X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.11.2025 р. № 5892/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «_______» (далі – Товариство) щодо окремих питань ретроспективного коригування фінансової звітності для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, керуючись ст. 52 та п.п. «в» п.п. 69.41.3 п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно зі зверненням Товариство веде бухгалтерський облік та складає щоквартальну фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності.

Враховуючи річний обсяг доходу, що складає більше сорока мільйонів гривень, Товариство складає щоквартальну податкову звітність з податку на прибуток підприємств та визначає різниці згідно з Кодексом.

Як повідомляється, у зв’язку з переходом з 01.01.2026 до ведення бухгалтерського обліку в обліковій системі SAP та забезпечення надання більш достовірної та доречнішої інформації про вплив операцій, інших подій та умов на фінансовий стан, Товариство прийняло рішення про внесення змін до наказу про облікову політику, а саме: про зміну методу вибуття запасів з 01.01.2026.

У зверненні зазначено, що виходячи з наведеного вище та положень міжнародних стандартів фінансової звітності, Товариство зобов’язане провести коригування відповідних статей балансу станом на 31.12.2025, використовуючи змінений метод вибуття запасів шляхом застосування ретроспективного підходу. Через неможливість провести коригування відповідних статей балансу, використовуючи змінений метод вибуття запасів із початку діяльності, Товариством прийнято рішення провести відповідні коригування за період із 01.01.2025 по 31.12.2025. За результатами перерахунку відповідних статей балансу, використовуючи змінений метод вибуття запасів, відповідно зміниться і звіт про фінансові результати та сума прибутку, яка зазначена у попередніх звітних періодах 2025 року та включена до податкової звітності з податку на прибуток підприємств.

Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію із таких запитань:

1. Чи виникає у Товариства обов’язок уточнювати суму нарахованого та сплаченого податку на прибуток підприємств за попередні податкові (звітні) періоди 2025 року, виходячи із визначеного фінансового результату із використанням ретроспективного підходу?

2. У випадку виникнення обов’язку уточнювати суму нарахованого та сплаченого податку на прибуток підприємств за попередні податкові (звітні) періоди 2025 року, виходячи із визначеного фінансового результату із використанням ретроспективного підходу, таке коригування необхідно здійснювати шляхом подання уточнюючої податкової звітності за попередні податкові (звітні) періоди 2025 року, відображення різниці у річній звітності за 2025 рік із наданням пояснення, оскільки норми Кодексу такої різниці не визначають або в інший спосіб?  

 

Щодо запитань 1 та 2

Відповідно до п. 46.2 ст. 46  Кодексу платник податку на прибуток (крім платників податку на прибуток, які відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами) (далі – Закон № 996) зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом) подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог ст. 137 Кодексу.

Платники податку на прибуток, які відповідно до Закону № 996 зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, подають разом з податковою декларацією за відповідний податковий (звітний) період звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), складені до перевірки фінансової звітності аудитором. Звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати) подаються платниками податку згідно з абзацом другим п. 46.2 ст. 46  Кодексу  за формою, визначеною згідно з Законом № 996, у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог ст. 137 Кодексу. 

Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого п. 46.2 ст. 46  Кодексу, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) та її невід’ємною частиною.

Як встановлено параграфом 19 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 8 «Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки» (далі – МСБО 8), відповідно до п. 23 МСБО 8:

a) суб’єкт господарювання має обліковувати зміну в обліковій політиці, яка є наслідком первісного застосування міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до конкретних положень перехідного періоду, якщо вони є в такому міжнародному стандарті фінансової звітності; та

б) якщо суб’єкт господарювання змінює облікову політику після первісного застосування міжнародних стандартів фінансової звітності, які              не містять конкретних положень перехідного періоду, застосовних до такої зміни або змін в обліковій політиці добровільно, то він застосовує зміну ретроспективно.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

У разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених ст. 50 Кодексу), то відповідно до п. 50.1 ст. 50 Кодексу він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені.

Отже, уточнення податкової декларації з податку на прибуток підприємств за податкові (звітні) періоди у зв’язку із ретроспективним підходом до коригування фінансової звітності відповідно до положень міжнародних стандартів фінансової звітності, що не пов’язано з виявленням помилок, зокрема, у раніше поданій фінансовій звітності, Кодексом не передбачено. Також при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування при застосуванні ретроспективного підходу до коригування фінансової звітності.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6                Закону № 996).

Тож питання застосування ретроспективного підходу до коригування фінансової звітності належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).