дати припинення можливості бойових дій - територія Мирівської ТГ за винятком
с. Вищетарасівка;

  до п. 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» з 22.05.2023 без визначення дати завершення бойових дій - територія Вищетарасівської сільської ради Мирівської ТГ.

Враховуючи викладене, Господарство має право не нараховувати єдиний податок четвертої групи та відповідно МПЗ за земельні ділянки, що розташовані на території:

Виводівської сільської ради Мирівської ТГ за 2022 рік – з 02.08.2022 по 31.12.2022, за 2023 рік - з 01.01.2023 по 22.05.2023;

Вищетарасівської сільської ради Мирівської ТГ за 2022 рік – з 02.08.2022 по 31.12.2022, за 2023 рік - з 01.01.2023 по 22.05.2023, за 2024 рік – з 01.05.2024 по 31.12.2024, за 2025 рік - з 01.01.2025 по дату завершення бойових дій.

 

Щодо четвертого питання.

Пунктом 74 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Кодексу  встановлено, що при визначенні МПЗ у період з 1 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, сума МПЗ, визначена відповідно до пп. 381.1.1 і 381.1.2 ст. 381 Кодексу, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, - 1400 гривень з 1 гектара.

Дія цього пункту не поширюється на земельні ділянки, земельні частки (паї) що розташовані на територіях можливих бойових дій, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Території Виводівської сільської ради Мирівської ТГ Нікопольського району Дніпропетровській області включені до підрозділу 1 «Території можливих бойових дій» розділу I «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» Переліку територій з 23.05.2023, дата припинення можливості бойових дій не визначена.

Таким чином, розрахунок МПЗ за 2024 рік щодо земельних ділянок, розташованих на території Виводівської сільської ради Мирівської ТГ обчислюється за формулами, встановленими пп. 381.1.1, 381.1.2
п. 381.1 ст. 381 Кодексу.

 

Щодо п'ятого питання.

Пунктом 2971.5 ст. 2971 Кодексу визначено, що для платників єдиного податку четвертої групи, зокрема, юридичних осіб, різниця між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок обчислюється шляхом віднімання загального МПЗ загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок.

До суми сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок відносяться:

єдиний податок; податок на прибуток підприємств (у разі переходу в податковому (звітному) році на спрощену систему оподаткування із загальної);

податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з доходів фізичних осіб, які перебувають з платником податку у трудових або цивільно-правових відносинах (крім доходів, сплачених за придбання товарів у фізичних осіб), з доходів за договорами оренди, суборенди, емфітевзису земельних ділянок сільськогосподарського призначення;

земельний податок за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, які використовуються такими платниками для здійснення підприємницької діяльності (у разі переходу в податковому (звітному) році на спрощену систему оподаткування із загальної);

рентна плата за спеціальне використання води (у разі її сплати);

20 відсотків витрат на сплату орендної плати за віднесені до сільськогосподарських угідь земельні ділянки, орендодавцями яких є юридичні особи, та/або які перебувають у державній чи комунальній власності.

У сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок не враховуються помилково та/або надміру сплачені у податковому (звітному) році суми податків, зборів, платежів.

Відповідно до абзацу другого п. 2971.7 ст. 2971 Кодексу при позитивному значенні різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок платник єдиного податку четвертої групи зобов'язаний збільшити визначену в податковій декларації за наступний за звітним податковий (звітний) рік суму єдиного податку, що підлягає сплаті до бюджету, на суму такого позитивного значення.

Згідно з п. 2971.8 ст. 2971 Кодексу сума єдиного податку в частині позитивного значення такої різниці не враховується у загальній сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок у наступному податковому (звітному) році.

Позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок є частиною зобов'язань з єдиного податку.

Отже, позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок за 2023 рік не враховується у загальній сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок у 2024 році.

 

Щодо шостого питання.

У разі якщо Господарство має підстави не нараховувати та не сплачувати єдиний податок четвертої групи відповідно до пп. 69.33 п. 69 підрозд. 10
розд. XX Кодексу (перебування земельних ділянок на територіях, віднесених до територій активних бойових дій та активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та не скористалося правом на звільнення сплати єдиного податку четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебувають у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, таке Господарство має право подати уточнюючі розрахунки до раніше поданих Декларацій з декларуванням
об’єктів оподаткування – кадастрових номерів, площ земельних ділянок та не нараховуванням податкових зобов'язань з єдиного податку та МПЗ (декларування з прочерками та «0») з дати початку активних бойових дій до дати завершення на таких територіях активних бойових дій.

 

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).